wat is een voetpad?

archislect
Topic Starter
Berichten: 4

wat is een voetpad?

#1 , 11 aug 2016 15:08

Onlangs werd mijn wagen weggesleept aan de Felix Timmermanslaan in Oostduinkerke, omdat hij 'op een voetpad' zou geparkeerd staan. Volgens mij onterecht, het is niet duidelijk dat dit een voetpad is.
Aan welke voorwaarden moet een stuk grond precies voldoen om 'voetpad' te zijn?
Volgens mij was er daar geen verhoging, enkel rode klinkers. Op StreetView helaas niet zichtbaar, straatbeeld is ondertussen al aangepast...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 aug 2016 15:34

Vooralsnog heeft de wegcode geen definitie voor voetpad. U zal genoegen moeten nemen met "trottoir". :mrgreen:
2.40. "Trottoir" : het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in ’t bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers; het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers.

Het feit dat het verhoogd trottoir over de rijbaan doorloopt, brengt geen wijziging aan zijn bestemming.

2.41. "Gelijkgrondse berm" : de ruimte, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, begrepen tussen enerzijds de rijbaan en anderzijds een sloot, een talud, de grenzen van eigendommen, die zich op hetzelfde hoogteniveau bevindt als de rijbaan en gevolgd mag worden door de weggebruikers, bepaald onder de voorwaarden van dit besluit.

De gelijkgrondse berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor de voetgangers.

2.42. "Verhoogde berm" : een ruimte die hoger ligt dan het rijbaanniveau, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, en die tussen deze rijbaan ligt en een sloot, een talud, of grenzen van eigendommen.

De verhoogde berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor voetgangers.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 12 aug 2016 09:05

Als je als automobilist het verschil niet kent tussen de rijbaan en de rest, dan vrees ik voor het ergste.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2016 09:20

Als je als automobilist het verschil niet kent tussen de rijbaan en de rest, dan vrees ik voor het ergste.
Zonder mij uit te spreken over dit concrete geval, ken ik anders situaties genoeg waar de scheiding tussen rijbaan en de rest op zijn minst onduidelijk is: geen niveauverschillen meer,, klinkertjes die amper van kleur te onderscheiden zijn, grillige patronen in plaats van rechte afboordingen, bloembakken die soms midden op de rijbaan lijken te staan, ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”