Erfenis weigeren?

Kiwiteam
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Erfenis weigeren?

#1 , 31 mei 2016 14:44

Heeft iemand een goede raad voor ons?

Begin vorig jaar, na een gerechtelijk geschil ontvangt mijn vader €200.000 van zijn broer ivm de nalatenschap van hun ouders.
Het geld wordt echter gestort op de rekening van zijn vriendin waarop hij een volmacht heeft.
Een paar maanden later koopt hij samen met mij en mijn vrouw een appartement.
Hij stort de helft van het te betalen bedrag van de rekening van de vriendin naar ons over zodat wij dit kunnen betalen en betaalt met de overschot zijn deel van het appartement.
Wij worden naakte eigenaar, hij vruchtgebruiker.
Begin dit jaar overlijd echt mijn vader.
Er komen veel schulden boven, dus wij zouden eigenlijk graag de erfenis weigeren, maar hoe zit het dan met het appartement?

De notaris waar wij gaan, komt er precies zelf niet uit...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 31 mei 2016 14:48

Aangezien het appartement reeds van jullie is kunnen jullie de erfenis toch weigeren?
Wat is het probleem? Het vruchtgebruik eindigt sowieso door overlijden vruchtgebruiker.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Kiwiteam
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mei 2016 15:54

Maar de overdracht van het geld dat gebruikt is voor de betaling van het appartement, is toch eigenlijk niet correct verlopen? Wij dachten dat alles in orde was, omdat de notaris ook niets zei, maar mijn vader heeft niet gezegd dat hij het geld naar ons heeft overgestort. Dan is dit toch eigenlijk een niet-geregistreerde schenking? En moet dit dan niet terug bij de erfenis komen? Hartelijk bedankt alvast.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 31 mei 2016 16:10

Maar het geld is toch niet van uw vader naar jullie overgeschreven?
U zegt zelf dat u niet werd meegedeeld dat het geld vanuw vader afkomstig was.....

Alleszins hebt u maar twee mogelijkheden: hetzij verwerpen, hetzij niet verwerpen.

-Indien u niet verwerpt zit u opgescheept met de schulden van uw vader + het "mogelijke probleem" van de "schenking" .
-Indien u wel verwerpt zit u niet opgescheept met de schulden van uw vader, maar blijft er misschien wel het probleem van
"de schenking".

Optie 2 lijkt me meer voor de hand liggend bij gebrek aan een derde optie.
Of er problemen gaan komen van de "schenking" hangt af van wat de schuldeisers zullen doen.
Ik denk dat het probleem dan eerder en in de eerste plaats terecht komt bij de vriendin van uw vader, die inderdaad een effectieve "schenking"
heeft gekregen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Kiwiteam
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 mei 2016 16:20

Super! U hebt mij goed voort geholpen. Nog een fijne dag toegewenst. :-)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 31 mei 2016 16:35

Super! U hebt mij goed voort geholpen. Nog een fijne dag toegewenst. :-)
Mogelijks zal de vriendin van uw vader beweren dat het een lening van haar aan u is.
Hoe dat juridisch zou kunnen uitdraaien vermits er geen bewijs is, noch van schenking, noch van lening kan ik
evenwel niet beantwoorden.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Kiwiteam
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 mei 2016 17:06

Ok, daar moeten we wel rekening mee houden dus.

Kiwiteam
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 jun 2016 17:46

Onze notaris heeft ons overtuigd om de erfenis beneficiair te aanvaarden. Nu rest enkel nog de vraag, over wat voor termijnen spreken we?
Wanneer gebeurd in dit geval de vereffening van een deel van de schulden? Het enige activa dat er is zijn de meubels.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”