ontslag intrekken

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

ontslag intrekken

#1 , 22 jul 2016 09:10

Geachte,

Ik heb op 1 mei dit jaar een bediende statuut aangegaan als verpleegkundige in een rusthuis. Ondanks belofte van anciënniteit van 20 jaar, via mail, ben ik zowel voor de maand mei en juni uitbetaald met 0 jaar anciënniteit.
Ik heb de verantwoordelijke daar ettelijke malen over aangesproken, doch zonder resultaat.
Nu heb ikzelf op woensdag 20 juli mijn ontslag ingediend. Spijtig genoeg heb ik woensdagavond een ongeval gehad met als gevolg een fractuur aan mijn borstbeen wat ettelijke weken kan duren eer ik terug zal kunnen werken. Kan ik mijn ontslag terug intrekken? Op mutualiteit kan ik niet terecht daar ik ook zelfstandige ben, dus de eerste maand geen wedde.
Alvast bedankt voor je antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jul 2016 10:53

Normaal zal je werkgever daar akkoord moeten mee zijn, wat ik vrees van niet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

#3 , 22 jul 2016 11:58

Dank je wel voor je antwoord. Had dit ergens spijtig genoeg wel verwacht.
Wat kan ik doen indien ze mijn anciënniteit niet uitbetalen en de maand juli? Is misschien al een voorbarige vraag maar ik hoor van collega's dat sommige ook niet correct worden uitbetaald daarmee dat ik wil voorbereid zijn.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jul 2016 12:03

Als je niet correct betaald is zoals dit op je arbeidscontract staat, dan kan je naar de arbeidsrechtbank gaan !

Eventueel via een vakbond, als je tenminste lid bent.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jul 2016 13:46

dan kan je naar de arbeidsrechtbank gaan !
hoe doe je dat ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jul 2016 14:41


hoe doe je dat ?
Zoals men naar een andere rechtbank gaat, met de wagen of met het openbaar vervoer ! :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jul 2016 19:00


hoe doe je dat ?
Zoals men naar een andere rechtbank gaat, met de wagen of met het openbaar vervoer ! :lol:
het wordt toch zo eenvoudig geadviseerd tot...........


vraagsteller kan dan best eerst naar de inspectie van de sociale wetten gaan, is gratis en kan online
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jul 2016 19:31


vraagsteller kan dan best eerst naar de inspectie van de sociale wetten gaan, is gratis en kan online
De sociale inspectie is de toezicht houder van de sociale wetten, en zij waakt zodat de sociale weten nauwkeurig toegepast word, en niet wat mondeling onder elkaar overeen komen.

Die gaan hun niet bezig houden met wat TS schreef. Ondanks belofte van anciënniteit van 20 jaar, via mail dus beloftes die met de grond van de sociale wetten niks te zien heeft, als TS lid is van een vakbond is er geen probleem die gaan de werkgever dagvaarden voor de arbeid rechtbank, dit is iets voor de rechtbank als de werkgever niet wil toegeven, als het niet in het arbeidscontract is opgenomen zal toch de rechter daar een uitsluitsel moeten over geven .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

#9 , 23 jul 2016 06:00

1. Spijtig genoeg ben ik niet aangesloten bij een vakbond
2. Op mijn contract dat ik heb ondertekend stond in eerste instantie 0 jaar anciënniteit. Bruto wedde 13 euro en nog iets per uur en dit als A1 verpleegkundige. Ik heb dit niet willen ondertekenen. Hoofdverpleger werd erbij gehaald en ik hoor hem nog melden : teken maar, ik vertrouw haar. Gelukkig heb ik voet bij stuk gehouden en heeft zij er schriftelijk bij genoteerd dat ik mijn anciënniteit krijg mits ik die kon aantonen. Die papieren heb ik binnen gebracht en dan pas weer na een aantal weken weer uit vraag van mij heb ik een mail van haar gehad dat ze mij mijn 20 jaar anciënniteit geven. Dat scheelt hem 10 euro extra bruto per uur.
3. Gisteren tel gehad van collega. Zij had tijdens de maand juni verlof. Hoofdverpleger zegt haar : ik zet je verlof om in recuperatie. Ook zij werd niet betaald voor haar overuren met als gevolg slechts de helft van haar wedde voor de maand juni. Ze proberen daar alles letterlijk om maar niet te hoeven te betalen.
Een andere verpleegkundige werd ook haar anciënniteit beloofd, indeed, ook niet gegeven. Zij heeft het mes op de keel gezet en gezegd dat ze onmiddellijk ging stoppen. Gelukkig hebben ze dan voor haar cash reeds een voorschot gegeven op haar anciënniteit.
Het is daar zo erg dat : internet en tel afgesloten werd wegens niet betaling. Op een gegeven moment werd zelfs de lift stil gelegd eveneens wegens niet betaling onderhoud. Een ganse shift heb ik dan de trap moeten nemen. Mij geen probleem maar de patiënten die 9 kansen op 10 immobiel zijn konden die dag zelfs niet naar buiten en zo kan ik nog voorbeelden aangeven.
Ik vraag gewoon waar ik recht op heb en waar ik hard met de helft minder personeel, eveneens met ontslagname - geen vervanging, voor heb moeten werken. Mijn km vergoeding hebben ze ook niet uitbetaald, staat ook in contract ....

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 jul 2016 07:38

Ik denk dat in je bedrijf meer scheelt dan het niet willen betalen maar dat het van niet kunnen betalen is !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

#11 , 23 jul 2016 10:55

Maar ze zijn wel bezig met een nieuwbouw te plaatsen waar ze pas en te onpas over liggen te pronken. Beter is hun personeel te betalen want wat zijn de patiënten zonder hun??

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 jul 2016 12:04

Maar ze zijn wel bezig met een nieuwbouw te plaatsen waar ze pas en te onpas over liggen te pronken. Beter is hun personeel te betalen want wat zijn de patiënten zonder hun??
de inspectie van de sociale wetten is wel degelijk bevoegd voor niet uitbetalen van loon(voordelen) via mail is schriftelijk en niet mondeling
u kan online contact opnemen http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552

en u kan eventueel anoniem klacht neerleggen,
Art. 59. Geheimhoudingsplicht
Behoudens uitdrukkelijke machtiging van de indiener van een klacht of van een aangifte betreffende een inbreuk op de bepalingen van de wetgeving waarop zij toezicht uitoefenen, mogen de sociaal inspecteurs in geen enkel geval, zelfs niet voor de rechtbanken, de naam van de indiener van deze klacht of van deze aangifte bekend maken.
Het is hun eveneens verboden aan de werkgever of aan zijn vertegenwoordiger te onthullen dat ingevolge een klacht of een aangifte een onderzoek werd ingesteld.

als u naar de arbeidsrechtbank gaat mag u rekenen op een ereloon voor een advocaat geschreven met 4 cijfers.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 jul 2016 12:41

De vraag van gaat TS gaat eigenlijk over "Kan ik mijn ontslag terug intrekken?, en dit is normaal neen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 25 jul 2016 07:37

Maar ze zijn wel bezig met een nieuwbouw te plaatsen waar ze pas en te onpas over liggen te pronken. Beter is hun personeel te betalen want wat zijn de patiënten zonder hun??
de inspectie van de sociale wetten is wel degelijk bevoegd voor niet uitbetalen van loon(voordelen) via mail is schriftelijk en niet mondeling
u kan online contact opnemen http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552
Toezicht Sociale Wetten zal advies geven over individuele overeenkomsten, maar in principe niet tussenkomen, tenzij de ancienniteit sectoriaal verplicht zou zijn (wat na X maanden het geval kan zijn). Het zal immers een burgerlijke discussie zijn of die ancienniteit wel overgenomen is vanaf begin AO.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”