Wij zijn in het bezit gekomen van een huisje van de betovergrootouders.
Betovergrootmoeder was stokoud toen ze aan een toen redelijke prijs het huisje verhuurde.
In 1981 werd de woning met stallingen, garage en tuin (1000m²) verhuurd aan 3000 Frank via een contract van onbepaalde duur.
Huurder tekende contract, verhuurster heeft dit aanvaard maar nooit getekend. Dit ging over naar mijn overgrootmoeder die zo nu en dan, goedschiks de huur optrok met enkele euro's, zonder rekening te houden met enige formaliteiten. Vandaag (2016) bedraagt de huur 200 euri's.
Wij hebben onlangs kosten (nieuw dak, nieuw beglazing enz.) gedaan aan het huis en zouden de huurprijs willen opslaan, denkende aan een prijs tussen 300 en 400 euro per maand. We hoeven geen marktconforme prijs die veel hoger ligt, omdat de huurders op de particuliere huurmarkt niet snel iets zullen vinden en omdat we het huis dan verder in orde zouden moeten maken (elektriciteit is niet in orde, mensen wassen zich nog aan de lavabo zoals vroeger,...).
Vraag : hoe op reglementaire wijze contract opslaan zonder een eventuele toekomstige herzieningen uit te sluiten?
We kunnen zowel gebruik maken van de interpretatie 'schriftelijk contract' want er is een document (dat wij erkennen), als een mondeling contract want het is vormelijk niet in orde (verhuurster heeft nooit getekend.)
Enkele denkpistes:
- huurprijs in der minne herzien (bv. in schijfjes) maar wat als zij dit bv. binnen 3 jaar juridisch zouden aanvechten? Hebben we weinig kans me dunkt
- nieuw contract betekent volgens mij voldoen aan de huidige vereisten ivm elektriciteit en badkamer.
- naar de vrederechter gaan om die een nieuwe huurprijs te laten vaststellen zou impliceren dat in de nabije toekomst het basisbedrag niet meer herzien zou kunnen worden... Dit hoeft ook niet meer als we ong. 350-400 euro zouden krijgen. Maar gaat dan een nieuwe 9jarige periode in of niet?
We willen dus een redelijkere huurprijs, zelfde huurders (zij willen blijven wonen) en liefst weinig werk/ kosten .
Alvast bedankt
Groeten uit het diepe Meetjesland
Voor de curieuzeneuzen, huurders deden in de jaren '80 veel voor de verhuurster, zoals dagelijks gaan winkelen enz. Dit zijn we niet vergeten waardoor ze er mogen blijven wonen. Daarentegen kregen ze wel drinkgeld voor deze taken en af en toe ne 'zondag' en een pintje.