Ontslagbrief nog niet getekend

Jules0509
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Ontslagbrief nog niet getekend

#1 , 09 aug 2016 14:34

Hallo

Op 05-08 kreeg ik een aangetekend verstuurde ontslagbrief in de bus. Na een gesprek met mijn werkgever, zijn we overeengekomen dat ik toch aan het werk mag blijven en dat ik de brief aangetekend terug moet verzenden.

Ik moet de aangetekende brief nog steeds gaan halen op het postkantoor en ik ben ondertussen nog steeds actief als werknemer. Nu ondertussen heb ik elders een jobaanbieding gehad.

Als ik deze brief nu toch onderteken en aangetekend verstuur, is mijn ontslag van hunner wegen dan nog geldig? Heb ik dan nog recht op een opzegvergoeding?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 09 aug 2016 15:41

Een ontslagbrief moet nooit getekend teruggestuurd worden! Opgelet, je werkgever zou wel eens kunnen geprobeerd hebben de brief zo te formuleren dat als je die ondertekent het een ontslag in onderling akkoord is (geen recht op uitkering).

Ga de brief halen in het postkantoor en post de inhoud (zonder namen) hier.

P.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 09 aug 2016 15:48

een ontslag, eens gegeven, kan niet eenzijdig ingetrokken worden.

Jij zit dus nu in de beste positie.

Reclame

Jules0509
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 aug 2016 17:05

Hun vraag naar mij toe was ook dat ik de brief ongeopend aan hun zou terugbezorgen. Vind ik ook al maar raar, precies alsof ik niet mag weten wat er instaat en welke de reden van ontslag was.

Ik heb gisteren en vandaag wel gewoon gewerkt omdat ze telefonisch hadden laten weten dat ik toch in dienst mocht blijven. Kan ik daardoor niet in de problemen geraken?

puttemanp
Berichten: 613

#5 , 09 aug 2016 17:58

Jij kan niet in de problemen komen. Je weet enkel dat er een brief op jou ligt te wachten op het postkantoor, de inhoud is jou tot op heden onbekend. Je hebt dus correct gehandeld met gewoon te gaan werken vermits jouw ontslag je nog niet betekent is.
Ga de brief halen, open hem en kijk wat erin staat.

P.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 aug 2016 20:44

Hun vraag naar mij toe was ook dat ik de brief ongeopend aan hun zou terugbezorgen.
volgens de rechtspraak moet de verzender van een aangetekende brief die terugkomt gesloten bewaren.
mss niet, maar het kan je dus wel parten spelen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

katwezel
Berichten: 375

#7 , 09 aug 2016 21:29

1. Als je de brief niet gaat afhalen gaat die terug naar de afzender , mms is dat een oplossing
2. Ondanks je ontslag mondeling en via as verstuurd maar nog niet gelezen heb je nadien een mondelinge herroeping gekregen , je bent dus gaan werken , door je toe te laten op de werkvloer door de werkgever is het ontslag nietig , hier zijn reeds diverse precedenten voor bij de arbeidsrechtbanken

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 09 aug 2016 21:34

1. Sowieso de brief afhalen. Als je de brief niet afhaalt, blijft de brief verstuurd en word je verondersteld de brief gelezen te hebben. Dit is een voldoende argument om tegen je werkgever te zeggen dat je sowieso de brief zal openen. Enige tegenargument dat je kan doen is de brief ongeopend geven in ruil voor het verzendingsbewijs. Dan wel ook de barcode van de brief onleesbaar maken.

2. Je kan bij ontvangst van de brief en bij het lezen ervan nog kiezen wat je doet. Ofwel negeer je de inhoud (je recht, als de werkgever ook die inhoud negeert), ofwel pas je die toe en dan heb je ofwel een opzeg die je zal moeten presteren (met mogelijkheid tot tegenopzeg) ofwel een verbreking die je nog altijd kan inroepen (maar dan wel onmiddellijk).

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 aug 2016 04:46

door je toe te laten op de werkvloer door de werkgever is het ontslag nietig , hier zijn reeds diverse precedenten voor bij de arbeidsrechtbanken
bewijs maar eens
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 10 aug 2016 06:23

, door je toe te laten op de werkvloer door de werkgever is het ontslag nietig , hier zijn reeds diverse precedenten voor bij de arbeidsrechtbanken
dit over het hoofd gezien. Waar haal je dat? De werknemer heeft nog geen AS gelezen, maakt een gigantisch verschil.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 aug 2016 12:43

, door je toe te laten op de werkvloer door de werkgever is het ontslag nietig , hier zijn reeds diverse precedenten voor bij de arbeidsrechtbanken
dit over het hoofd gezien. Waar haal je dat? De werknemer heeft nog geen AS gelezen, maakt een gigantisch verschil.
er zit wel wat waarheid in, in de zin van het komt zowat op hetzelfde neer in de praktijk, allicht vandaar. maar juridisch klopt het uiteraard niet
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jules0509
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 aug 2016 16:09

Heb de brief opgehaald. Staat gwn in dat samenwerking onmiddellijk verbroken wordt. Opzegvergoeding van 4 weken uitbetaald.. maar hoe zit het dan met mijn opgebouwde verlofdagen? En het geld dat ze van mijn loon ingehouden hebben voor vakantiedagen? Was ook net 4 dagen te weinig in dienst om eindejaarspremie te krijgen.. moet k dat ook niet krijgen vermits dat in mijn opzeg zit?

tismai
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 aug 2016 22:37

1. arbeider of bediende? (ivm inhouding op loon voor vakantiedagen)
2. je bent niet in opzeg, want door te blijven werken is het ontslag/verbreking van de arbeidsovereenkomst te niet gedaan
3. ben je nu nog aan't werk bij je oude werkgever?
4. wat wil je... ? blijven werken of veranderen van werkgever?
5. misschien zou je beter eens met iemand van een vakbond spreken en de hele situatie uit de doeken doen...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”