Onderbetaalde proefperiode?

monstertje
Topic Starter
Berichten: 11

Onderbetaalde proefperiode?

#1 , 03 aug 2016 19:19

Beste,

Mijn vriendin is momenteel op zoek naar een nieuwe job. Ze is door een bepaald bedrijf benaderd maar onder zeer vreemde voorwaarden. Zijn deze wettig:

* Ze zou gedurende de maand augustus 2 projecten moeten uitwerken en indienen - op proef. Als ze tevreden zijn over het door haar geleverde werk, wordt ze in september aangeworven.
--> ik vind echter terug dat de proefperiode in 2014 werd afgeschaft.

* Ze zou voor het geleverde werk slechts €500 uitbetaald krijgen. (Initieel was het 400, maar na haar - terechte - vraag om een faire vergoeding hebben ze het bedrag opgetrokken tot 500 :roll: )

Kan dit zomaar? Het bedrijf oppert dat de vorige kandidaat die werd aangenomen, geen deftig werk leverde. Vandaar de invoering van een onderbetaalde proefperiode.

Het gaat haar niet zozeer om het lage bedrag maar ze vertrouwt daardoor het hele zaakje niet en ik kan haar daarin geen ongelijk geven. Ze vreest dat ze slechts tijdelijk wordt aangenomen om de plaats van een vaste werkkracht op te vullen tijdens zijn/haar verlof, waarna het contract sowieso niet wordt verlengd.

Kanttekening: Ze zou wel van thuis uit kunnen werken en niet noodzakelijk 40u/week moeten werken. De betreffende projecten zijn 2 aanvragen voor een europese subsidie (voor startende bedrijven).

Graag jullie visie hierop: uitbuiting of een mooie kans om te laten zien dat je goed bent in je job en alzo een contract in de wachr te slepen? En is het legaal?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 04 aug 2016 09:54

Op je eerste vraag: daarin heb je gelijk, proefperiode is afgeschaft en elke beding in een contract omtrent proefperiodes is nietig.
Tweede vraag: 500 euro voor een maand lijkt mij zwaar onder de grens van het minimumloon te liggen.

Dus nee, dit lijkt mij niet legaal.

Nu zal het bedrijf waarschijnlijk wel zeggen dat als je vriendin dit niet doet, er wel tientallen anderen staan te springen om de job te nemen, maar ik zou het niet doen alvast.
Ik zou verder uitkijken naar een andere job die wel de wetten respecteert...

eylis
Berichten: 8840

#3 , 04 aug 2016 10:28

andere mogelijkheid: je vriendin verklaart zich akkoord met deze "proefperiode" en vraagt dat dit in een "tijdelijkk" contractje wordt gegoten. Immers (en dat kan ze ook als reden opgeven) voor de RVa moet het wel duidelijk zijn wat haar arbeidsstatuut is tijdens die maand. Ik ben benieuwd hoe ze dat dan regelen met bedrijfsvoorheffing, sociale lasten en minimumloon enz... maar soit dat is hun probleem. Als ze dit durven op papier zetten: en ze heeft het (ondertekend) in haar handen. meldt ze vriendelijk dat ze ofwel een wettelijk tijdelijk contract wil of dat ze naar de FOD arbeidsinspectie stapt met dit contract. Een bedrijf dat een werknemer wil "toetsten" kan eenvoudigweg een interimcontract aanbieden met het perspectief op een langdurig contract erna. Op de manier zoals ze het nu doen is het regelrechte fraude, een zaak voor ade arbeidsinspectie dus. Het is heel simpel: een werkgever die fraudeert bij de start, zal later ook andere toeren uithalen met de werknemer. Of zelfs met andere kandidaten (er is toch een overaanbod aan kandidaten, dus doen we wat we willen...)

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 aug 2016 10:37

Maar is het sop de kool waard??

DE firma komt er toch achter als de sociale inspectie komt en dan, ? de C4 en wegwezen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

monstertje
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 04 aug 2016 14:11

Ze heeft ondertussen het contract aangekregen. Het komt er op neer naar dat ze als freelance medewerker wordt betaald voor deze 2 opdrachten. Ze zou hiervoor €500 krijgen per ingediend project (€1000 dus) + 15% van de "total success fee".

Als het bedrijf vervolgens tevreden is over deze freelance opdracht, bestaat de kans dat ze een vast contract krijgt.

Dat lijkt me redelijk, al blijf ik het een rare constructie vinden :?:

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 aug 2016 14:18



* Ze zou gedurende de maand augustus 2 projecten moeten uitwerken en indienen - op proef. Als ze tevreden zijn over het door haar geleverde werk, wordt ze in september aangeworven.
--> ik vind echter terug dat de proefperiode in 2014 werd afgeschaft.

* Ze zou voor het geleverde werk slechts €500 uitbetaald krijgen. (Initieel was het 400, maar na haar - terechte - vraag om een faire vergoeding hebben ze het bedrag opgetrokken tot 500 :roll: )
een proefperiode maakt deze deel uit van een arbeidsovereenkomst, dan ben je reeds aangeworven

als men u eerst een overeenkomst aanbied voor een duidelijk omschreven werk of van bepaalde duur en nadien u aanneemt met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur, zie ik niet in wat daarmee verkeerd is. of het loon voldoende is, is wat anders


3/7/1978
Art. 7. De arbeidsovereenkomst wordt gesloten hetzij voor een bepaalde tijd of voor een duidelijk omschreven werk, hetzij voor onbepaalde tijd.
Zij kan nooit voor het leven worden gesloten.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 04 aug 2016 14:44

Pas maar op met die constructie: als ze aangeworven wordt als freelancer, is dat in feite een zelfstandig persoon die ze aanwerven, waarvoor je dus onder meer een BTW-nummer nodig hebt.

Blijft nog steeds maar povertjes betaald via een niet al te koosjere constructie dus...

giserke
Berichten: 2434

#8 , 04 aug 2016 14:55

Redeneer toch zelf ook even? Stel dat dit bedrijf woord houdt. Wil je voor dat soort bedrijf werken?
Dit lijkt toch wel een duidelijke voorbode op toekomstige problemen want een ernstig bedrijf gaat dit soort dingen niet doen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 05 aug 2016 09:14

Ze heeft ondertussen het contract aangekregen. Het komt er op neer naar dat ze als freelance medewerker wordt betaald voor deze 2 opdrachten. Ze zou hiervoor €500 krijgen per ingediend project (€1000 dus) + 15% van de "total success fee".

Als het bedrijf vervolgens tevreden is over deze freelance opdracht, bestaat de kans dat ze een vast contract krijgt.

Dat lijkt me redelijk, al blijf ik het een rare constructie vinden :?:
1000 euro krijgen, maar wel meer dan 600 euro per kwartaal moeten betalen als sociale bijdrage, gezien ze zelfstandige in hoofdberoep is. Nog altijd even interessant?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 aug 2016 09:31

1000 euro krijgen, maar wel meer dan 600 euro per kwartaal moeten betalen als sociale bijdrage, gezien ze zelfstandige in hoofdberoep is. Nog altijd even interessant?
waarvan men over zo'n 3 jaar dan wel wat van terugkrijgt hé
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

eylis
Berichten: 8840

#11 , 05 aug 2016 09:32

precies zoals JPV zegt. Je houdt er niets aan over. De werkgever zou gewoon een interimcontract voor de duur van de projecten kunnen geven en aansluitend eentje van lange duur. Waarom doen ze het niet? Een interimcontract kost tamelijk veel aan de werkgever. Een andere mogelijkheid zou geweest zijn dat het tijdelijk "zelfstandigencontract" door een contractbureau wordt overgenomen. Zij nemen je dan in feite onder contract en regelen alle wettelijke afhoudingen. Er is dus een oplossing. En een deugdelijke werkgever kent die oplossing ook. Dat de werkgever ze niet kent, laat staan de moeite doet een fatsoenlijk contract aan te bieden, doet me nu zeer sterk vermoeden dat het echt een camelotbedrijf is waar je in de toekomst nog andere problemen mee zal hebben.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 aug 2016 09:45

1000 euro krijgen, maar wel meer dan 600 euro per kwartaal moeten betalen als sociale bijdrage, gezien ze zelfstandige in hoofdberoep is. Nog altijd even interessant?
waarvan men over zo'n 3 jaar dan wel wat van terugkrijgt hé
Als hoofd beroep krijg je van de minimum bijdragen niks terug, de minimum bijdragen voor hoofd beroep is nu +/- € 725
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 aug 2016 11:20

1000 euro krijgen, maar wel meer dan 600 euro per kwartaal moeten betalen als sociale bijdrage, gezien ze zelfstandige in hoofdberoep is. Nog altijd even interessant?
waarvan men over zo'n 3 jaar dan wel wat van terugkrijgt hé
Als hoofd beroep krijg je van de minimum bijdragen niks terug, de minimum bijdragen voor hoofd beroep is nu +/- € 725
zijn voorlopige minimum bijdragen


http://www.ikbenzelfstandige.be/sociaal ... -bijdragen
De bijdrageberekening voor een starter

Als u beginnende zelfstandige bent, kent het sociaal verzekeringsfonds uw nettoberoepsinkomen nog niet en betaalt u voorlopige bijdragen, berekend op een forfaitair geschat inkomen van 13.010,66 euro.

Ongeveer twee jaar later deelt de fiscus uw beroepsinkomen mee aan het sociaal verzekeringsfonds. Op dat ogenblik worden uw sociale bijdragen definitief berekend en moet u het verschil tussen de voorlopige en de definitieve bijdragen bijbetalen. Als uw inkomsten hoger blijken te liggen dan het forfaitair inkomen waarop de voorlopige bijdragen zijn berekend en die u gedurende de eerste drie volledige jaren heeft betaald, moet u bijbetalen. Zijn de inkomsten lager, dan krijgt u het teveel terugbetaald. Uw bijdragen worden dan “geregulariseerd”.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 aug 2016 11:23

Als u beginnende zelfstandige bent, kent het sociaal verzekeringsfonds uw nettoberoepsinkomen nog niet en betaalt u voorlopige bijdragen, berekend op een forfaitair geschat inkomen van 13.010,66 euro.

Ongeveer twee jaar later deelt de fiscus uw beroepsinkomen mee aan het sociaal verzekeringsfonds. Op dat ogenblik worden uw sociale bijdragen definitief berekend en moet u het verschil tussen de voorlopige en de definitieve bijdragen bijbetalen. Als uw inkomsten hoger blijken te liggen dan het forfaitair inkomen waarop de voorlopige bijdragen zijn berekend en die u gedurende de eerste drie volledige jaren heeft betaald, moet u bijbetalen. Zijn de inkomsten lager, dan krijgt u het teveel terugbetaald. Uw bijdragen worden dan “geregulariseerd”.
Zo werkt dit niet!

Je kan NOOIT terug krijgen als je het minimum heeft betaalt, ook al verdien je dit jaar NUL euro , wel te verstaan in hoofd beroep.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”