Ziek geworden juist na ontslag

kiwi01
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ziek geworden juist na ontslag

#1 , 22 jul 2016 13:13

Hallo,

Ik heb op 15 juni mondeling doorgegeven dat ik onslag nam.
Op 16 juni heb ik mijn brief aangetekend verzonden, na telefonisch doorgegeven te hebben aan mijn baas.
Op 18 juni ben ik opgenomen in het ziekehuis voor een volledige week en daarna door de dokter werkongeschikt bevonden. Heb mijn ziekenbriefjes altijd netjes laten binnen brengen. Maar hierdoor had ik persoonlijk geen verder contact met mijn werkgever.

Nu beweren zij dat ik nog altijd mijn opzegtermijn had moeten doen en dat zij van geen ontslagbrief op de hoogte zijn. Ondanks dat ik bewijs heb van aangetekende verzending.
Het enige probleem is dat mijn baas mij verteld had dat mijn onpzegtermijn in actie ging vanaf 20juni, dit heb ik dan ook als datum in mijn ontslagbrief vermeld. Nu blijkt dat het pas vanaf 27 juni begon. Kunnen zij mij hierdoor iets bevechten?
Zij willen nu dat ik ontslag door onderling akoord teken, wat voor mij geen probleem is. Zolang dit via email op brief geregeld kan worden want ben nog niet mobiel genoeg.

Nu mijn uiteindelijke vraag is ben ik ergens in fout gegaan en moet ik nog iets ondertekenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jul 2016 13:59

Hallo,

Ik heb op 15 juni mondeling doorgegeven dat ik onslag nam.
Op 16 juni heb ik mijn brief aangetekend verzonden, Nu blijkt dat het pas vanaf 27 juni begon.
Nu mijn uiteindelijke vraag is ben ik ergens in fout gegaan en moet ik nog iets ondertekenen?
gelet dat het aangetekend schrijven pas op een donderdag is verstuurd, klopt het dat de opzeggingstermijn pas de 27ste begint tenzij u kan bewijzen dat u uw ontslag mondeling hebt doorgegeven de vijftiende

u hoeft niks meer te tekenen, met een onderling akkoord gaat men allicht proberen via een dading een afstand van je rechten te laten doen. goed opletten voor dergerlijke akkoordjes
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

kiwi01
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jul 2016 12:44

Dank u voor uw reactie!
Ze hebben uiteindelijk hun fout moeten toegeven.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 26 jul 2016 09:11

Hoe laat heb je de brief verstuurd op 16 juni?
Als deze namelijk nog de dag zelf verstuurd is (dus voordat de "vrachtwagen" de brief komt halen in het postkantoor/postpunt/...) was je nog op tijd om de opzeg de 20e te laten ingaan.
De brief zou dan namelijk de vrijdag al aangeboden geweest zijn.

Als je te laat was de donderdag, werd deze pas de vrijdag verstuurd, en op maandag ontvangen, waardoor je inderdaad te laat was (bewijs dan maar eens dat gesprek met je werkgever).

Je kunt dit ook opvolgen via het traceernummer die je meegekregen hebt.

Is die ene week langer werken een probleem voor je?
Ziek zijn is alvast het probleem niet: ziekte loopt door tijdens je opzeg.

Indien wel (verandering van job) kun je nog steeds stoppen met werken zoals je eerst gepland had, en dus je opzeg voor 1 week verbreken.
Je moet dan wel een verbrekingsvergoeding betalen aan je huidige werkgever (dit komt overeen met wat deze jou normaal zou betalen voor 1 week werken, bruto).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 26 jul 2016 10:30

Hoe laat heb je de brief verstuurd op 16 juni?
Als deze namelijk nog de dag zelf verstuurd is (dus voordat de "vrachtwagen" de brief komt halen in het postkantoor/postpunt/...) was je nog op tijd om de opzeg de 20e te laten ingaan.
De brief zou dan namelijk de vrijdag al aangeboden geweest zijn.

Als je te laat was de donderdag, werd deze pas de vrijdag verstuurd, en op maandag ontvangen, waardoor je inderdaad te laat was (bewijs dan maar eens dat gesprek met je werkgever).
16 juni is een donderdag en daardoor te laat.

Art. 37 WAO: Indien de opzegging uitgaat van de werknemer, geschiedt de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid, door afgifte aan de werkgever van een geschrift. De handtekening van de werkgever op het duplicaat van dit geschrift geldt enkel als bericht van ontvangst van de kennisgeving. De kennisgeving kan ook geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot.

Art. 37/1.[1 De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn gaat in de maandag volgend op de week waarin de opzeggingstermijn ter kennis werd gegeven.]1

zaterdag is de derde werkdag na de woensdag. Opzegtermijn gaat de maandag erop in.

maandag is pas de derde werkdag na de donderdag. Bij verzekding per AZ op donderdag gaat de opzeg dus pas de 2e maandag NA die donderdag in.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 26 jul 2016 10:38

I stand corrected, weer iets bijgeleerd.
Had altijd vernomen dat het de maandag na de eerste aanbieding was, die zou tellen hiervoor.

Maar hetgeen ik iedereen (incluis mijzelf) aanraad, blijft gelden: altijd op maandag versturen, normaal is er dan geen discussie mogelijk.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”