Dokter van wacht daagt niet op

calendomatic
Topic Starter
Berichten: 86

Dokter van wacht daagt niet op

#1 , 15 mei 2016 18:10

Mijn moeder belde om 3 uur naar de dokter van wacht omdat hij niet goed was en niet meer op zijn benen kon staan edm De dokter antwoordde dat hij mijn pa niet kent en hem niet kan helpen.
Om 6 uur belt moeder nog eens naar dr van wacht en dan zegt hij te wachten tot de huisarts om 8 opengaat.
Deze komt pas rond 11 uur

Is het zinvol om tegen de dokter van wacht klacht in te dienen wegens het niet verlenen van hulp aan een persoon in nood?
s avonds is pa overleden wss aan een hartinfarct als hij mss tijdig en juist was behandeld zou hij nog leven...

Quid?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 16 mei 2016 17:40

Waarom is er geen 100 gebeld als het zo ernstig was?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 16 mei 2016 18:37

Opgelet: de beschuldiging van nalatendheid kan als een boemerang in uw eigen gezicht terechtkomen.
Ingeval van hoge nood moet u een medeburger naar een spoeddienst laten afvoeren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 16 mei 2016 21:10

wat ik ervaar als 100 ambulancier is dat mensen en vooral de oudere mensen, een huisarts als "heilig" beschouwen en wat deze zegt wel waar zal zijn, de realiteit is helaas anders.

vooral oudere mensen zijn rap in 'paniek' als de partner plots iets overkomt en het laatste waar men aan denkt is om de "100" te bellen, want het zal zo erg wel niet zijn, vaak ook uit onwetendheid.

en ja, dan gaat er veel kostbare tijd verloren . . .

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 16 mei 2016 22:45

Medisch dossier - autopsie gedaan?

toetsenbord
Berichten: 124

#6 , 13 jul 2016 21:01

Moet dat niet de 112 zijn?

Tijd om campagnes om dit nummer meer bekendheid te geven en duidelijk te maken wat het verschil is tussen spoedeisende hulp en hulp die door een huisarts kan verleend worden.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#7 , 19 jul 2016 16:07

Moet dat niet de 112 zijn?

Tijd om campagnes om dit nummer meer bekendheid te geven en duidelijk te maken wat het verschil is tussen spoedeisende hulp en hulp die door een huisarts kan verleend worden.

112 is het Europese noodnummer, 100 het landelijke voor Belgie

helaas zijn er ook veel huisartsen die misbruik maak van het 100 nummer . . . , iemand van 75jaar met een verkoudheid die al meer als een week aanhoud en waarbij geen afwijkende parameters zijn is niet acuut en is niet voor de 100 (en ik spreek uit ervaring als een 100-ambulancier)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 20 jul 2016 09:09

Moet dat niet de 112 zijn?

Tijd om campagnes om dit nummer meer bekendheid te geven en duidelijk te maken wat het verschil is tussen spoedeisende hulp en hulp die door een huisarts kan verleend worden.

112 is het Europese noodnummer, 100 het landelijke voor Belgie

helaas zijn er ook veel huisartsen die misbruik maak van het 100 nummer . . . , iemand van 75jaar met een verkoudheid die al meer als een week aanhoud en waarbij geen afwijkende parameters zijn is niet acuut en is niet voor de 100 (en ik spreek uit ervaring als een 100-ambulancier)
100 wordt al jaren uitgefaseerd, en zal op een dag niet meer werken.
Altijd 112 bellen dus.
Wordt vermoedelijk enkel nog in leven gehouden voor de oude mensen die nog spreken over "den honderd".

Extra info: http://www.lokalepolitie.be/5412/algeme ... echt-.html

Terug naar “Medische Fouten”