Successierechten betaald uit erfenis?

MariaMJ
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

Successierechten betaald uit erfenis?

#1 , 07 aug 2016 12:37

Hoi,

Hoe gebruikelijk is het dat de successierechten van de kinderen betaald worden 'uit de erfenis', wanneer al het andere in vruchtgebruik naar de (stief)vader gaat?

Ik ben 30. Mijn moeder is vorig jaar veel te jong overleden, liet een groot huis, 2 auto's, een gezonde zaak en heel wat inboedel achter, over wat mijn stiefvader allemaal vruchtgebruik heeft, hij heeft ons niets gegeven (blijkbaar is dat gebruikelijk), maar heeft wel mijn deel van de successierechten (zo'n 4000 euro) en dat van mijn zus betaald.
Is dat echt zo'n gunst of best wel gebruikelijk? Hij heeft immers alle rekeningen en gelden ook gekregen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 07 aug 2016 12:45

Ja het is vrij gebruikelijk dat de LLE de erfrechten betaalt.
Maar geen wettelijke verplichting.
Weet dat de kinderen die de blote eigendom erven -met uitzondering voor de gezinswoning en haar inboedel - de omzetting (afkoop) van het vruchtgebruik kunnen eisen waardoor ze, ipv blote eigenaar, volle eigenaar worden van hun erfdeel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

MariaMJ
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 aug 2016 12:54

Echt waar? Over wat gaat dat dan? De gelden en het aandeel in de zaak bijvoorbeeld? (En dus ook beslissingsrecht enz)
Welke stappen moet je daarvoor zetten? Kan dat altijd nog of moet dat binnen bepaalde termijn?

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 07 aug 2016 16:05

Van de auto's zal je niets meer zien. maar als er geld of effecten in de nalatenschap zaten, moeten jullie er voor zorgen dat die op uw naam geplaatst worden als blote eigenaars. Op die manier kan stiefvader als vruchtgebruiker die zaken niet 'vervreemden '.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”