Betwisting werkloosheidsuitkering RVA door 'foutieve houding'

Preached
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Betwisting werkloosheidsuitkering RVA door 'foutieve houding'

#1 , 05 jul 2016 18:02

Ik kreeg vandaag een uitnodiging van de RVA om uitleg te geven over mijn ontslag door mijn "foutieve houding". Op mijn C4 staat echter wel bij dat juiste oorzaak van werkloosheid: "Voldeed niet aan de functievereisten".

Er staat ook in de brief om mij best te laten bijstaan door een syndicaal afgevaardige of advocaat?

Hoe pak ik best deze situatie aan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 jul 2016 11:48

als je een vakbond hebt, je best laten bijstaan door een vakbond.

RVA stuurt bij een ontslag met dergelijke reden altijd een inlichtingenblad naar de werkgever, die dan meer details moet geven. Op die details kan het zijn dat blijkt dat je een foutieve houding zou gehad hebben. Dit is de verklaring van de werkgever, die niet zomaar door de RVA aanvaard zal worden, gezien het een eenzijdige verklaring is. Zijn er natuurlijk getuigen/bewijzen, kan de RVA die wel aanvaarden.

johanb1977
Berichten: 117

#3 , 24 jul 2016 19:15

Kan aan de hand van deze reden dan worden een besluit genomen om geen uitkering te betalen, indien er bewijzen /getuigen zijn en dit dus correct werd opgegeven als ontslag reden?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 jul 2016 19:57

in bovenstaand geval, bij bewijs van een foutieve houding van de werknemer, kan een sanctie van 4 tot en met 26 weken uitgesproken worden (art. 52 §1 KB 25/11/1991)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”