ouders en kinderen overlijden samen in ongeval - wie erft?

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

ouders en kinderen overlijden samen in ongeval - wie erft?

#1 , 31 jul 2016 14:29

Situatieschets:
Koppel gehuwd in 1885 zonder huwelijkscontract. Bezitten de eigen woning, 1 auto + spaargeld.
Vrouw enig kind, ouders overleden, alleen nog neven en nichten + zus van moeder waarmee al 30 jaar geen contact.
Man jongste van 4. Vader overleden, met broer en 1 zus al 30 jaar geen contact, met moeder en 2de zus al 9 jaar geen contact.
2 kinderen: alleenstaande dochter van 29 met eigen huis (nog 19 jaar afbetalen) + zoon van 27 die samenwoont met zijn vriendin (nog niet wettelijk).
Gezin gaat samen doch zonder vriendin van de zoon 3 weken op reis naar de andere kant van de wereld.
Normaal gezien geen probleem, maar tegenwoordig weet je nooit - vakantieland is aardbevingsgevoelig, vliegtuig kan neerstorten, nachtbus in vakantieland kan verongelukken, aanslag op luchthaven...
Wij zijn geen doemdenkers en gaan ervan uit dat we veilig terug thuis zullen belanden, maar we vragen ons af wie erft in het geval we allevier samen zouden overlijden. We willen absoluut niet dat de familie van vader ook maar 1 eurocent erft.
Stel dat zoon en zijn vriendin voor vertrek officieel wettelijk gaan samenwonen, kan zij dan erven?
Of maken we beter een testament op?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 31 jul 2016 14:41

Om het in het kort samen te vatten:

Nog levende ouders of tantes en nonkels, of de neven en nichten bij plaatvervulling, zullen erven indien er geen testamenten zijn.

Dit geldt zowel langs vader- als langs moederskant (de zogenaamde "staken")

Zonder testament erven wettelijk samenwonenden niet van elkaar.
Indien er een gezinswoning is krijgt langstlevende wel het vruchtgebruik daarvan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2016 14:54

Dank voor het antwoord.
Zoiets vreesde ik al. Ik zou er geen problemen mee hebben dat mijn neven en nichten erven, maar mijn schoonfamilie? No way!
Vraag: gaat de boel in 2 en de ene helft naar mijn familie en de andere helft naar mijn schoonfamilie? Of mijn deel naar mijn familie en het deel van mijn man en dat van mijn kinderen naar mijn schoonfamilie? En hoe wordt bepaald wat van mij is en wat van mijn man (auto is van mij, huis en spaargeld van ons beiden)? Er is geen huwelijkscontract.
Best dus testament opmaken?
Maar kunnen wij mijn schoonfamilie wel onterven?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 31 jul 2016 14:59

Uw schoonfamilie erft niet van u.
Als men kinderloos tegelijk met echtgenoot sterft en er zijn geen broers of zussen en de ouders zijn reeds overleden dan wordt de erfenis in twee staken opgesplitst: één langs vaderszijde en één langs moederzijde.
Idem voor de andere tegelijkertijd overleden echtgenote.
Laatst gewijzigd door asperger op 31 jul 2016 15:04, 4 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

jef007
Berichten: 1679

#5 , 31 jul 2016 15:00

:lol: Koppel gehuwd in 1885 zonder huwelijkscontract. Bezitten de eigen woning, 1 auto + spaargeld.
===stokoude mensen met een oldtimer als auto

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jul 2016 15:12

Oeps! Tikfout natuurlijk. Gehuwd in 1985.
Als ze in 1885 getrouwd zijn en op dit ogenblik een dochter van 29 en een zoon van 27 hebben, dan komen ze wel in het Guinness book of records als superpotentste/supervruchtbaarste personen van de vijfde leeftijd.

BTW: de auto is 1 jaar oud.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 31 jul 2016 16:49

Is wel niet zo simpel als wordt voorgesteld. Er is , volgens de wettelijke bepalingen, niet zo maar te bepalen : mijn schoonfamilie kan niets erven. OK, het is een extreem verondersteld geval. Maar bij een overlijden van ouders ( plus kinderen ) kan het op minuten aankomen om de volgorde te bepalen van overlijden. Dat kan een heel andere wending geven aan de erfenis. Ooit een geval geweten waarbij een koppel op reis verongelukt. Maar na onderzoek is vastgesteld dat één partner op slag dood was, de andere is overleden in het ziekenhuis. De familie van de eerste dode heeft niets ontvangen.
Het is een moeilijk geval, er moeten 4 testamenten met veel keer 'als' en 'indien' gemaakt worden. Laat u bijstaan door een notaris bij het opstellen van die documenten. Maar ik vrees dat het niet gaat lukken de 'schoonfamilie' uit te schakelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 jul 2016 17:13

@Wanton: ik vreesde al dat het een dergelijk kluwen kan worden en dat men de volgorde van de overlijdens zal bepalen. Wat mij in geval van een vliegtuigcrash niet evident lijkt.

Stel dat mijn zoon en zijn vriendin trouwen voor we vertrekken, zou zij dan alles erven?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 31 jul 2016 17:52

@Wanton: inderdaad kan ingewikkelder zijn maar ik ging ervan uit dat ze allen samen met een vliegtuig ontploften of neerstorten;
maar aangezien TS zelf geen kinderen heeft en niet gehuwd is ben ik van mening dat mijn vereenvoudigd antwoord in alle gevallen
vrij dicht bij alle mogelijkheden aanleunt

"Stel dat mijn zoon en zijn vriendin trouwen voor we vertrekken, zou zij dan alles erven?"
Zolang er geen gemeenschappelijke onderen zijn zou zij uw deel van het gemeenschappelijk vermogen erven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 31 jul 2016 18:29

Dat gemeenschappelijk deel is beperkt : men kan niet uitsluiten dat de 'andere kant' zal erven.
Ik wil wel wijzen op een bepaalde clausule die men kan laten opnemen. Let op, niet zelf doen wegens complexiteit. Dat is ongeveer zo :
Wanneer ik samen met X, Y en Z overlijd of wij overlijden allen binnen de drie maanden ten gevolge van eenzelfde oorzaak , vb. ongeval , dan gaat mijn erfenis naar BB

Op die manier kan men ergens de volgorde van overlijden 'bijsturen.'
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 jul 2016 19:05

@Wanton: zeer interessante clausule, dank je wel! Ik ga een notaris raadplegen en die clausule zeker vermelden.

@asperger: ik ben de vrouw met samenwonende zoon, alleenstaande dochter-met-huis en zowel ik als mijn man als de kinderen willen niet dat zijn kant, waarmee totaal geen contact is, erven. En als ze volgens de wet toch iets moeten krijgen, dan liefst zo weinig mogelijk.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 31 jul 2016 20:08

@Wanton: zeer interessante clausule, dank je wel! Ik ga een notaris raadplegen en die clausule zeker vermelden.

@asperger: ik ben de vrouw met samenwonende zoon, alleenstaande dochter-met-huis en zowel ik als mijn man als de kinderen willen niet dat zijn kant, waarmee totaal geen contact is, erven. En als ze volgens de wet toch iets moeten krijgen, dan liefst zo weinig mogelijk.
Gesnapt! Ik dacht dat het de zoon-met-de-vriendin was die de vraag stelde.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#13 , 31 jul 2016 22:57

Ivy, het is natuurlijk te hopen dat alles 'normaal' verloopt zodat uw kinderen van jullie erven. Maar in het extreme geval dat u schetst is het mogelijk dat zijn familie alles krijgt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 31 jul 2016 23:13

Als ik schreef "Uw schoonfamilie erft niet van u" is dat wel correct (ze zijn immers uw erfgenamen niet), maar via een omweg kan uw nalatenschap
daar natuurlijk wel terechtkomen. Sterker nog, uw nalatenschap kan via omweg bij totale vreemden terechtkomen.
Dat valt moeilijk met 100 percent zekerheid uit te sluiten....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 aug 2016 07:23

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ga ervan uit dat het maar een doemscenario is en we behouden terug zullen komen, maar ik ga voor vertrek toch maar bij een notaris langs. Liever alles naar een goed doel en/of de vriendin van mijn zoon dan naar mijn schoonfamilie.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”