B&B verhoogt prijs na boeking

PepperDust
Topic Starter
Berichten: 21

B&B verhoogt prijs na boeking

#1 , 31 mei 2016 14:37

Beste leden,

Via een online boeking platform heb ik een boeking/reservering geplaatst bij een B&B.
Via e-mail en onder mijn account staat deze boeking/reservering als bevestigd. Met het originele bedrag.

Zowel de algemene voorwaarden van het online boeking platform, als de specifieke prijs en betalingsvoorwaarden vermeld op mijn reservatiebevestiging zeggen niets over prijzen die zouden kunnen of mogen achteraf wijzigen.

Het boeking platform gaf als reden voor de prijsverhoging van de B&B: dat deze van eigenaar is veranderd; de nieuwe eigenaar is niet akkoord met de oude prijzen en heeft nieuwe prijzen ingelast voor de B&B.

De prijsverhoging is van € 56,25 / nacht naar € 69 / nacht.

Volgens informatie dat ik kon vinden, is volgens mij:
- De melding van de prijsverhoging, meer dan 20 dagen op voorhand (reis op 15-17 Juli, melding op 31 Mei)
- De prijsverhoging, hoger dan 10% (56,25 -> 69 = 22,67%)
- Een voorwaarde voor prijsverhoging niet vermeld onder het bestaande "contract" (contract = reserveringsbevestiging?)
- De prijsverhoging niet voor de reden van een wijziging in vervoerskosten, belasting/tax, ...

Nog enkele details:
- De betaling hoeft pas voldaan te worden bij aankomst bij de B&B, dus er is nog niet betaald. Maar volgens mij wel al een bedrag gereserveerd op mijn krediet kaart
- Ik heb de optie om gratis te annuleren tot 5 dagen voor aankomst

Nu is mijn vraag:
Kan ik de prijsverhoging weigeren, zonder dat aan de B&B zijn kant de reservering geannuleerd wordt? Ik zou uiteindelijk graag hebben dat zowel ik mijn contract kan behouden (de huidige prijs) en er niet eenzijdig (door de B&B) geannuleerd wordt. Is mijn reservering een bindend genoeg 'contract' daarvoor?

Ik heb geen intentie zelf te annuleren (in theorie mag ik dat? En kan ik dat ook doen zonder deze prijsverhoging). Maar ik ga ook niet zomaar uit het niets 20% meer bijbetalen.
Anders zou gelijk welk hotel of B&B voor één of andere obscure reden, achteraf prijzen kunnen laten verhogen. Zo mensen meer laten betalen, na ze te 'lokken' met eerdere goedkope prijzen. Dat lijkt me niet netjes, misschien zelfs niet toegelaten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 31 mei 2016 14:42

Is die B&B een (dezelfde) rechtspersoon (vennootschap)?
Zoniet is de nieuwe uitbater m.i. niet gebonden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

PepperDust
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 31 mei 2016 15:41

Die informatie kan ik niet vinden. De enige informatie dat ik verkreeg was telefonisch via de boeking service.
Deze vermelde een nieuwe eigenaar.

Dus of dat het om dezelfde vennootschap zou gaan, geen idee.
Dezelfde persoon kan al uitgesloten worden.

Over de B&B zelf is ook, buiten naam adres en telefoon, weinig informatie te vinden (ivm vennootschap bv.).
Maar het lijkt er precies wel op dat een ander (als ik het zo kan noemen) 'bedrijf' de B&B beheerd. De oude website link verwijst naar een van 2016 nieuwe website met andere naam.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mei 2016 15:46

Als dit in België is dan vind je dit zeer snel op adres via het KNO
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

PepperDust
Topic Starter
Berichten: 21

#5 , 31 mei 2016 16:14

Neen helaas, de B&B bevindt zich in Italië.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 31 mei 2016 16:16

Dan is de Italiaanse wetgeving van toepassing.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 31 mei 2016 16:16

Dan is de Italiaanse wetgeving van toepassing, niet de Belgische. Op zich mogen er wel geen grote verschillen zijn, dat is Europees geregeld.

PepperDust
Topic Starter
Berichten: 21

#8 , 31 mei 2016 16:31

Ahzo, ok. Dat maakt het nog moeilijker dan :)
Goed, ik denk dat ik er dan gewoon ga moeten met akkoord gaan (uit gemak), of een andere B&B zoeken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 31 mei 2016 16:44

Of niet reageren, de reis doen en achteraf de afhouding bij Mastercard en Co betwisten. Lijkt me de optie met meeste kans op slagen

PepperDust
Topic Starter
Berichten: 21

#10 , 31 mei 2016 16:48

Ja, die gedachte kwam ook even in me op. M'n krediet kaart heeft daarbovenop ook nog enkele verzekeringen ivm aankopen/betalingen.
Ik zal verdere actie van de B&B of de boeking site afwachten.

Didymus
Berichten: 2061

#11 , 01 jun 2016 12:22

De kans is reëel dat de B&B je vraagt om ter plaatse te betalen (cash of met kaart), ongeacht het feit dat je al je kredietkaart hebt gebruikt als borg. Dat kan een bijkomende moeilijkheid zijn om de transactie achteraf te betwisten.
"sowieso" schrijf je zo.

PepperDust
Topic Starter
Berichten: 21

#12 , 12 dec 2017 18:48

Ik merk dat ik deze topic niet heb geüpdatet met de uiteindelijke oplossing.

Na niets te laten weten aan het boeking platform, werd ik na enkel dagen/weken gecontacteerd door hen, met de mededeling dat de B&B toch zou akkoord gaan met het originele bedrag.

Ter plekke werd er niets over gezegd door de B&B eigenaar. Het ontvangst was zelfs heel hartelijk.

Een zoals gehoopte uitkomst dus.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#13 , 12 dec 2017 23:31

is niet meer als normaal, als een nieuwe eigenaar iets overneemt zoals een B&B en er zijn reeds overeenkomsten (boekingen) dan moet gij deze respecteren.

het staat hem natuurlijk wel vrij om te vragen te voldoen aan de nieuwe prijzen, maar een verplichting is het niet om daar op in te gaan, als hij u reservatie zou annuleren (en afhankelijk van de termijn voor u aankomt) zou u zelfs recht hebben op een vergoeding, wat hem meer geld kost.

Terug naar “Consumenten Koop”