Werken bij nieuwe firma tijdens verlof huidige firma

FLST_
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Werken bij nieuwe firma tijdens verlof huidige firma

#1 , 23 jun 2016 11:04

Hallo iedereen,

Mijn situatie is momenteel als volgt:

Ik heb een tijdelijk contract (tot 02/08/2016) bij firma X waarbij mijn contract sowieso NIET verlengd wordt en waarbij ik op zoek moet gaan naar een nieuwe job.

Deze heb ik gevonden bij firma Y. Deze firma biedt me heel wat meer dan mijn vorige werkgever. De functie is momenteel onbemand en de enige voorwaarde is dat ik zo snel mogelijk moet starten (begin juli).

Mijn huidige werkgever doet echter moeilijk om mij in onderling overleg vroeger te laten gaan. Ze houden blijkbaar liever een gedemotiveerde werknemer in dienst die toch sowieso moet opkrassen eind juli.

Ik heb nu al mijn verlofdagen opgenomen vanaf 1 juli. Of deze goedgekeurd worden of niet, laat ik in het midden. Kan ik tijdens mijn verlof al starten bij mijn nieuwe werkgever? Wat zijn de consequenties als mijn verlof niet wordt goedgekeurd en ik niet meer kom opdagen bij mijn huidige werkgever?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jun 2016 11:19

Tijdens uw verlof doe je wat je wil. Je mag dus ook "bijverdienen" (bij uw nieuwe werkgever). De inkomsten zullen dan wel bij elkaar opgeteld worden en zo belast, waardoor je mogelijk in een hogere schijf valt en je niet zo héél erg veel extra verdient bij die nieuwe werkgever.

Als uw verlof niet goedgekeurd wordt, en je daagt niet meer op bij uw oude werkgever, dan verbreek jij de arbeidsovereenkomst en zal je een verbrekingsvergoeding moeten betalen aan uw oude werkgever. Als je even googled op "bereken verbrekingsvergoeding" kan je op een aantal sites wel uitvissen hoeveel dit bedraagt (maar ik ben er zeker van dat dit een behoorlijk bedrag gaat zijn, waardoor het financieel niet meer interessant is om die dagen reeds bij uw nieuwe werkgever te beginnen).

Wat uw verlof betreft: als dit wettelijk verlof is, mag uw werkgever dit niet zomaar weigeren zonder een héél erg goede reden te hebben! Je kan eventueel met je vabkond overleggen wat te doen als dit verlof zou geweigerd worden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

FLST_
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jun 2016 11:58

Mijn werkgever kan mijn verlof weigeren om dienstredenen blijkbaar. Tijdens zomervakantie wordt er al redelijk wat verlof genomen en dat zou een reden kunnen zijn dat mijn verlof geweigerd wordt.

Ik heb eerst en vooral overlegd met mijn nieuwe werkgever met de vraag om te kunnen starten wanneer mijn huidig contract ten einde loopt. De nieuwe werkgever wenst echter zo lang niet te wachten en zou dan iemand anders gezocht hebben die wel vroeger kan starten.
Mijn huidige werkgever is enorm koppig en wenst zelf geen gesprek te starten omtrent een eventueel vroeger vertrek.

Als ik het goed begrijp zit ik hoe dan ook tussen 2 vuren: of ik doe mijn contract uit bij mijn huidige werkgever en verlies mijn nieuwe job, of ik vertrek vroeger bij mijn huidige werkgever en ik betaal een vebrekingsvergoeding (indien mijn verlof niet aanvaard wordt).

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jun 2016 13:06

Mijn werkgever kan mijn verlof weigeren om dienstredenen blijkbaar. Tijdens zomervakantie wordt er al redelijk wat verlof genomen en dat zou een reden kunnen zijn dat mijn verlof geweigerd wordt.
In het gedrang komen van de continuïteit van het bedrijf KAN een geldige reden zijn. Maar dit moet de werkgever wel deftig kunnen staven...
Als ik het goed begrijp zit ik hoe dan ook tussen 2 vuren: of ik doe mijn contract uit bij mijn huidige werkgever en verlies mijn nieuwe job, of ik vertrek vroeger bij mijn huidige werkgever en ik betaal een vebrekingsvergoeding (indien mijn verlof niet aanvaard wordt).
Daar komt het inderdaad zo'n beetje op neer. Als je koste wat het kost die nieuwe job wenst, teken je daarvoor en begin je daar, en laat je je oude werkgever weten dat je ofwel je verlof wenst op te nemen, ofwel de verbrekingsvergoeding betaalt, maar dat je in geen geval nog komt werken. Als uw wergever een beetje van goede wil is, gunt hij u die verlofdagen in zo'n geval, als hij de $*@$ wil uithangen (zelf in te vullen ;) ), laat hij u de verbrekingsvergoeding betalen. Hij heeft uiteraard het recht om de verbrekingsvergoeding te eisen, dat zal ik niet ontkennen, maar een beetje menselijke werkgever maakt het zijn werkenemers (ook bijna ex-werknemers) liever niet te moeilijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

FLST_
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jun 2016 13:22

Ik heb net de melding gekregen dat al mijn verlof geweigerd wordt. Mijn werkgever hangt inderdaad momenteel de $*@$ uit ;-).
Ze gaan er van uit dat ik gewoon mijn contract uitdoe.

Mijn vader, actief als personeelsdirecteur, zegt mij in geen geval de verbrekingsvergoeding te betalen. Hij meent namelijk dat de arbeidsrechtbank mijn huidige werkgever vierkant zal uitlachen voor het procederen tegen iemand die toch 4 weken later op straat wordt gezet. wegens niet verlengen van contract.

Ook haalde hij dit aan: "de weigering of intrekking van verlof door de werkgever moet in proportie staan tot de gevolgen die dit heeft voor de werknemer. Ook hier zal in geval van discussie de rechtbank het laatste woord hebben".
In mijn geval is het verliezen van mijn nieuwe job buiten proportie tot het voordeel die mijn werkgever behaalt door het weigeren van mijn verlof.

Hoe dan ook is dit een zeer moeilijke en lastige periode. Hopelijk komt dit rap tot een einde!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 jun 2016 14:14

Je kan uiteraard dit voor de arbeidsrechtbank brengen. Geen idee hoe groot uw kansen daar zijn. Als je het zo wil spelen, zet dan in op het onterecht weigeren van het jaarlijkse verlof. Zeg niets over een verbrekingsvergoeding in dat geval. Anders zou een arbeidsrechtbank het gevoel kunnen krijgen dat je dit enkel voor de arbeidsrechtbank brengt om een verbrekingsvergoeding te vermijden.

Meld in dat geval aan je werkgever dat je niet akkoord gaat met de weigering van het verlof, dat je graag een gefundeerde reden hebt hiervoor, en dat je bij gebrek aan een gefundeerde reden alsnog uw verlof zal opnemen zoals voorgesteld (doe dit op bewijsbare manier, eventueel via AS). Op die manier blijft het een discussie met uw werkgever over het verlof, niet over het betalen van een verbrekingsvergoeding. Mogelijk ziet uw werkgever in dat hij voor een arbeidsrechtbank geen poot heeft om op te staan, en kent hij u alsnog uw verlof toe...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 23 jun 2016 14:26

Even hypotetisch doen:
Als je nu geen verlof opneemt, dient de werkgever je dit verlof uit te betalen + de verlofdagen van volgend jaar + het al verworven vakantiegeld van volgend jaar.
Voor hetzelfde geld is dat bedrag hoger dan de verbrekingsvergoeding, en dien je netto niets te betalen aan je huidige werkgever.

In ieder geval: ik zou het ook zwaar spelen en alles inzetten op het verlof.
Werkgever moet echt al goed kunnen bewijzen dat hij een grondige reden heeft.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 jun 2016 14:56

Je kan er ook van uit gaan, gaat de werkgever de moeite vinden om voor zo een prul naar de arbeidsrechtbank te gaan ? dit kost hem ook centen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 jun 2016 17:24

Mijn vader, actief als personeelsdirecteur, zegt mij in geen geval de verbrekingsvergoeding te betalen. Hij meent namelijk dat de arbeidsrechtbank mijn huidige werkgever vierkant zal uitlachen
waarom zou de arbeidsrechtbank ermee lachen, dat u verlof vraagt met de volgens u gegronde reden te kunnen gaan werken op een ander tijdens uw vakantie?
bovendien heeft een werkgever het wettelijk recht zich te verzetten tegen een verlofperiode van 4 weken

Art. 65. Bij ontstentenis van beslissing of van collectief akkoord omtrent de data van de vakantie en de eventuele verdeling ervan, kan de werknemer die 18 jaar oud is bij het verstrijken van het vakantiedienstjaar vragen dat de derde vakantieweek bij de eerste twee wordt gevoegd; de werkgever kan zich hiertegen evenwel verzetten, indien zulks de organisatie van het werk zou kunnen verstoren.
(De vierde week kan op dezelfde wijze bij de andere vakantieweken gevoegd worden, ongeacht de leeftijd van de werknemer.)
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 23 jun 2016 19:49

+ uw dagen dat u heeft om naar een andere job te zoeken .. in dit geval weet de oude werkgever blijkbaar al dat u een andere job heeft.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 jun 2016 08:33

bovendien heeft een werkgever het wettelijk recht zich te verzetten tegen een verlofperiode van 4 weken
Hij heeft niet zomaar dat recht! Zoals je zelf zegt kan dit enkel indien de organisatie van het werk ernstig verstoord zou worden. Dit moet de werkgever echt kunnen bewijzen. Als hij gewoon voor de arbeidsrechtbank beweert: "Ja, als hij verlof neemt, wordt het werk verstoord" zal dit inderdaad weggelachen worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 jun 2016 11:23

TS heeft zelf al duidelijk aan dat Tijdens zomervakantie wordt er al redelijk wat verlof genomen en dat zou een reden kunnen zijn dat mijn verlof geweigerd wordt. dus de werkgever kan zich wel degelijk er tegen verzeten, ook al omdat TS maar een contract heeft tot 2/08/2016, misschien is dit contract al bedoeld om andere werknemers die in verlof zijn op te vangen.

Arbeiders die in een productie eenheid staan, die kan je zo maar niet gemakkelijk vervangen voor iemand anders, ik zie zo maar geen uitbeners van vandaag op morgen vervangen worden door interim-arbeiders, uitbenen is nog steeds een stiel, stiel manen vervang je niet zo maar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 jun 2016 12:23

Tijdens zomervakantie wordt er al redelijk wat verlof genomen...
Dat op zich is zeker geen voldoende reden om verlof van een andere werknemer te weigeren. Uiteraard wordt er in het zomerverlof veel vakantie genomen. Dat is in zowat elk bedrijf het geval. Een goede werkgever moet hier op voorhand rekening mee houden. Werkgever van de TS zal met een steviger argument moeten afkomen dan "Er zijn er nog die dan verlof nemen".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ljanssens
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 jun 2016 12:32

Je kan technisch gezien ook ziek zijn op je huidig werk en toch aan de slag gaan op je nieuw werk.
Het kan zijn dat je om psychische of fysieke redenen niet meer kan werken op je huidig werk, maar toch kan werken op je nieuw werk.
Of je dit ook effectief wil doen is natuurlijk door u te bepalen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 27 jun 2016 12:45

Je kan technisch gezien ook ziek zijn op je huidig werk en toch aan de slag gaan op je nieuw werk.
Het kan zijn dat je om psychische of fysieke redenen niet meer kan werken op je huidig werk, maar toch kan werken op je nieuw werk.
Of je dit ook effectief wil doen is natuurlijk door u te bepalen.
Héél slechte raad! Als de oude werkgever dan een arbeidsgeneesheer stuurt die merkt dat de TS wel in staat is om te werken bij de oude werkgever, dan maakt de TS wel erg weinig kans voor de arbeidsrechtbank, en kan hij sowieso de verbrekingsvergoeding betalen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”