In februari van dit jaar zijn we gestart met verbouwingswerken. Kostprijs plusminus 100K.
De aannemer was iemand die ons werd aangeraden door de architect. Zeker niet de goedkoopste, maar heeft volgens de architect al meermaals zeer goed werk geleverd.
Je weet hoe dat gaat bij verbouwingen, mensen komen meer niet dan wel opdagen, ondertussen komen we stilaan aan onze deadline van 80 dagen, en mogen we vanaf 120 schadevergoeding vragen. Er zijn heel wat weerverletdagen geweest in het begin, dus daar denken we zelfs nog niet aan.
Maar door meerdere situaties beginnen we een beetje het vertrouwen in de aannemer te verliezen.
Kers op de taart was de plaatsing van de PUR-isolatie. Onze aanbouw was nog niet water- en winddicht. Er stond water op de betonplaat. Enkele dagen voor de plaatsing van de PUR is hij een houten constructie met plastic komen plaatsen tegen de regen.
De dag zelf van de plaatsing ging hij aanwezig zijn. Ik had al gelezen dat PUR enkel op droge en stofvrije ondergrond mocht geplaatst worden, dus de dag voordien stuur ik hem dat de grond nog steeds nat is. Geen probleem, hij ging de volgende dag komen.
Zo geschiedde, hij had zijn stofzuiger bij om alle nat en stof weg te zuigen. Hij is er nog geen half uur geweest want hij had geen tijd om te blijven wachten op die firma die toen in de file stond. De firma die de PUR kwam doen zei onmiddellijk dat ze geen PUR konden spuiten op een natte vloer, tenzij we een document ondertekenden en afstand deden van onze rechten. Want ze garandeerden ons dat die PUR dan onmiddelijk, na 5 minuten of na 1 dag zou loslaten.
En dan een hele opsomming van die mens zijn fouten in't verleden en de situaties die ze met hem al hebben meegemeekt, allemaal negatief.
Mij vertel je niet dat een aannemer niet weet dat PUR op een droge ondergrond moet. Maar op die PUR moet wel nog een chape een een vloer.
Dus onze aannemer had moedwillig, als we er niet waren geweest, die PUR laten spuiten, wetende dat dat miserie zou betekenen op lange termijn.
Voor twee mensen die dan hard gaan werken om hun droomhuis te realiseren nadien in de miserie te steken, want die zou er ongetwijfeld van gekomen zijn?
Kan je zo iemand dan nog vertrouwen? Moeten wij het hierbij laten? En zo ja, wat kunnen we doen?
Ik zou hem een signaal willen geven dat zoiets de goede verstandhouding ondermijnt, en dat hij zoiets geen tweede keer moet proberen.
Maar kan ik dat? En zo ja, hoe best?