Ontslag: bijberoep stopzetten of alternatief?

lordrembo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ontslag: bijberoep stopzetten of alternatief?

#1 , 01 jun 2016 17:10

Mijn situatie is als volgt:

Mijn werksituatie is nogal onzeker op dit moment. Er zijn al diverse ontslagen gevallen en als ik de volgende niet ben, zal het hier wel zo onaangenaam worden dat ik weinig keuze heb dan zelf ontslag te geven.

Helaas heb ik een bijberoep en ik vroeg me af 1) hoe ik het kan flikken om niet ineens als voltijds zelfstandige te worden aanzien door de overheid. Ik heb begrepen van andere dat het wettelijk mogelijk is om toch werkoosheidsstatuut te krijgen en het bijberoep als bijberoep te houden, maar dat in werkelijkheid niet zo evident is om aan te vragen. Ik hoorde van een collega dat het zelfs zo zou zijn dat je automatisch minstens 1 kwartaal volledig zelfstandig bent, ook al heb je na een paar weken weer werk.
En vraag 2) als het beste scenario is om het bijberoep tijdelijk stop te zetten (wat ik eigenlijk wel vermoed), kan ik dat doen tijdens mijn opzegperiode om nog in aanmerking te komen voor werkloosheidsuitkering of is dat dan al te laat?

Ik probeer al een week meer info to bekomen via het ondernemingsloket maar de communicatie verloopt heel slecht. Dus ik probeer het eens via dit forum.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 03 jun 2016 11:27

Vind je hier uw antwoorden niet ? : http://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t46

lordrembo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jun 2016 14:17

Vind je hier uw antwoorden niet ? : http://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t46
Ja, die info had ik gevonden, maar ook de info van (oud)collega's dat dit in praktijk niet altijd toegelaten wordt en de effectieve voorwaarden iets meer uitgebreid zijn dan wat daar staat. Bref, uiteindelijk ga ik binnenkort langs bij de RVA om mijn concrete situatie uit te leggen, dan zien we wel verder.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 jun 2016 14:23

het KAN toegelaten worden, maar het hangt echt van je concrete situatie af. best idd eens met de RVA aftoetsen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”