Zwart werken.

anitadc123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Zwart werken.

#1 , 19 jul 2016 06:30

Hoi iedereen,

Ik heb lang getwijfeld vooraleer ik mijn vraag hier durfde te stellen daar ik zelf verantwoordelijk ben voor de situatie waarin ik verzeild ben geraak.

De situatie is alsvolgt:

Ik had een langdurige relatie waarin ik in samenspraak met mijn ondertussen ex-partner besloten had mijn vaste job op te zeggen en slechts de huishoudelijke zaken op mij te nemen omdat het financieel mogelijk was. Daarnaast nam ik spijtig genoeg een jobke aan bij een "bevriende" ondernemer van mijn ex om toch enigszins onafhankelijk te blijven. Concreet hielp ik om een 6tal uren per week in het zwart te kuisen bij een zelfstandige. Daarnaast gaf ik vrijwillig het recht op een werkloosheidsuitkering op daar ik het enerzijds niet nodig had en anderzijds niet verdiende daar ik bewust koos voor deze situatie.


Dit was ondertussen meer dan 10jaar geleden en ondertussen is de relatie volledig stuk gelopen. Omdat ik het nodig had en geen recht meer had op een werkloosheidsuitkering ging ik in op het voorstel van mijn zwarte werkgever om meer uren aan te nemen. De laatste jaren heb ik geen contact meer met mijn expartner maar werk ik wel voltijds in het zwart aan een loon van minder dan 10€/uur.

Ettelijjke keren heb ik tevergeefs bijna gesmeekt mij in het wit aan te nemen desnoods deeltijds maar steeds wordt dit geweigerd en wordt ik bijna uitgelachen met de argumenten zoals: "je hebt nergens recht op", "je kan toch niet zonder deze job" en "je bent zelf strafbaar door in het zwart te werken." "je kan toch geen andere job vinden op jouw leeftijd."

Ik ben radeloos want hij heeft gelijk dat ik niet zonder dit inkomen kan en waarschijnlijk geen recht heb op een werkloosheidsuitkering. Ook dreigen met het aan te geven heeft geen zin daar ik er zelf voor gekozen heb voor zwart te werken en inderdaad strafbaar ben.

Graag had ik (juridisch) advies gekregen over wat ik zou kunnen doen om het beste uit deze situatie te geraken.

mvg

anita

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 jul 2016 07:07

Heb je ergens bewijs dat je reeds veel jaar op deze manier werkt? wordt je loon toevallig gestort?

Mariette
Berichten: 2507

#3 , 19 jul 2016 09:05

Even tussendoor: bij poetsdienstbedrijven vraagt men steeds naar poetspersoneel terwijl dit volledig in het wit is, en helemaal in orde met de sociale zekerheid en bijdragen voor pensioen.
Hoeveel bedraagt het loon van een poetshulp?
Als poetshulp met dienstencheques heb je recht op een loon. Dat is berekend volgens de wettelijke barema’s. . Heb je gekozen voor een 38-urencontract, dus werk je 38 uren per week, dan heb je hiermee een nettoloon van ongeveer 1.200 euro per maand met daarbij alle sociale voordelen.
https://www.tempo-team.be/nl/dienstench ... verdien-ik

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 19 jul 2016 09:22

maar hoe is dan je sociale zekerheid geregeld? voor zover ik kan lezen heb je géén enkel statuut. Niet ingeschreven als werkloze, géén contractuele job. Niet gehuwd en ten laste van een echtgenoot? Hoe regel je je mutualiteit etc?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 19 jul 2016 09:30

@Eylis: zoiets kan perfect hoor, in de volksmond noemt dit rentenieren (ook al is dit niet wat de TS doet).
Mutualiteit kan je perfect gratis krijgen (is zelfs verplicht), je betaalt enkel maar voor de extra diensten (die bij bepaalde mutualiteiten ook verplicht te betalen is).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 19 jul 2016 09:54

Mutualiteit kan je perfect gratis krijgen (is zelfs verplicht), je betaalt enkel maar voor de extra diensten (die bij bepaalde mutualiteiten ook verplicht te betalen is).
Mutualiteit is (basisprincipe) enkel gratis als je rechthebbende bent door bvb te werken. Zoniet betaal je verplichte kwartaalbijdragen van ongeveer 650 euro (al zijn er wel uitzonderingen mogelijk, zie http://www.riziv.fgov.be/nl/themas/kost ... ragen.aspx . De "zonder inkomen = 0 euro" is wel niet zomaar mogelijk. Dat is redelijk aan wat voorwaarden verwant.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 jul 2016 13:50



Graag had ik (juridisch) advies gekregen over wat ik zou kunnen doen om het beste uit deze situatie te geraken.
als je een ietwat gsm hebt kan je daarmee een gesprek opnemen = begin van bewijs dat je eventueel kan gebruiken

vraag een leefloon aan zodat je niet meer afhankelijk bent van je zwartwerk
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 19 jul 2016 17:46

En schrijf u per direct in bij zo'n poetshulpbureau.
Vermoedelijk hebt u binnen de week een aantal posten.
En dan laat u het zwart werk circuit voor wat het is.
Gezien enkele jaren niet gewerkt zal het wel een aantal dagen vergen voor u terug in orde bent met vb werkloosheidsuitkering.

anitadc123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jul 2016 01:54

hey iedereen, alvast bedankt voor de vele reacties.

mijn statuut is werkzoekende zonder recht op uitkering. Voor de mutualiteit betaal ik slechts 100€ per 3 maanden. ik ben 3 jaar geleden wel het recht op terugbetaling van ziektekosten kwijtgeraakt maar door 3 maanden deeltijds in het wit in een supermarkt er nog bij te werken is dat in orde gekomen.

Ik ga zeker nog eens kijken voor te werken als poetshulp met dienstencheques maar in dit opzicht heeft mijn werkgever gelijk. Ik ga nooit nog maar in de buurt komen van wat ik nu verdien. Ik werk namelijk 45 tot 50 uur per week (zaterdag ook) wat mij een nettoloon van minstens 1750 euro geeft.

Met mijn huur en vaste kosten ga ik echt niet rondkomen met 1200€ al lijkt het me heerlijk betaalde vakantiedagen te hebben of betaald te worden wanneer ik ziek ben.

Uiteraard zorgt mijn huidige werkgever er voor dat ik steeds cash betaald wordt maar ik heb wel "werkplanningen" die ik op mail krijg als bewijs. Nu is het niet mijn bedoeling om mijn huidige werkgever aan te klagen of een leefloon te krijgen. Ik wil gewoon met alles in orde zijn en eindelijk eens "gerust" kunnen zijn zonder mij zorgen te moeten maken...

Ik heb morger reeds een afspraak bij een poetsfirma en ga dus vragen of ik meer kan werken om zo toch een hoger loon te krijgen.

vele groetjes,

anita

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 20 jul 2016 07:14

U zal bij 1 werkgever, over 1 jaar gezien, niet meer kunnen werken dan 38 uur per week (met een kleine extra verhoging mogelijk, maar da's beperkt). Bij meerdere werkgevers kan u wel samen zoveel werken als u wil.

Zwartwerk is illegaal en het is duidelijk dat u uitgebuit wordt. Uw nettoloon van 1750 euro lijkt leuk, maar is in feite slechts een beperkt loon.

Mocht u in de schoonmaak werken (PC 121, dienstencheques bij zelfstandige zijn niet mogelijk), had u recht op:
- 12,385 uurloon.
- premie op zaterdag: 25%
- 9% eindejaarspremie
- enkel en dubbel vakantiegeld
- aanvullend pensioen
- de gewone sociale zekerheid: pensioen, werkloosheid, ziekteuitkeringen indien nodig

(het is niet zeker dat u in de schoonmaak zou ingeschreven zijn, laat dat duidelijk zijn)

Alles samengerekend kom je op een maandelijks loon die, als je alles samenrekent, duidelijk boven de 1750 euro/maand zal zitten.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 20 jul 2016 09:06

Denk ook eens verder dan uw neus lang is. Welk pensioen ga je later ontvangen? Juist als de gezondheidskosten hoger worden, ga jij moeten rondkomen met een leefloon.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 jul 2016 09:48

Het is zoals men hier al schreef, je moet alles eens op een rijtje zetten.

4 weken dubbelbetaald verlof is +/- bijna 2 maanden loon,
eindejaarspremie is +/- 1 maand loon

Dit is +/- 3 maanden loon dat je eens moet verdelen over de maanden.
Ik denk dat je veel meer netto zal hebben dan nu, en dan spreek ik nog niet als je ziek of een ongeval heeft, dan word je ook betaald !!
Wie zegt dat je niet binnen kort eens je been breekt wie gaat u dan betalen ? het ocmw ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 20 jul 2016 10:18

Buiten al deze extra voordelen als je in wit werkt, loop je grote kans om gepakt te worden voor zwart werk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 jul 2016 10:28

Buiten al deze extra voordelen als je in wit werkt, loop je grote kans om gepakt te worden voor zwart werk.
In Belgie moet de arbeider bijna nooit betalen als hij in het zwart werkt het is alleen de werkgever, ten zij hij of zij een vervangingsinkomen heeft !!!

Het word hoogtij dat de arbeider ook gestraft word voor zwart werk, want je bent toch altijd met twee partijen voor zwartwerk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 20 jul 2016 10:49

Buiten al deze extra voordelen als je in wit werkt, loop je grote kans om gepakt te worden voor zwart werk.
In Belgie moet de arbeider bijna nooit betalen als hij in het zwart werkt het is alleen de werkgever, ten zij hij of zij een vervangingsinkomen heeft !!!

Het word hoogtij dat de arbeider ook gestraft word voor zwart werk, want je bent toch altijd met twee partijen voor zwartwerk.
Arbeiders worden wel degelijk ook gestraft (ook correctioneel) bij zwartwerk, laat dat duidelijk zijn. Heb hier in de archieven een aantal van deze gevallen, waar het systeem nochtans duidelijk opgezet was door de werkgever. Een mooi voorbeeldje hiervan is de bouwheer van het Gentse stadion, die veroordeeld werd voor organiseren van zwartwerk.

Probleem bij zwartwerk is dat de werknemer meestal nadeel doet tegenover de situatie dat ze in het wit aangegeven zouden worden (door overurentoeslagen etc). Vandaar dat in heel wat gevallen de werknemer gerust gelaten wordt. ook al omdat in vele gevallen de werknemer niet veel anders kon dan dat zwartwerk uit te voeren (of anders zijn ontslag zou krijgen). Genoeg voorbeelden van werkgevers hier waar van de zwarte overuren (aan 12 euro/uur betaald) de maaltijdcheques of kilometervergoeding afgetrokken worden...

Wat niet wil zeggen dat zwartwerk vaak in vrijwillig overeenkomst door werkgever-werknemer gedaan wordt, ik ben ook niet naïef.

Terug naar “Andere”