Verhuurder heeft wetgeving aangepast in contract

KJ86

Re: Verhuurder heeft wetgeving aangepast in contract

#31 , 19 jul 2016 14:16

In de toekomst ook uw contract goed nalezen en begrijpen, want jij bent immers degene die allerlei clausules getekend heeft waar je u achteraf niet meer in kan vinden.
Veel wetgeving kan contractueel aangepast worden, enkel dwingend recht is niet vervormbaar.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
midm
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#32 , 19 jul 2016 14:35

Ja, daar ben ik me nu wel heel goed van bewust, dat ik voor de ondertekening van het contract meer informatie had kunnen inwinnen. Dit overkomt me niet meer :wink:

Ik heb eigenlijk het vermoeden dat er nog meer lepe trucken gaan volgen, aangezien zij in het contract vermeld dat er herstellingen aan het dak zullen uitgevoerd worden (schrijnwerk moet vernieuwd worden) dat is normaal voor 2017, maar mondeling erbij vermeld dat ze dan ook de badkamer wil verplaatsen, de trap versteken .. en dat in het contract staat dat ik hier geen verhaal heb, zelfs niet als de werken langer dan 40 dagen zouden duren (zie eerste post).

Klopt dit?

sloeberken

#33 , 19 jul 2016 14:39

Lees eens u contract en meer bepaald die verlenging, want dat is belangrijk. dat is niet achterbaks van de verhuurder Tom, maar mensen die denken omdat het hun eigendom is, ze zelf de regels mogen opleggen.
Onder de huurperiode mogen geen grote renovatie werken uitgevoerd worden, enkel dringende herstellingen.

lees eens aandachtig de huurwet: http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf
Laatst gewijzigd door sloeberken op 19 jul 2016 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Blaatpraat

#34 , 19 jul 2016 14:41

Dat is inderdaad correct en geldig.
Als dat er niet zou in gestaan hebben, zou je recht hebben op huurvermindering vanaf er werken zouden uitgevoerd worden, en deze duren meer dan 40 dagen.
Deze regel is geen dwingend recht, dus een contract kan hiervan afwijken.

Weet wel dat een verhuurder enkel maar werken mag uitvoeren die niet kunnen wachten tot je stopt met huren.
Met andere woorden: werkzaamheden die echt wel héél dringend zijn.
Ook weer hier: in onderling overleg mag dit natuurlijk wel.

sloeberken

#35 , 19 jul 2016 14:42

Als dat er niet zou in gestaan hebben, zou je recht hebben op huurvermindering vanaf er werken zouden uitgevoerd worden, en deze duren meer dan 40 dagen.
Fout. Enkel dringende werken mogen en moeten uitgevoerd worden, geen renovatiewerken.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 19 jul 2016 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21

#36 , 19 jul 2016 14:45

Dringende werken mogen uitgevoerd worden, maar de badkamer verplaatsen of de trap verplaatsen lijken mij niet meteen noodzakelijke herstellingen, en je hoeft er dus helemaal niet mee akkoord te gaan dat deze uitgevoerd worden zolang jij er woont.

Ik dacht ook dat je als huurder recht hebt op vermindering van de huurprijs als de werken langer dan 40 dagen duren, maar anderen hier beweren dat dit contractueel kan teruggeschroefd worden. Ik durf mij daar niet meteen over uitspreken. Maar het verplaatsen van badkamer en trap, daar hoef je helemaal niet mee akkoord te gaan. Dat de verhuurder dit maar doet als het huurcontract afgelopen is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat

#37 , 19 jul 2016 14:46

Fout.
Niet fout. BW 1724 is niet van dwingend recht.

Gebruiker21

#38 , 19 jul 2016 14:48

dat is niet achterbaks van de verhuurder Tom
Met achterbaks, doel ik op het feit dat de verhuurder probeerde om de (ontwetende) topic starter te laten tekenen om de huurovereenkomst in onderling overleg stop te zetten, omdat de verhuurder de opzegperiode uit het oog verloren was. Zo'n praktijken zijn niet kosjer... :evil:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#39 , 19 jul 2016 14:49

Akkoord als het over dringende herstellingen gaat, niet in het geval van TS. Wat verhuurder zelf in zijn contract zet zou nog eens tegen hem kunnen keren.

sloeberken

#40 , 19 jul 2016 14:50

dat is niet achterbaks van de verhuurder Tom
Met achterbaks, doel ik op het feit dat de verhuurder probeerde om de (ontwetende) topic starter te laten tekenen om de huurovereenkomst in onderling overleg stop te zetten, omdat de verhuurder de opzegperiode uit het oog verloren was. Zo'n praktijken zijn niet kosjer... :evil:
ja ik begrijp Tom. Maar ik maak daar uit op dat ze nu waarschijnlijk de klepel weten hangen.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 19 jul 2016 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Blaatpraat

#41 , 19 jul 2016 14:51

Akkoord als het over dringende herstellingen gaat, niet in het geval van TS. Wat verhuurder zelf in zijn contract zet zou nog eens tegen hem kunnen keren.
Als je dan "fout" zegt, gelieve dan wel m'n volledige post te quoten...

Daarnaast is alles wat er in het contract staat bindend, tenzij het tegen het dwingend recht in gaat.
Het vernieuwen van het dak is dus ook toegelaten, huurder is er immers mee akkoord gaan bij het tekenen.
Daarover ging m'n post: die clausules in het correct zijn zeer zeker correct.

Wat er mondeling gezegd is, kan TS gerust negeren. Dus voor een badkamer hoef je ze niet binnen te laten.
Net wat ik dus in m'n vorige post zei hé.

Gebruiker21

#42 , 19 jul 2016 14:52

U hebt een punt. Het contract spreekt over "herstellingswerken", niet over DRINGENDE herstellingswerken. TS hoeft gewone herstellingswerken helemaal niet toe te staan tijdens de huurperiode...

sloeberken

#43 , 19 jul 2016 14:56

Voor huurcontracten afgesloten vanaf 18 mei 2007 geldt dat
de huurder instaat voor het onderhoud en kleine herstellingen. Bijvoorbeeld onderhoud van centrale verwarmingsketel, reinigen van bereikbare dakgoten, lekkende kraan herstellen en onderhoud tuin.
de verhuurder instaat voor grote herstellingswerken en herstellingen ten gevolge van ouderdom of slijtage. Bijvoorbeeld vervangen van een verwarmingsketel, onderhoud en vervanging deurbel.
Voor het merendeel van de herstellingen die betrekking hebben op een verbetering van de woning, heeft de verhuurder de toestemming van de huurder nodig.
De huurder is verplicht dringende herstellingen te ondergaan zoals: gebroken waterleidingen, vervangen van dakpannen veroorzaakt door noodweer. Loutere 'verfraaiingswerken', zoals het vervangen van een nieuwe keuken of badkamer zonder dat dit nodig is, zijn geen dringende herstellingen.

Zie huurwet.
De wet voorziet dat de verhuurder het gehuurde goed, in alle opzichten, in goede staat van onderhoud aan de huurder moet leveren en tijdens de duur van de overeenkomst in zodanige staat moet onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het bestemd is. Gedurende de ganse duur van de overeenkomst moet hij de nodige herstellingen uitvoeren, behalve deze die beschouwd worden als het normale onderhoud, wat ten laste van de huurder valt.
Deze regels zijn van verplichtende aard wat betekent dat zij steeds van toepassing zijn zelfs wanneer het contract een tegenovergestelde clausule inhoudt.
Deze laatste regel is enkel van toepassing op huurovereenkomsten die na 18 mei 2007 worden afgesloten.
De verhuurder moet er bovendien voor zorgen dat, op het ogenblik dat hij de huurovereenkomst sluit, zijn onroerend goed ‘beantwoordt aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid’.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 19 jul 2016 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Lanox

#44 , 19 jul 2016 15:03

@Sloeberken: het zou toch eens leuk zijn als u uw copy paste af en toe eens zou toelichten en welk argument u probeert te maken. Als er herstellingswerken opgenomen zijn in het contract, dan heeft de verhuurder de toestemming van de huurder.

KJ86

#45 , 19 jul 2016 15:10

Hoeveel mensen moeten het nog herhalen. TS heeft haar akkoord al gegeven voor de verbouwingswerken (staat op papier). Ze kan daar niet meer onderuit, huurder en verhuurder kunnen herstellingen vrij bepalen die mogen uitgevoerd worden. Dat is toch zo logisch als iets. Ik heb al regelmatig het comfort verhoogd van een huurder, terwijl die er in woonde.
Voordeel:
Geen leegstand voor verbouwingswerken
Huurder helpt door te kuisen of soms zelf mee afbreken
Nadeel
Comfort van de huurder verhoogt, rendement (huurprijs) blijft hetzelfde.

Terug naar “Huren”