Werkloosheid of ziekte

Queenofwands78
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

Werkloosheid of ziekte

#1 , 27 jun 2016 23:19

Ik ben al geruime tijd thuis nav een bipolaire stoornis. Het heeft verschillende maanden geduurd maar ik denk dat ik de juiste medicatie heb. En ik heb weer wat structuur in mijn leven. Ik heb wel nog heel wat angsten maar daar hoop ik verder aan te werken. Al bij al begon het net goed te gaan. Natuurlijk word ik nu voor controle bij de mutualiteit opgeroepen. Ik vind mezelf lang nog niet sterk genoeg om alweer de stress van het dagelijkse leven aan te gaan maar ik ben vrij zeker dat werkhervatting het advies zal worden. Maar door mijn ziekte ben ik mijn werk kwijtgeraakt dus kom ik op een werkloosheidsuitkering terecht. Kom ik in de problemen als blijkt dat ik toch niet arbeidsgeschikt ben? Ik maak me zorgen dat ik ergens werk zou vinden maar dan herval. Mijn bipolaire stoornis gaat met angstaanvallen en psychoses gepaard dus dat kan je niet zomaar even onder controle krijgen. Eigenlijk gaat het nu goed omdat ik geen stress heb. Mss is een beschermde werkplek iets voor mij? Hoe lang moet je werken om met alles in orde te zijn en geen financiële problemen te krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jun 2016 07:03

Als je arbeidsongeschikt bent, beland je op de ziekenbond. Oordeelt een arts dat je niet meer ongeschikt bent, dan ga je naar de werkloosheid.

Mocht daar blijken dat je toch niet meer arbeidsgeschikt bent, dan zal men je ook daar weigeren en zal je in het extreme geval een rechtzaak moeten voeren tussen jou, de mutualiteit en de RVA om te bepalen of je nu ziek of arbeidsgeschikt bent. Ik heb het echter nooit tot zoiets weten worden, omdat in so'n gevallen men graag zo'n rechtzaak vermijdt en de dokter van de RVA goed luistert naar wat de mutualiteit zegt of minstens extra documenten opvraagt om al dan niet arbeidsgeschiktheid te staven.

Over medische zaken kunnen we echter moeilijk oordelen, dus welke job geschikt is voor jou is moeilijk te zeggen. VDAB heeft wel een dienst (GTB) die mensen met problemen op een gerichtere manier aan het werk helpt. Dat kan soms met korte onbetaalde stages zijn waar je op een lager ritme kan zien of je een bepaald werk aankan.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”