Opzeg presteren

Mr.Browne
Topic Starter
Berichten: 2

Opzeg presteren

#1 , 06 jul 2016 12:41

Goedemiddag, ik zit een beetje met het handen in het haar, ik hoop dat iemand me hier kan helpen.

Sinds een managementwissel afgelopen November ben ik niet meer op mijn plaats, ik was de nummer 2 onze 2 vestigingen welke onder 1 directeur vielen, nu is de situatie aangepast, de vorige directeur er al uit gewerkt, naar een centrale organisatie met 1 area-directeur waaronder onze vestigingen zouden gaan vallen en 2 vestigingsmanagers daar onder. Omdat de nieuw aangestelde regiomanager 2 vertrouwenspersonen wilde was er voor mij als een van de (onbekende van hem) vestigingsmanagers geen plaats (dit bleek al lang op voorhand besloten te zijn en ik bleek dus echt nooit in overweging te zijn genomen). Sinds dien wordt mijn positie uitgekleed en voel ik mij niet op mijn plaats, ik behoor nog als enige buitenstaander tot het nieuwe management team (er zijn andere posities naast gekomen), en heb dus dagelijks te maken met een nieuwe richting waar we heen gaan, waar ik me, naast het slecht overeen komen met de collega’s, niet in kan vinden. De rol waarin ik de voorgaande jaren ben gegroeid wordt weer teruggezet naar hetgeen waarbij ik in eerste instantie ben aangenomen. Het enige dat wel veranderd is, is dat men mijn titel heeft aangepast (op schrift overeen gekomen en in contractvorm), naar een titel die overeenkwam met de rol waarin ik gegroeid was, dit zoals schriftelijk bevestigd, “om in die functie te gaan zoeken en voor mezelf de stap te kunnen zetten”. Helaas voer ik momenteel weinig meer van de taken van mijn nieuwe titel uit omdat men wenst dat ik me op mijn kerntaken focus (wat overigens niet eens onderdeel is van mijn nieuwe titel).

Helaas zijn er door de evenementen in Maart bijna geen nieuwe posities beschikbaar in mijn sector. Ik heb toch een zeer goede mogelijkheid gevonden waarbij men mij verzoekt eind augustus te beginnen, veel later beginnen en ik zal de job niet kunnen gaan doen. Nu verlangt mijn huidige werkgever dat ik mijn opzeg doe, inhoudende dat ik pas midden oktober eindig. Hij wil hier mogelijk over onderhandelen maar niet zonder eerst mijn opzegging te hebben ontvangen. Iets dat lastig is want zonder einddatum kan ik mijn nieuwe job niet bevestigen. Ik probeer de dialoog aan te gaan om, ondanks mijn afschuw en gebrek aan motivatie door toedoen van handelen de afgelopen maanden tot een oplossing te komen die voor beide partijen acceptabel is. Zo kan ik een groot deel van mijn kennis overdragen of bijvoorbeeld op halftijds basis doorwerken gedurende een bepaalde periode, ik ben vol goede trouw een oplossing te vinden en daarbij echt mezelf WEL tot aan het einde in te zetten voor de beste resultaten. Helaas wil men momenteel volgens de regels gaan, voor mij een nieuwe bevestiging van het ongezonde werkklimaat dat de laatste tijd gecreëerd is en een aanvulling op de vele “pesterijen” die de afgelopen maanden tegen mij hebben plaatsgevonden.

Wat moet ik nu doen? Ik zou het doodzonde vinden deze nieuwe uitdaging te missen door een werkgever die van me af wil maar me eerst wil vervangen… Sorry voor deze lange lap tekst, ik probeer goed te schetsen hoe de lastige situatie is waar ik me nu in bevind (of voel dat ik me bevind).

Alvast dank voor de goede adviezen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jul 2016 13:31

1. Teken het nieuwe contract bij uw nieuwe wergever.
2. Geef uw ontslag bij uw oude werkgever en vraag een onderhandeling aan over de opzegtermijn.
3. Ofwel kom je nu een opzetermijn overeen zodat je op tijd bij uw nieuwe wergever kan beginnen.
4. Ofwel kom je dit niet overeen. In dat geval ga je werken bij uw oude werkgever tot op het moment dat je bij uw nieuwe wergever moet beginnen. Je gaat daarna niet meer bij uw oude werkgever werken, maar betaalt een correcte verbrekingsvergoeding aan uw oude werkgever.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jul 2016 11:54

2. Geef uw ontslag bij uw oude werkgever en vraag een onderhandeling aan over de opzegtermijn.
en hoe ga je dit doen? in de kennisgave moet op straffe van nietigheid het begin en duur van de opzeggingstermijn staan
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jul 2016 12:04

en hoe ga je dit doen? in de kennisgave moet op straffe van nietigheid het begin en duur van de opzeggingstermijn staan
Het is niet omdat in je kennisgave van ontslag er een bepaalde datum van begin en eindigen, er daarna niet meer een onderlinge akkoord kan, zijn wat betreft het vroeger eindigen van de opzeg !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jul 2016 14:20

2. Geef uw ontslag bij uw oude werkgever en vraag een onderhandeling aan over de opzegtermijn.
en hoe ga je dit doen? in de kennisgave moet op straffe van nietigheid het begin en duur van de opzeggingstermijn staan
denlowie was me voor: uiteraard moet je in je ontslag brief je wettelijke opzegtermijn vermelden, maar daarna kan je in onderling overleg die opzegtermijn verkorten.

Toen ik bij mijn vorige werkgever vertrok, ging ik mijn wettelijke opzeg uitdoen om zo de kennisoverdracht degelijk te kunnen uitvoeren. Mijn nieuwe werkgever wou mij uiteraard ze snel mogelijk in dienst, maar begreep wel dat ik mijn vorige werkgever niet zomaar in de staak wou laten. Nieuwe contract was dan ook opgesteld zodat het begon net na mijn opzeg. Mijn opvolger was echter meer ervaren en bekwamer dan gedacht, waardoor de kennisoverdracht een maand minder lang duurde dan gepland. Ik heb dan ook in overleg met zowel oude als nieuwe werkgever, in onderling overleng met de oude werkgever mijn opzegtermijn met één maand verkort, en mijn nieuwe werkgever heeft mijn contract een maand vroeger doen beginnen. Met redelijke werkgevers is dit dus allemaal mogelijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 08 jul 2016 15:20

Heu eigenaardig, dan gaat u oude werkgever nog 1 maand sociale zekerheid betalen, of er moet geschoemeld worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jul 2016 15:54

Heu eigenaardig, dan gaat u oude werkgever nog 1 maand sociale zekerheid betalen, of er moet geschoemeld worden.
Neen, er werd een nieuw, aanvullend, document opgesteld dat de opzegtermijn in onderling overleg vroeger stopte. En bij de nieuwe wergever werd de startdatum van het arbeidscontract een maand vervroegd. Allemaal héél netjes verlopen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 11 jul 2016 08:32

Dan moet de werknemer een tegenopzeg geven, de termijn hangt af van het aantal gewerkte dagen.

De werknemer (arbeider of bediende) aan wie de werkgever een opzeg betekend heeft, mag op zijn beurt de
arbeidsovereenkomst met een verkorte opzegtermijn beëindigen indien hij een andere betrekking gevonden heeft.
De mogelijkheid een tegenopzeg te betekenen, bestaat niet voor werkgevers.
Termijnen
De verkorte opzegtermijnen zien er als volgt uit:
Anciënniteit Opzeg werknemer
0 tot minder dan 3 maand 1 week
3 tot minder dan 6 maand 2 weken
6 tot minder dan 12 maand 3 weken
1 jaar en meer 4 weken
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 jul 2016 09:16

Dan moet de werknemer een tegenopzeg geven, de termijn hangt af van het aantal gewerkte dagen.
Ik had toen mijn ontslag gegeven, niet gekregen. Ik weet de details niet meer exact, maar het was allemaal wel 100% in orde. Ik dacht dat we tijdens mijn opzegperiode het contract alsnog met wederzijdse toestemming beëindigd hadden, of iets in die aarde. Het sociaal secretariaat had er in ieder geval toch een gepaste oplossing voor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 11 jul 2016 09:41

Ja sorry mijn bericht is hier niet van toepassing, daar TS zelf ontslag gaat geven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 jul 2016 09:55

Heu eigenaardig, dan gaat u oude werkgever nog 1 maand sociale zekerheid betalen, of er moet geschoemeld worden.
Neen, er werd een nieuw, aanvullend, document opgesteld dat de opzegtermijn in onderling overleg vroeger stopte. En bij de nieuwe wergever werd de startdatum van het arbeidscontract een maand vervroegd. Allemaal héél netjes verlopen.
als het via een aanvullend document is, kan het niet , aangezien de regels inzake opzeggingstermijn een dwingend recht is

zoals denlowie het zegt kan het wel, zoal jij het zegt inkorten/aanvullend kan het niet
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 jul 2016 10:30

als het via een aanvullend document is, kan het niet , aangezien de regels inzake opzeggingstermijn een dwingend recht is
De reden, u bent echt spijkers op laag water aan het zoeken om god weet welke reden. Ik ga hier echt niet discussiëren over het feit dat ik tijdens mijn opzeg, op perfect legale en 100% correcte manier met mijn oude werkgever overeengekomen ben om vroeger te stoppen daar, hoor. Het is zo gebeurd. Zoals ik trouwens al zei in een eerder post, zou dit ook met een verbreking van het contract met werderzijdse toestemming kunnen geweest zijn (in dat geval was het geen aanvullend, maar een vervangend document, wat op zich verder helemaal niets aan de praktische kant van de situatie verandert)

Maar wie dit allemaal in vraag wil stellen, be my guest... :roll: :roll: :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 jul 2016 11:37

ik betwist niet dat je de arbeidsovereenkomst vroeger kan beeindigen, de manier waarop kan het verschil uitmaken tussen het wel of niet betalen van een verbrekingsvergoeding. een document waarmee je de opzeggingstermijn gaat inkorten of aanvullen kan niet ingevolge art 51, wet 5/12/1968
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 jul 2016 13:48

ik betwist niet dat je de arbeidsovereenkomst vroeger kan beeindigen
Laat het ons daar dan op houden :roll: . Als de TS met zijn oude werkgever tot een overeenkomst kan komen om vroeger te kunnen opstappen, dan is dit zeker en vast te regelen, zelfs als hij zelf zijn ontslag reeds gegeven heeft met vermelding van zijn wettelijke opzegtermijn. En ik spreek dus uit ervaring. Punt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#15 , 12 jul 2016 10:17

2. Geef uw ontslag bij uw oude werkgever en vraag een onderhandeling aan over de opzegtermijn.
en hoe ga je dit doen? in de kennisgave moet op straffe van nietigheid het begin en duur van de opzeggingstermijn staan
denlowie was me voor: uiteraard moet je in je ontslag brief je wettelijke opzegtermijn vermelden
toch even opmerken ; "wettelijke opzegtermijnen" is een onduidelijkheid dat je zeker niet mag vermelden in de kennisgave, dit kan aanleiding geven tot het betalen van een verbrekingsvergoeding
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”