Ontslag maar nog steeds geen ontslag brief.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Ontslag maar nog steeds geen ontslag brief.

#1 , 03 mei 2016 16:25

Deze morgen in mijn stamcafé het volgende.

Man een vertegenwoordiger kreeg op Maandag 14/04/2016 bij aankomst op zijn werk te horen dat hij ontslagen is, de man heeft niks moeten tekenen en kreeg een ingevulde C4 mee.
Men vroeg hem wat hij met de wagen ging doen en zei, als je me naar het station voert laat ik dit onmiddellijk achter, de baas zei OK , we zullen je verbrekingsvergoeding op sturen !

We zijn nu 3/05/2016 en de man heeft nog steeds geen ontslagbrief gekregen enkel de C4 bij het vertrek, de ontslag vergoeding verwacht hij nu elke dag, maar wat met de ontslagbrief ????

Is de C4 voldoende ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 mei 2016 23:44

Afgeven van C4 is niet voldoende (tenzij de werknemer daar natuurlijk akkoord mee is). Verbreking moet ondubbelzinnig meegedeeld worden aan de werknemer, en dat best door een ontslagbrief. Feit dat hij de auto heeft teruggebracht doet natuurlijk vragen reizen als hij nu beweert dat hij geen weet zou hebben van zijn ontslag.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mei 2016 07:35

Dit had ik ook gedacht, hij geeft alles terug telefoon, laptop en auto, dan weet je wel dat je ontslagen bent !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 04 mei 2016 08:27

Bovendien kan zijn werkgever het ontslag omzetten naar ontslag om dwingende redenen. Want zo te zien is hij nu ook onwettig afwezig. Want hij heeft geen bewijs dat hij zijn opzeg niet moet presteren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 04 mei 2016 08:42

ontslag om dwingende reden kan niet zomaar ingeropen worden voor een werkverlating. Eerst moet de werkgever bewijzen dat hij nog alles heeft gedaan om de werknemer tot de orde te roepen (anders zou een verloren gegaan ziektebriefje voor dramatische gevolgen kunnen zorgen)

giserke
Berichten: 2434

#6 , 04 mei 2016 13:52

Zoals ik lees heeft TS toen hij te horen kreeg dat hij ontslagen was direct al zijn spullen heeft binnengebracht.
Als hij dan ook niet meer is gaan werken heeft hij een probleem.
Hij heeft geen brief waarop vermeld staat dat hij ontslagen is, en nog veel minder een bewijs dat hij zijn opzeg niet moet presteren.

Zolang je die zaken niet in handen hebt mag je nooit uw deel van het arbeidscontract verbreken.
Desnoods ga U gewoon gaan aanbieden op het werk en toon dat je wil werken. Als de werkgever U wandelen stuurt, of U kunt onmogelijk werken is het voor zijn rekening.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 mei 2016 14:58

Ze hebben hem onmiddellijk een C4 gegeven en gevraagd wanneer hij zijn auto ging binnen brengen, en hij antwoordde als ze hem naar het station voerden dat hij al zijn spullen onmiddellijk inleverde, ik heb hem deze voormiddag gezien en heeft nog geen aangetekende brief gehad, maar hij berust er wel in, gaat bij zijn vrouw werken die heeft een eigen zaak.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 mei 2016 17:52


Hij heeft geen brief waarop vermeld staat dat hij ontslagen is, en nog veel minder een bewijs dat hij zijn opzeg niet moet presteren.
wat zijn dan volgens u de verplichte vermeldingen op een C4
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 mei 2016 18:07



Is de C4 voldoende ?
voor een verbreking is een ontslagbrief geen vereiste, maar je moet het wel kunnen bewijzen

http://www.rva.be/sites/default/files/a ... ail_NL.pdf
op die C4 staat toch een einddatum van de tewerkstelling, dit is toch al een begin van bewijs
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 mei 2016 19:15


op die C4 staat toch een einddatum van de tewerkstelling, dit is toch al een begin van bewijs
Dit staat er wel op !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”