Auto ophalen met andere nummerplaat

Wouter VH
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

Auto ophalen met andere nummerplaat

#1 , 16 aug 2016 22:22

Ik heb sinds een tijdje een wagen op het oog om te kopen, nu staat deze niet bij de deur (Brussel) en zou ik mezelf twee maal een rit willen besparen.

Kan ik, met de nummerplaat van een wagen die ingeschreven en verzekerd is, deze wagen meenemen bij aankoop? Puur om de aangeschafte wagen op privé-terrein te laten staan tot inschrijving en verzekering in orde is.

PS: plaats maar naar de correcte plaats, ik wist niet goed waar ik deze vraag anders moest stellen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 aug 2016 22:39

Dat mag niet. Mag wel met een garagistenplaat.

Wouter VH
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 aug 2016 22:57

Dat mag niet. Mag wel met een garagistenplaat.
Oke, bedankt voor het bondige antwoord!

Ik heb al verschillende kennissen horen zeggen dat dit wel zou mogen, vandaar dat ik het hier vraag.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 16 aug 2016 23:30

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Er zijn proefrittenplaten ZZ waar het gebruik beperkt is tot een proefrit elke vorm van ander geruik vb een broodje gaan halen is verboden.
Redenen betalen beperkte verzekering en quasi geen belastingen

En de handelaarsplaten Z waar men meer verzekering betaald en meer belasting al naargelang het vermogen van het voertuig.
Het antwoord is dus neen met uitzondering van art 15.3

Art. 15. 15.1. De voertuigen waarop een "handelaarsplaat" is aangebracht en waarvan de bestuurder het bijbehorende inschrijvingsbewijs bij zich heeft, mogen slechts worden gebruikt :
- wanneer de houder een natuurlijke persoon is, door deze persoon zelf, door zijn familieleden aangegeven als helpers van een zelfstandig werknemer alsook door de vennoten of leden van de feitelijke vennootschap waartoe de houder behoort die dezelfde activiteiten uitoefenen;
- wanneer de houder een rechtspersoon is, door de actieve vennoten, beheerders, geranten en beheersorganen van deze rechtspersoon;
- door de werknemers die door de houder worden tewerkgesteld. Deze werknemers moeten in het bezit zijn van een document dat uitgaat van de houder en waarop hun identiteit vermeld is evenals de hoedanigheid waarin zij gemachtigd zijn het voertuig onder een inschrijving "handelaar" te gebruiken.
15.2. De voertuigen moeten voorzien zijn van het fiscaal kenteken dat voor de aangebrachte "handelaarsplaat" afgegeven is.
15.3. Het is verboden voertuigen, voorzien van een "handelaarsplaat", uit te lenen of te verhuren.
Nochtans is dit verbod, bij afwijking van punt 15.1., niet van toepassing bij het uitlenen of verhuren van een voertuig aan een persoon waarvan het op zijn naam ingeschreven voertuig zich in de werkplaats van de uitlener of van de verhuurder ter herstelling bevindt.
Dit uitlenen of verhuren zal evenwel niet langer dan zeven dagen mogen duren; bovendien zal de persoon die het voertuig huurt of ontleent eveneens in het bezit moeten zijn van het inschrijvingsbewijs van het ter herstelling toevertrouwde voertuig.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 17 aug 2016 07:43

Heeft dat voertuig een geldig tweedehands keuringsbewijs, zo ja vraag aan u verzekering een voorlopig verzekeringsbewijs voor die auto.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Masty
Berichten: 88

#6 , 17 aug 2016 09:22

De auto mag opgehaald worden door iemand met een z-plaat, doch moet dit persoon de eigenaar van die plaat zijn of een werknemer van zijn bedrijf. Ook mag de technische keuring van het voertuig nog niet verlopen zijn in dit geval.
Volgens de verzekering mag je dit doen door je polis een dagje op dat andere voertuig te zetten maar de politie kan hier niet mee lachen en zal uw voertuig administratief aanslagen mocht u tegengehouden worden.
Het veiligste is naar een paar takelbedrijven of kleine garagisten gaan en prijzen vragen om het voertuig met een takelwagen op te halen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 17 aug 2016 09:45

Door welke rede zouden ze u voertuig in beslag nemen, als er een geldige keuring en verzekering is.

http://www.assuralia.be/index.php?id=13 ... ws%5D=1330
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 aug 2016 10:38

Voor alle duidelijkheid, de politie zal uw voertuig niet in beslag nemen maar bekeuren (indien uw voertuig verzekerd is) voor de niet inschrijving. Let wel dat de belastingsdienst u ook kan controleren en bekeuren. U rijdt immers met een voertuig op de openbare weg waarvoor u nog geen taks betaald hebt voor de inverkeerstelling.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 17 aug 2016 10:46

Ben vorig jaar staande gehouden door de politie, daar mijn vorig voortuig geen geldige keuring had, ANPR camera.
Heb hun alle documenten laten zien ook aankoopbewijs, met dergelijke papieren mag je van koper naar huis rijden, geen enkele bekeuring gekregen.
Zonder geldige keuring mag je in dit geval u van koper of thuis naar keuring station begeven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 aug 2016 11:46

@ Sloeberken, het klopt dat u zonder geldige keuring mag rondrijden in de zgn. driehoek, garage-keuring-woning. U dient hierbij alleen in het voertuig te zitten en het voertuig moet voor de rest leeg zijn (geen bagage, boodschappen).

Echter bij TS is het voertuig niet ingeschreven, wat wettelijk niet mag.

Masty
Berichten: 88

#11 , 17 aug 2016 11:57

@Sloeberken, dan hebt u zéér lakse politie bij u in de buurt.
Administratief aanslagen is maar een formaliteit wat onder andere inhoudt dat u binnen 14 dagen een geldig verzekeringsformulier,keuringsbewijs en geldige inschrijving voor dat desbetreffende voertuig moet kunnen voorleggen bij de politie.
Verzekeringen zeggen dat het mag, politie hier zegt van niet, u zal dan waarschijnlijk wel verzekerd rijden maar met een ongeldig inschrijvingsbewijs.
Men mag sinds kort terug met eigen nummerplaten terug naar de keuring maar op de weg naar daar wil ik geen politie tegenkomen.
De vraag is of de verzekering effectief gaat uitbetalen na een ongeval met een niet correct ingeschreven voertuig.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 17 aug 2016 12:36

Het aanpassingsKB van 4 april 2014 bepaalt volgende wijzigingen:
•In verband met de niet-periodieke keuring van voertuigen na zware beschadiging, moeten elke bevoegde persoon en elke auto-expert dit melden bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Infrastructuur. Hiermee krijgt de auto-expert een rol die voordien toebedeeld was aan de verzekeraar die het deskundig onderzoek heeft bevolen.
Wanneer een voertuig van titularis verandert, dan mocht dit voertuig ter keuring aangeboden worden met zijn laatst afgeleverde kentekenbewijs of met een commerciële plaat. Voortaan mag dit voertuig ook aangeboden worden met een andere kentekenplaat, op voorwaarde dat de houder ervan ook als houder vermeld wordt op de aanvraag voor de nieuwe kentekenplaat en het bijbehorende inschrijvingsbewijs.
Bij de kentekenplaat hoort ook steeds het kentekenbewijs of inschrijvingsbewijs.
•De andere wijzigingen hebben betrekking op het herordenen van nummeringen en op het aanpassen van enkele termen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Wouter VH
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 aug 2016 17:41

Het aanpassingsKB van 4 april 2014 bepaalt volgende wijzigingen:
•In verband met de niet-periodieke keuring van voertuigen na zware beschadiging, moeten elke bevoegde persoon en elke auto-expert dit melden bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Infrastructuur. Hiermee krijgt de auto-expert een rol die voordien toebedeeld was aan de verzekeraar die het deskundig onderzoek heeft bevolen.
Wanneer een voertuig van titularis verandert, dan mocht dit voertuig ter keuring aangeboden worden met zijn laatst afgeleverde kentekenbewijs of met een commerciële plaat. Voortaan mag dit voertuig ook aangeboden worden met een andere kentekenplaat, op voorwaarde dat de houder ervan ook als houder vermeld wordt op de aanvraag voor de nieuwe kentekenplaat en het bijbehorende inschrijvingsbewijs.
Bij de kentekenplaat hoort ook steeds het kentekenbewijs of inschrijvingsbewijs.
•De andere wijzigingen hebben betrekking op het herordenen van nummeringen en op het aanpassen van enkele termen.
Dus als ik het correct begrijp kan ik de nummerplaat van de wagen nemen waar ik mee op verzekerd ben (als één van de hoofdchauffeurs, samen met mijn broer en moeder). Dan kan ik deze op de aangekochte wagen hangen (die ik dan nog wél moet verzekeren en dus terug inschrijven)?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 17 aug 2016 23:13

Eerst een document aan de verzekering vragen voor een tijdelijke verzekering van de af te halen wagen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3791

#15 , 18 aug 2016 11:33

Wat Sloeberken zegt inderdaad: verwittig je makelaar dat je een nieuwe auto zult komen inschrijven, en vraag een tijdelijke verzekering.
Ga met je groene kaart en je nummerplaten naar de auto, hang deze eraan, en ga naar de keuring ermee.
Na de keuring ga je naar huis (of naar garagist in geval van afkeuring) en ga je met een ander voertuig naar je verzekeraar.
Doe je dit nog in de voormiddag, heb je de werkdag erna je nieuw inschrijvingsbewijs en mag je overal de baan op.

Let wel: je oude auto mag dan niet meer de baan op, tenzij om hem te keuren voor verkoop met jouw nummerplaat (en opnieuw: vraag ook hier een tijdelijke goedkeuring aan je makelaar).

Ik ga er ook van uit dat je al het Europees model hebt (1-xxx-000, of gepersonaliseerd)?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”