Beëindiging arbeidsovereenkomst wegens medische redenen

KatrienF
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Beëindiging arbeidsovereenkomst wegens medische redenen

#1 , 20 jun 2016 18:33

Beste forumleden,

Sinds kort heeft de dokter een hernia bij me vastgesteld waardoor ik mijn huidige functie niet meer volwaardig kan uitoefenen. Ik werk als visual merchandiser waarbij ik zware voorwerpen moet tillen bij winkel- en beursopbouw. Mijn dokter heeft me dit afgeraden maar heeft me geen ziekteverlof voorschreven omdat ik momenteel in een rustigere periode zit waardoor ik vrijwel enkel bureauwerk verricht.
Er is echter te weinig bureauwerk om dit het hele jaar te doen dus stelde mijn baas voor om mijn arbeidsovereenkomst te beëindigen omwille van medische redenen. (Kan en mag dit zomaar?)

Ik moet dus op zoek naar een geschiktere job, maar dit vergt tijd.
Volgens mij heb ik drie opties:

- Ik ga in op de beëindiging omwille van medische redenen en val terug op welke uitkering? Hoeveel % van je loon is dit?
- Ik neem zelf ontslag, ga ergens 20 dagen aan de slag om zo mijn stempelgeld te bekomen tijdens mijn zoektocht naar mijn volgende definitieve job.
- Ik laat me ontslaan, kan tijdens mijn opzeg al beginnen zoeken naar ander werk, en val hierdoor eventueel aansluitend tijdelijk terug op stempelgeld. (Maar dit wil mijn werkgever niet omdat dit kosten met zich meebrengt voor het bedrijf. Welke kosten?)

Nog even dit: Is er een groot verschil tussen een werkloosheidsuitkering of een ziekte-uitkering?
Dit is toch ook een belangrijk punt aangezien ik capabel moet zijn mijn hypothecaire lening en andere lopende kosten te financieren. (Gewaarborgd wonen springt pas in na 3 maanden en is enkel geldig bij onvrijwillige werkloosheid of arbeidsongeschiktheid, hier val ik toch buiten indien beëindiging omwille van medische redenen?)

Alvast bedankt voor uw reactie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 jun 2016 07:58

Beste forumleden,

Sinds kort heeft de dokter een hernia bij me vastgesteld waardoor ik mijn huidige functie niet meer volwaardig kan uitoefenen. Ik werk als visual merchandiser waarbij ik zware voorwerpen moet tillen bij winkel- en beursopbouw. Mijn dokter heeft me dit afgeraden maar heeft me geen ziekteverlof voorschreven omdat ik momenteel in een rustigere periode zit waardoor ik vrijwel enkel bureauwerk verricht.
Er is echter te weinig bureauwerk om dit het hele jaar te doen dus stelde mijn baas voor om mijn arbeidsovereenkomst te beëindigen omwille van medische redenen. (Kan en mag dit zomaar?)
kan niet zomaar. De arbeidsgeneesheer moet dit vaststellen.
Ik moet dus op zoek naar een geschiktere job, maar dit vergt tijd.
Volgens mij heb ik drie opties:

1.- Ik ga in op de beëindiging omwille van medische redenen en val terug op welke uitkering? Hoeveel % van je loon is dit?
2.- Ik neem zelf ontslag, ga ergens 20 dagen aan de slag om zo mijn stempelgeld te bekomen tijdens mijn zoektocht naar mijn volgende definitieve job.
3. - Ik laat me ontslaan, kan tijdens mijn opzeg al beginnen zoeken naar ander werk, en val hierdoor eventueel aansluitend tijdelijk terug op stempelgeld. (Maar dit wil mijn werkgever niet omdat dit kosten met zich meebrengt voor het bedrijf. Welke kosten?)

4.Nog even dit: Is er een groot verschil tussen een werkloosheidsuitkering of een ziekte-uitkering?
5. Dit is toch ook een belangrijk punt aangezien ik capabel moet zijn mijn hypothecaire lening en andere lopende kosten te financieren. (Gewaarborgd wonen springt pas in na 3 maanden en is enkel geldig bij onvrijwillige werkloosheid of arbeidsongeschiktheid, hier val ik toch buiten indien beëindiging omwille van medische redenen?)

Alvast bedankt voor uw reactie!
1. Als je reeds >1 jaar aan het werk bent: in principe 60% van je loon, met een minimum en maximum.
2. klopt.
3. kosten: sollicitatieverlof, outplacementbegeleiding

4. hangt af van uw concreet dossier. Moeilijk vanaf hier te zeggen, maar in het begin is er behalve bij hogere lonen geen verschil.
5. beëidiging van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht is onvrijwillige werkloosheid, dus op zcih geen probleem. Check wel eens de polis om te kijken of je aan alle voorwaarden voldoet.

Reclame

KatrienF
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jun 2016 13:14

Ik krijg tegenstrijdige informatie ivm mijn uitkering. Krijg ik bij medisch ontslag een uitkering van de RVA of van de ziekenkas?

tira00
Berichten: 929

#5 , 23 jun 2016 13:26

Je wordt dan gewoon werkloos.
Een arbeidsgeneesheer gaat je echt niet medisch afkeuren omdat je 1 niet geopereerde hernia hebt.
Pas na een operatie kan men zien of je de job nog aan kan of niet.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 26 jun 2016 16:04

Ik krijg tegenstrijdige informatie ivm mijn uitkering. Krijg ik bij medisch ontslag een uitkering van de RVA of van de ziekenkas?
als je ziek bent, van de ziekenbond, als je werkloos bent (maar arbeidsgeschikt) van de RVA.

(als je natuurlijk aan alle voorwaarden voor RVA/ziekenbond voldoet.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”