GSM overkopen na ontslag

divus2001
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

GSM overkopen na ontslag

#1 , 22 mei 2016 17:06

Hallo,
Kan iemand mij hierbij helpen...
Op het werk krijg ik elke 3 jaar een nieuwe GSM waarbij bedrag tot 500 euro wordt betaald door werkgever en alles daarboven door de werknemer betaald wordt.
Ik neem nu ontslag en krijg de keuze tussen GSM indienen of overkopen. Ik wou GSM overkopen maar volgens de werkgever is de persoonlijke opleg (zo'n 100 euro) die ik gedaan heb, verloren en wordt dit niet meer van de resterende waarde afgetrokken. Ik ben die 100 euro dus sowieso kwijt volgens hen en dien die nu weer te betalen. Dit staat niet in de policy vermeld en dus niet ondertekend.
2de probleem hierbij: GSM wordt dus over 3 jaar afgeschreven en 17 maanden zijn voorbij ondertussen. Het bedrag dat men mij wenst aan te rekenen is echter veeeeeeeel hoger dan wat ik bereken volgens de afschrijvingen (17/36 waarde afgeschreven).
Iemand hier ervaring mee: persoonlijk aandeel effectief kwijt? resterende waarde?
Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 mei 2016 19:13

staat er iets in de policy over afkoopregeling?

divus2001
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mei 2016 19:24

Er staat enkel vermeld dat bij ontslag de GSM terug ingediend moet worden, tenzij men wenst over te kopen en de werkgever hiermee akkoord is. Verder niets vermeld.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 mei 2016 19:43

dan hoeft de werkgever geen verantwoording te geven over de prijs die hij vraagt. Hij mag gerust véél winst maken, gezien u geen recht hebt om het over te kopen aan een bepaalde prijs.

divus2001
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mei 2016 19:50

Toch nog eens gaan zoeken en volgende teruggevonden in de policy... verandert dit iets?

"De afschrijfperiode voor het toestel is standaard 3 jaar. Het toestel kan pas na het verstrijken van deze periode worden vervangen door een nieuw exemplaar.
Indien de medewerker dit wenst kan hij op het moment van uitdiensttreding (of bij stopzetting van het recht) het toestel overkopen voor de restwaarde met een minimum van 20€ voor volledig afgeschreven toestellen."

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 22 mei 2016 19:52

Ja, dus met een minimum. De vraag is dus: maar wat is het maximum????
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

divus2001
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 mei 2016 20:00

Ja, maar ik neem aan dat een afschrijving van een toestel toch volgens een officieel tarief gebeurt?
Werkgever is akkoord om 17/36 maanden af te schrijven en te verkopen aan deze waarde. Dus nog 53% van de aankoopwaarde. Doch volgens hen is, na afschrijving, waarde nog 72%. Waar halen zij dat afschrijvingspercentage? Over 3 jaar afschrijven is toch 33,3% per jaar? Neem aan dat ze niet zomaar een % uit hun duim zuigen?
Wat als ik besluit de GSM terug te geven. Ben ik mijn persoonlijk aandeel dan ook sowieso kwijt?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 22 mei 2016 20:02

Wat als ik besluit de GSM terug te geven. Ben ik mijn persoonlijk aandeel dan ook sowieso kwijt?

Als dat zo in de contractuele overeenkomst staat wel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

divus2001
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 mei 2016 20:03

En als er niets vermeld staat hierover? Mag men dat dan nu zo beslissen? Moest ik hierover dan niet geïnformeerd worden op moment van aankoop?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 mei 2016 20:07

Als er niks overeengekomen is, dan heeft je werkgever de vrijheid van de vragen wat hij wil, er geen enkel regel dat zoiets bepaald, er zijn al regels genoeg in ons land !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 mei 2016 06:24

GSM wordt dus over 3 jaar afgeschreven en 17 maanden zijn voorbij ondertussen. Het bedrag dat men mij wenst aan te rekenen is echter veeeeeeeel hoger dan wat ik bereken volgens de afschrijvingen (17/36 waarde afgeschreven).

Rare denkwijze, het is niet omdat een zaak afgeschreven is dat het geen waarde mee heeft, neem maar eens een wagen na 5 jaar afgeschreven maar heeft nog een rest waarde van 60%.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 23 mei 2016 07:54

Het is echter wel zo dat door de verwijzing naar afschrijvingen, ik er ook vanuit zou gaan dat de afschrijvingen bepalend zijn voor de restwaarde, mét dat minimum van 20 euro. Zoniet heeft die bepaling geen enkel nut. Werkgever is altijd vrij om iets te verkopen aan de werknemer.

Hoe de werkgever aan die 72% komt is deze: Aankoopwaarde was (bvb) 600 euro, werknemer betaalt daarvan 100 euro. De 500 euro wordt afgeschreven over 36 maand, 17 maand hiervan zijn verlopen. Werkgever berekent de restwaarde aan 600 euro - 17/36*500 = 363,89 euro, ofwel 72,7% van de 500 euro.

Zijn berekening is wat verkeerd natuurlijk, restwaarde zou nog 263.89 euro moeten zijn als je toch die afschrijvingen gebruikt. De 100 euro (600-500) heeft de werknemer reeds betaald...

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 mei 2016 10:11

dan hoeft de werkgever geen verantwoording te geven over de prijs die hij vraagt. Hij mag gerust véél winst maken, gezien u geen recht hebt om het over te kopen aan een bepaalde prijs.
de vraag is dan, of die dan wel voor de volle 100% van de werkgever is, en de werkgever niet verplicht is zijn persoonlijk aandeel terug te geven
3/7/1978
art 20, 7° als een goed huisvader te zorgen voor het arbeidsgereedschap dat aan de werknemer toebehoort alsmede voor de persoonlijke voorwerpen welke door deze laatste in bewaring moeten worden gegeven; in geen geval mag de werkgever dat arbeidsgereedschap of die persoonlijke voorwerpen weigeren terug te geven.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 23 mei 2016 10:21

Nee, die persoonlijke bijdrage is hij 'kwijt' omdat dit een vrijwillige extra kost van de werknemer was. Art 20 is hier ook niet van toepassing

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 mei 2016 10:23

Het is niet de werkgever die gevraagd heeft om bij te legen bij de aankoop van een telefoon, de werkgever had 500€ ter beschikking gesteld, en het is de werknemer die veel liever een andere wou en zo de 100€ bij legde.
De werk gever moet hier juist niks, de werk nemer heeft er wel ook 17 maanden geniet ervan gehad.

Ik zou zeggen tegen de werkgevers schaf dit boeltje af, en geef hun een toestel voor te gebruiken, het is hier ook al meerdere malen ter sprake gekomen als men ontslag geeft dat er meningsverschillen zijn met de wagen van de firma, want zij hebben ook iets meer betaald per maand om een grotere wagen te krijgen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”