Boete registratie aankoop huis

Harmony
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

Re: Boete registratie aankoop huis

#31 , 07 jun 2016 21:03

Beste,

Ik ben al jaren lang een gebruiker en fan van dit forum, maar weeral mijn login vergeten dus start ik terug van "bericht 1".

Vandaag kreeg ik een aanslagbiljet van de registratiebelasting in mijn bus. Ik moet ettelijke duizenden euro's terugbetalen volgens de vlaamse overheid omdat wij (we zijn een koppel) in 2008 ons huis verkochten en er geen 3 jaar hadden gewoond om van het klein beschrijf te genieten.

Reeds in 2008 werd daarvoor bij de verkoop een extra boete en 5% extra registratiekosten opgelegd. Wij hebben toen echter overmacht ingeroepen omdat wij gingen werken in het buitenland. De notaris heeft dit in ons dossier gestoken en de boete en extra kosten moesten niet betaald worden.
Jammer genoeg mislukte ons "avontuur" in het buitenland en keerden we datzelfde jaar terug naar België.

Nu acht jaar later probeert men weer te innen, hebben wij een poot om op te staan of zitten wij met de gebakken peren, want wij hebben het geld niet.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
simonjo
Berichten: 285

#32 , 07 jun 2016 22:46

Als u die boete en 5% extra registratie toen niet moest betalen, moet er toch een schrijven geweest zijn van de administratie om dit kenbaar te maken !?

U informeren bij uw toenmalige notaris zou ik zeggen


Heb stilaan het vage vermoeden dat de de registratiediensten in het wilde weg aan het schieten zijn.

Zelf kreeg ik 6maand geleden een ambtshalve aanslag betreffende de erfenis van mijn vader die reeds 2j dood is, omdat ik niet reageerde op hun schrijvens... en dit terwijl ik per advokaat een bezwaardossier had opgestart bij hun diensten. Bij telefonisch contact bleek dat hun dossiernummers niet gelinkt waren aan die van de ex-federale diensten en ze dit daarom niet hadden gemerkt. Volgens mij gewoon proberen gaat mee.

Op die brieven staat trouwens vermeld dat je onmiddelijk moet betalen, terwijl ze al jaren achterstand hebben. Normaal krijg je 2 maand de tijd tussen inkohiering en betaling.

Harmony
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#33 , 07 jun 2016 23:17

Bedankt voor uw antwoord.
Zelf mochten we nooit een schrijven ontvangen, alles werd afgerekend (na herberekening, omdat het eerst berekend was met boete) bij de notaris nadat wij de brief rond overmacht hadden opgesteld en afgegeven op het notariaat.

Dat is nu 8 jaar geleden, ik weet zelfs niet meer welke notaris in dat gebouw ons dossier behandelde, voor het gemak hadden we alles geregeld met de notaris van de koper, en dat was in zulks een building vol notarissen. Dat wordt zoeken want papieren van die tijd heb ik ook niet meer.

Kan de Vlaamse overheid nu die overmacht herzien ?
Wat als blijkt dat de notaris "gegokt" heeft, en niets heeft ingediend omdat er toch nauwelijks controle op was ?

ach ja, het is sowieso een rotsituatie, mijn stress levels swingen de pan uit omdat het over zoveel geld gaat.

Reclame

simonjo
Berichten: 285

#34 , 08 jun 2016 00:24

Je moet er altijd op letten dat de communicatie geconfirmeerd wordt, die brief zomaar afgegeven op het notariaat kan evengoed in de prullenbak beland zijn. Wat heeft die notaris daar mee gedaan???

Wat ik wel merk is dat de Vlaamse overheid op jacht is naar geld, en zeker in deze materie omdat het gaat over mensen die geld hadden voor onroerend goed, daar valt iets te rapen. Zo ook met erfenissen, de gekende vruchtgebruik/naakte eigendom constructies... allemaal loslopend wild voor de fiscus.

Ik ben er ooit (19j geleden) ook vanuit gegaan dat de notaris en de registratiedienst alles netjes gechecked hadden op het moment van de feiten, maar ondertussen weet ik wel beter. Alles wat u kan vrijpleiten zullen zij niet bevestigen op de moment dat het ijzer gesmeed wordt. Neen, jaren later, wanneer de kans groot is dat je de benodigde documenten of bewijzen niet meer hebt, dan komen ze aankloppen. Immers, zolang zij op papier uw bezwaar/overeenkomst niet formeel bevestigd hebben kunnen zij nog alle kanten op.

Maar het is zeker zo, dat daar vroeger allemaal niet over gevallen werd en de notarissen toch wel iets of wat nonchalant waren.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#35 , 08 jun 2016 08:58

Mogelijks is een verblijf van minder dan 1 jaar in het buitenland niet voldoende voor die vrijstelling. Zou fraude in de hand kunnen werken. Zo zou men kunnen overmacht kunnen inroepen voor verblijf buitenland, en er een paar weken in verlof gaan, en dan terug naar ons land komen. Blijkbaar zijn ze bij de fiscus slimmer dan dat.

Harmony
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#36 , 08 jun 2016 22:13

Bedankt voor jullie reacties, ze zijn leerrijk.

Ik heb vandaag contact opgenomen met het vroegere notariaat maar ik vrees dat zij die overmacht zondermeer in hun dossier hebben gestoken, en dit zonder eerst confirmatie te vragen.
Fraude wegens te snel terug... tja dat is zeker een denkpiste maar wij beschikken nog wel over de bewijzen dat wij wel degelijk een "bvba" hadden opgericht in India en we beschikten over business visa. We zijn daar uiteindelijk deftig in de sh*t terecht gekomen, uitgeperst, ontvoerd in Mumbaï en tenslotte één van ons terug naar huis met malaria. Zelfstandig worden daar bleek wel wat anders dan een toerist te zijn. Gezien de kostprijs van zulks een onderneming kan fraude snel weerlegd worden denk ik. We hebben zelfs 5000 Euro betaald voor de opvang en het nasturen van onze huisdieren.

Ik laat het weten wat de medewerker van de notaris zal mededelen.
Verder vind ik het absurd dat wij in gebreke worden gesteld terwijl de notaris hierin toch de grootste verantwoordelijkheid droeg. Die mensen hebben het toch maar gemakkelijk hè.

Harmony
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#37 , 08 jun 2016 23:15

oh sorry,

Nog even vergeten te vragen. De belastingdienst eist 7% intrest per maand als ik niet betaal. Maar worden deze intresten gestuit als ik een gemotiveerd bezwaarschrift indien (daarvoor heb ik 3 maanden de tijd) ? Iemand ervaring mee ?
EN
wat als het een rechtszaak wordt, heeft men dan de neiging te werken met terugwerkende kracht voor de intresten, mocht ik verliezen ?
Want aan zulks een intrest vliegen de Euro's per honderden erbij elke maand.

Tenslotte, staan zulke diensten betaalbare afbetalingen toe of gaan die altijd zware intresten eisen zolang je afbetaalt.

Ik zie het even zwart in maar toch
nog eens bedankt

simonjo
Berichten: 285

#38 , 10 jun 2016 00:11

Je kan best bellen naar nr 1700, daar verbinden ze je door met de betreffende dienst. Zo kan je alvast info inwinnen en melden dat je een bezwaarschrift gaat indienen, zij noteren dit in hun dossier.

Dit moet snel gaan, want na een maand beginnen de interesten te lopen. Dus snel een bezwaarschrift indienen, aangetekend, en na een paar weken bellen als je nog niks gehoord hebt om een dossiernummer te bekomen.

Eens het bezwaardossier geopend krijg je geen interesten aangesmeerd, anders wel. Het afhandelen van dat bezwaar kan wel wat duren want de dienst wordt overstelpt... raar he ;)

Harmony
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#39 , 10 jun 2016 20:32

Hartelijk dank Simonjo, ik ga er alvast mee starten want van de notaris van toen heb ik nog altijd niets terug gehoord...

Harmony
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#40 , 10 jun 2016 23:54

Ter info: die intresten blijven wel degelijk lopen, als je bezwaarschrift dus negatief uitdraait, komt er nog eens een serieus bedrag bij, en dit ook voor de periode van afhandeling. Ik noem dat een vorm van "klassenjustitie", en vertragingen blijken dus mogelijks veel geld te kosten, ik heb de info van de website van Belastingen Vlaanderen zelf:

http://belastingen.vlaanderen.be/bezwaar-indienen
(citaat)
"Een lopend bezwaarschrift schort de betaaltermijn niet op. Als na behandeling van het bezwaar de belasting geheel of gedeeltelijk verschuldigd blijft, blijft ook de nalatigheidinterest verschuldigd, zelfs voor de periode van de behandeling van het bezwaar."

Harmony
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#41 , 20 jun 2016 17:56

Ter info: ik geraak niet voorbij de medewerkster van mijn vroegere notaris, die zegt gewoon betalen. Inderdaad, er is indertijd met mijn aanvraag om overmacht blijkbaar niets gedaan. Notarissen toch...

Lohengrin
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#42 , 22 jun 2016 00:22

Vandaag ook zo'n fijne brief in de brievenbus :(
Exact 10 jaar na het verleiden van de akte....
Mei 2006 appartement gekocht... Er zat een huurder in... Bedoeling was om het zelf te bewonen, nadat huurder weg was MAAR bij vriend gaan wonen en appartement wederom verhuurd tot op vandaag!

Was jong en niet bij stilgestaan! Dus nu 1875 euro onmiddellijk te betalen! Kan dit niet tegenspreken!
Net brief terugbetaling belastingen ontvangen, daar moet iik wel tot 20 juli op wachten!

Maar nu mijn effectieve vraag: wat met het opnieuw aankopen van een woning? Ben juist nu aan het uitkijken Pm weer iets voor mezelf en zoontje te kopen na een stukgelopen relatie van 10 jaar...

Op meeneembaarheid kan ik geen aanspraak doen veronderstel ik?
Kan ik alsnog abbatement bekomen? Deze keer ga ik effectief het huis betrekken?

Of zal mijn onwetendheid van 10 jaar geleden me zuur opdraaien en zal ik een 2de keer de volle pot registratierechten moeten betalen?

Scheelt mij snel 12500 euro - en die liggen niet te raap....

Graag advies, zie mijn plannen om eigen stekje te kopen in rook opgaan :(

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#43 , 22 jun 2016 09:06

Wat is er met uw eerste appartement gebeurd? Heb je dat nog is werd het verkocht. Om van klein beschrijf te kunnen genieten mag je geen andere eigendom hebben.

Harmony
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#44 , 25 jun 2016 20:19

Klein beschrijf is mogelijk als je geen andere eigendom hebt maar inderdaad, je kan geen aanspraak maken op meeneembaarheid.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”