Maar de vraag die ik gesteld heb is nog niet beantwoord: stal deat TS en vriendin samen huren. TS laat zich daar domiciliëren, en de vriendin niet. TS betaalt de volledige huur (en zal dit waarschijnlijk ook kunnen bewijzen).Dus geen belemmering.
Er is geen enkele sluitende wetgeving zodat vriendin 100% verzekerd is, de zekerheid zal er zijn als de relatie ook 100% is.
Met het huurcontract mede te ondertekenen is ze maar van een zaak 100% zeker, dat ze mede verantwoordelijk is tot de afhandeling van het contract.
Buiten dat er geen belemmering is, welke rechten kan ze opeisen zonder dat er haar domicilie staat.De studente sluit in dit geval geen huur van een studentenkot af.
Ze is medehuurder van een woning of appartement.
Aangezien haar vriend een inkomen heeft als doctorandus wordt hij niet (meer) beschouwd als een gewone kotstudent.
Daarom geldt " met twee of meer studenten samenwonen in een appartement of in een huis met twee of meer slaapkamers is niet toegestaan" niet in dit geval aangezien er geen twee studenten in de letterlijke zin van het woord samen gaan huren.
Nergens, maar dan ook nergens, geldt er een wettelijk verbod op het tesamen huren door een niet-student en een student.
Dus geen belemmering.
absoluut niet abnormaal. Iemand die in het rusthuis opgenomen wordt, maar een eigen woning heeft, wordt omwille van sociale redenen nog frequent 1 jaar gedomicilieerd bij haar thuis, zelfs al is die persoon zeker "voltijds" in het rusthuis aanwezig (zie ook art. 18 van desbetreffende wet). Feitelijk is er geen discussie waar de feiltelijke hoofd-verblijf-plaats is als die nooit meer naar huis komt noch de bedoeling daartoe heeft.In dat geval zou je twee "hoofdverblijfplaatsen" kunnen hebben (een adminstratieve en een feitelijke)? Lijkt me straf.
de wil van anderen staat nergens als bepalend element eens de wetgeving oordeelt dat de hoofdverblijfplaats op een bepaald adres is. Dat doet er dus niet toe, zolang de feitelijke situatie dat adres tot haar hoofdverblijfplaats maakt.Ik denk dat bovenstaande weinig relevant is voor de situatie van de vriendin. Misschien heb je ook jurisprudentie voor iemand die ergens feitelijk verblijft zonder er gedomicilieerd te zijn, noch het huurcontract mee ondertekend te hebben, maar tegen de wil van de persoon die er WEL gedomicilieerd is en WEL het huurcontract getekend heeft.
ik zeg letterlijk dat het aan de rechter is om te oordelen. In de laatste zin ga ik er dan verder idd van uit.Je gaat er in bovenstaande (ik bedoel de laatste post van JPV) wel van uit dat de rechter akkoord is dat de vriendin daar "een" hoofdverblijfplaats heeft. Ik durf daar (zeer) sterk aan twijfelen.
het zal aan de rechter zijn om te oordelen wat moet gebeuren. En dat zal afhangen van de sociaal-economische situatie. Er zijn gevallen gekend waarbij een eigenaar van een woning die zélf de woning betrok met zijn partner, zijn huis diende te verlaten en waarbij de vrouw erin mocht blijven wonen als tijdelijke maatregel. Afhankelijk van wat er in het huishouden betaald werd door de studente, kan een rechter in alle richtingen oordelen imho. De student is een economisch zwakkere, maar zou in principe relatief vlug naar huis moeten kunnen gaan. Als er echter plots een situatie is waar dat niet vanzelfsprekend is, kan er een periode zijn waar ze bvb nog haar studies zou moeten kunnen afwerken (ik denk bvb aan een stage als je ver van huis verblijft). Dit alles in de veronderstelling dat er een huur betaald wordt, omdat de huurovereenkomst dan imho duidelijk eentje voor hoofdbewoning is. Ook al is volledige onderverhuur strafbaar en moet er een geschreven huurovereenkomst zijn, zal zij art. 1344 en volgende kunnen gebruiken, imho.Laat het ons eens concreet houden: stal dat er ruzie is tussen TS en zijn vriendin. Vriendin wil niet weg uit het appartement, en TS stapt naar de vrederechter. De vrederechter zal één van beiden toch moeten verzoeken een andere verblijfplaats te regelen, zou ik zo denken (hij kan moeilijk zeggen: zoek het uit, probeer overeen te komen!). Wie gaat moeten verhuizen? De persoon die het huurcontract getekend heeft, de huur betaald, en er gedomicilieerd is? Of de vriendin die geen enkele overeenkomst heeft met de huisbaas, nooit huur betaald heeft, en eigenlijk perfect bij haar ouders terecht kan en daar zelfs gedomicilieerd is?