Ontslag wegens medische overmacht

Aram86
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslag wegens medische overmacht

#1 , 14 jul 2016 12:10

Ik hoop dat ik hier wat rust kan vinden voor mezelf, aangezien ik op dit moment in een bizarre, nieuwe situatie verkeer.

Ik werk bij een globaal bedrijf. Het voorbije jaar zijn er heel wat wijzigingen gebeurd, bepaalde mensen zijn vertrokken en werden onvoldoende vervangen. Er zijn ook een paar collega's langdurig ziek.

De voorbije maanden zijn door een aantal onfortuinelijke gebeurtenissen en mismanagement echt een hel geweest. Wij worden door onze klant volledig binnenstebuiten gekeerd alsof we fulltime in een audit werken op dit moment. Ik ben één van de weinige collega's die zijn overgebleven in deze periode en recent is dit helaas op een kookpunt gekomen waarbij ik met enorme last van m'n hartstreek en bloeddruk een paar weken ben thuis gezet.

Aangezien deze medische conditie plaatsgebonden is voor me en enkel voelbaar is hier op het werk of in stressvolle situaties daarbuiten, heb ik voor mezelf besloten dat ik deze baan moet verlaten. Hoe sneller, hoe liever.

Daarom heeft mijn HR-afdeling na overleg voorgesteld dat ik overga tot beëindiging contract wegens medische overmacht, volgens hun de snelste optie waarbij iedereen wint. Ik had hier enkele vragen over.

1. Indien ik van zowel m'n eigen geneesheer én m'n arbeidsgeneesheer groen licht krijg, heb ik dan sowieso recht op werkloosheidsuitkeringen?

2. Beginnen die werkloosheidsuitkeringen meteen te lopen van zodra ik officieel als werkloos aanschouwd wordt?

3. Kan m'n oude werkgever me in de problemen brengen door deze reden aan te geven? Zij beloven dat ze steunend te werk zullen gaan indien een nieuwe werkgever feedback vraagt maar ik kan hier wellicht niet op rekenen.

4. Zijn zij verplicht me een wijziging van taken voor te stellen of een andere baan binnen het bedrijf? Dit werd helemaal niet vermeld in m'n overleg met hun maar ik zie dit op vele plaatsen geschreven staan.

5. Wat voor impact kan zo een procedure hebben om m'n toekomstig solliciteren?


Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jul 2016 15:01

Ik denk dat veel van uw vragen hier beantwoord worden: http://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwNews ... 4eM2WO7Msk
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”