verkoop huis met sociale lening

Geeke
Topic Starter
Berichten: 3

verkoop huis met sociale lening

#1 , 29 mei 2012 14:08

Vijf jaar geleden kochten we een huis waarvoor wij een sociale lening kregen. We hebben de hele woning verbouwd. Nu is ons gezin uitgebreid en wordt de woning wat krap. Ik loop ook de hele tijd oververmoeid rond. Ik had het wonen langs een drukke weg onderschat. Ik doe geen oog dicht. Wij zouden dus graag deze woning verkopen. Er staat in de akte dat we hier 20jaar aan vastzitten tenzij we het bedrag in één maal terugbetalen. Weet iemand of we de sociale lening kunnen laten overnemen door een bank? Heb ook nog gehoord dat de vmsw het huis zou terugkopen aan de prijs die ze hebben geleend. Dit zou wel erg zijn aangezien er behoorlijk wat meer geld ingestoken is dan het oorspronkelijk geleende bedrag. Nog niet te spreken over het vele werk...
Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mei 2012 14:35

Is de verkoopprijs van het huis niet voldoende om de lening af te betalen?

patjebrussel
Berichten: 627

#3 , 29 mei 2012 14:51

Mijn vorige woning was ook aangekocht met een 'sociale' lening (zo sociaal was dat allesbehalve aan 5.5% en een verplicht SS van 6000 € meet te lenen). Is vorig jaar verkocht en alles terugbetaald.
Heb nu een lening bij een 'gewone' bank en geen SS meer, heb toch geen gezin, de rest kan er maar voor werken als er mij nu iets mocht overkomen.

Reclame

Geeke
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 02 jun 2012 17:14

Heb nog 'ns mijn licht opgestoken. Blijkt dat je het kunt verkopen als je eerst en vooral het vmsw waarschuwt en een soort boete betaalt (terugbetaling van de investering van de overheid). Doe (betaal) je dit niet, hebben zij het recht de woning terug te kopen aan het bedrag van de oorspronkelijke lening.
Bedankt voor jullie reacties.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 02 jun 2012 17:57

Idd , als je een sociale woning van ene huisvestingsmaatschappij hebt gekocht en die terug verkoopt, kan er een boete aangerekend worden. Daarom Geeke , bespreek één en ander met de betrokken maatschappij. Indien de verkoop een gevolg is van een gewijzigde gezinssituatie , dacht ik dat de boete kan beperkt worden. Die boete is bedoeld om 'handel' in sociale woningen tegen te gaan. Misschien koopt de maatschappij het huis terug!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bongi
Berichten: 2

#6 , 12 sep 2015 10:55

dag Geeke,

Ik zit in een gelijkaardige situatie. Hoe is het afgelopen voor jullie?

Groetjes

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 sep 2015 11:22

Geeke heeft zijn/haar laatste reactie meer dan 3 jaar geleden geplaatst. Ik denk niet dat je veel reactie gaat krijgen.

bongi
Berichten: 2

#8 , 27 apr 2016 23:48

Bedankt Lanox! hihihi

sssssss
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 sep 2016 17:52

:D Hmmmmmmm. Zelfde situatie. ..
te laat voor nog reacties te krijgen zeker

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 28 sep 2016 21:46

:D Hmmmmmmm. Zelfde situatie. ..
te laat voor nog reacties te krijgen zeker
Open een eigen topic daar krijg je zeker antwoord op u vraag.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Kopen”