Dat weet ik wel, maar dit betekend geen (groot) verschil voor mij?De enige afhouding van een doctoraatsbeurs zijn de sociale bijdragen, dezelfde zoals voor werknemers.
Wat overblijft is niet belastbaar.
TS moet er rekening mee houden (in zijn totaal kostenplaatje) dat hij door zijn domicilie niet bij zijn ouders te laten zijn ouders hem niet meer als persoon ten laste hebben. Het is immers zo dat beurshouders ten laste blijven van hun ouders ondanks het feit dat ze een inkomen hebben, maar dan moeten ze daar wel hun domicilie behouden.
Jeroen, je moet wel het volledige artikel er bijhalen in dat geval, hé. De uitzondering stipuleert:net wel. Het feit dat iemand studeert staat expliciet in de uitzonderingen.
- Tijdelijke situatie? Voor zover ik het hoor, is het wel de bedoeling dat de twee blijven samenwonen, ook als de studies van de vriendin afgelopen zijn.Maar voor de studenten die dichtbij de plaats waar ze studeren op « kot » zitten, is men van oordeel dat het om een tijdelijke situatie gaat; zij worden dus beschouwd als tijdelijk afwezig en moeten in hun gezin ingeschreven blijven. Normaal gezien blijven de studenten tijdens deze periode immers ten laste van hun ouders en komen zij regelmatig naar huis voor de week-ends en de schoolvakanties.
Zucht... "een goede band hebben met de ouders" is BIJ LANGE niet genoeg om daar gedomicilieerd te mogen blijven, als ze in werkelijkheid bij jou woont... Als ze ook nog eens het merendeel van haar spullen verhuist naar uw appartement, en enkel nog maar eens sporadisch thuis gaat overnachten, dan WOONT ze bij jou. Ze zit niet bij jou "op kot", ze WOONT effectief bij jou. Gevolg: ze moet zich bij jou domiciliëren. Als ze zo goed als elk weekend naar huis gaat en daar overnacht, en ook het merendeel van de vakantieperiodes bij haar ouders doorbrengt, kan je er over discussiëren, maar als ze zo goed als nooit meer thuis gaat slapen, is de situatie duidelijk. Ik heb zelf ook een goeie band met mijn ouders, en kom er nog meerde keren per week, en er staan zelfs nog vrij veel van mijn spullen (die ik al lang had moeten verhuizen, maar bon) maar ik zou er nog niet aan denken om te claimen dat ik daar ook "woon"...Dan zullen mijn vriendin en ik het zo inderdaad regelen dat ik een appartement neem, waar ik gedomicilieerd ben en dat zij er bij woont, maar thuis gedomicilieerd blijft. Aangezien zij en haar ouders een goede band hebben en ze er vaak genoeg zal zijn, lijkt me alles in orde zo.
Een tijdelijke situatie kan perfect enkele jaren duren en later permanent worden. De "uitzondering" stipuleert enkel wat in de wet staat, de uitleg die je citeert is een vulgariserende versie van de wettekst en zeker niet absoluut.Jeroen, je moet wel het volledige artikel er bijhalen in dat geval, hé. De uitzondering stipuleert:
https://www.senate.be/www/?MIval=/Vrage ... 64&LANG=nlIn de huidige regeling worden meerderjarige studenten als tijdelijk afwezig beschouwd van het gezin waartoe zij behoren, waardoor zij ingeschreven blijven in de bevolkingsregisters van de gemeente waar hun ouders gedomicilieerd zijn (artikel 18, eerste lid, 4°, van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).
In de situaties dat een student geen gezin noch haardstede meer heeft en niet meer ten laste is van zijn ouders, kan de betrokken student toch worden gedomicilieerd op het adres waar hij/zij in de studentenstad verblijft (artikel 18, tweede lid, 4°, van voormeld koninklijk besluit).
De vereisten om als student afzonderlijk te kunnen worden ingeschreven, zijn aldus zijn/haar sociale en economische onafhankelijkheid, zo niet blijft deze student deel uitmaken van het gezin van zijn/haar ouders en is deze hoogstens tijdelijk afwezig. De bedoeling van deze reglementering was in hoofdzaak het vermijden van misbruiken met betrekking tot studietoelagen. Deze regeling is bovendien tot stand gekomen ingevolge het feit dat universiteitssteden zich kantten tegen het financieel ten laste nemen van studenten door hun OCMW.
Dus met andere woorden: het feit dat het moeilijk te controleren valt, maakt domiciliefraude aanvaardbaar?Nergens in de wetgeving staat vermeld hoe dikwijls men bij zijn ouders moet overnachten om daar gedomicilieerd te blijven. Bij mijn weten bestaat er ook geen "tuchtcommissie voor overnachtingscontrole".
Dit impliceert dat de vriendin na haar studies terug naar haar ouders gaat. Ik denk niet dat dit de bedoeling is in het geval van de TS.tijdelijk afwezig beschouwd van het gezin waartoe zij behoren
Nogmaals, de TS heeft aangegeven dat het de bedoeling is dat hij en zijn vriendin gaan samenwonen. Tenzij de relatie stuk loopt, is het niet de bedoeling dat de vriendin terug thuis gaat wonen na de studies.De vereisten om als student afzonderlijk te kunnen worden ingeschreven, zijn aldus zijn/haar sociale en economische onafhankelijkheid, zo niet blijft deze student deel uitmaken van het gezin van zijn/haar ouders en is deze hoogstens tijdelijk afwezig.
Indien de vriend de huur betaalt voor het onderdak van de vriendin, zal de vriendin bijna evenzeer economisch afhankelijk worden van de vriend.Juridisch kan je nergens duidelijk uit afleiden dat iemand die economisch afhankelijk is van de ouders.
het stelt dus expliciet dat men als student enkel een domicilie kan hebben als men sociaal én economisch onafhankelijk is.De vereisten om als student afzonderlijk te kunnen worden ingeschreven, zijn aldus zijn/haar sociale en economische onafhankelijkheid, zo niet blijft deze student deel uitmaken van het gezin van zijn/haar ouders en is deze hoogstens tijdelijk afwezig.
Gelieve geen 2 totaal verschillende zaken door elkaar te mengen: dat van de student gaat over (al dan niet bestaande) domiciliefraude. RVA-controle op de gezinssituatie heeft weinig met domicilie te maken, maar met verblijfplaatsen. En daar bestaat wel degelijk een controleinstantie op. OP zou trouwens samenwonende zijn voor de RVA-wetgeving. Voor de ziekteverzekering zal hij als werknemer zonder persoon ten laste beschouwd worden.Dus met andere woorden: het feit dat het moeilijk te controleren valt, maakt domiciliefraude aanvaardbaar?Nergens in de wetgeving staat vermeld hoe dikwijls men bij zijn ouders moet overnachten om daar gedomicilieerd te blijven. Bij mijn weten bestaat er ook geen "tuchtcommissie voor overnachtingscontrole".Ga je datzelfde vertellen aan twee mensen die werkloosheidsuitkering ontvangen en feitelijk samenwonen, maar waarvan er eentje zijn domicilie bij zijn ouders staan heeft, enkel om een hogere werkloosheidsuitkering te genieten? Er is immers geen "tuchtcommissie voor overnachtingscontrole"? Goed bezig...
Neen want het kind is effectief ten laste.Plegen de ouders dan ook geen fraude, als ze hun kind nog te laste aangeven bij de belastingen, of daardoor soms hogere uitkeringen genieten.
Hun kind gaat bij een werkende vriend wonen.Neen want het kind is effectief ten laste.Plegen de ouders dan ook geen fraude, als ze hun kind nog te laste aangeven bij de belastingen, of daardoor soms hogere uitkeringen genieten.
Meer nog: de ouders zijn verplicht financieel te steunen zolang de dochter studeert.
Ik ken zelfs een geval waar twee studenten GEHUWD zijn maar nog steeds ten laste van de respectievelijke ouders.
Dat kan op vrijwillige basis.Ik ken zelfs een geval waar twee studenten GEHUWD zijn maar nog steeds ten laste van de respectievelijke ouders