vermindering van successierecht handicap

erasmus123
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

vermindering van successierecht handicap

#1 , 22 apr 2016 14:40

Hallo,ik krijg een erfenis van mijn moeder.Het bedrag is 59.000 euro. Op die som moet ik normaal 3% x 50000 is 1500 Euro en 9% x 9000 is 810 Euro. Samen 2 310 Euro als ik geen handicap heb. ik ben 66% invalide. Ik ben 44 jaar oud dus ik val in categorie 14 dus 14 x3000 is 42000 vrijstelling. Omdat het een "voetvrijstelling" is die vrijstelling in de laagste schijven. Dus 8000 (schijf 3%) x 3% is 240 en 9000(schijf 9%) is 810 Euro. Samen is 1050 Euro. Is mijn berekening juist? Bedankt voor de help http://www.rechtenverkenner.be/Pages/Re ... 395&site=1, http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... rfgenamen/

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 22 apr 2016 18:32

Als uw moeder in het Vlaams Gewest belast wordt,
als het alleen over roerende goederen gaat,
als die 59000 het netto-belastbaar bedrag is (passief juist verdeeld),
dan is uw berekening juist.

erasmus123
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 apr 2016 19:36

Mijn moeder woonde in Vlaams gewest en had geen onroerend goed. Maar de situatie is een beetje complex. Mijn broer en zuster hebben mijn moeder een papier laten tekenen dat zij zijn twee begunstigden voor een levensverzekering van 220 000 Euro. Ik denk in 2010 . Maar die wet is 5 maart 2014 veranderd en de levensverzekering valt onder de wetgeving voor erfenissen. Uitgezonderd 1/4 van de erfenis dat mijn moeder kan vrij geven aan zij wil. Veranderd het iets? En Wolf2 , bedankt :-)

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 23 apr 2016 17:16

Inderdaad, uitkeringen van een levensverzekering zijn in principe vatbaar voor inkorting.
Met drie kinderen (en geen echtgenoot of wettelijk samenwonende van moeder) bekomt U minstens 1/4 van de fictieve massa. Broer en zus zullen dan elk de helft van 3/4 bekomen. Fictieve massa = wat er is op datum van overlijden + vroegere schenkingen (vereenvoudigd voorgesteld).

erasmus123
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 apr 2016 18:07

Er zijn 5 kinderen , drie met een handicap. Mijn oudste zuster is zwaar schizofreen, mijn oudste heeft nog een nier die 20% werkt en ik heb een zeer zware beroerte gehad (ik heb problemen met taal). Ik ken mensen die mij vertelden een erfenis het slechte in de mens boven brengt :-( en spijtig is het waar.... Bizar dat de personen (andere broer en zus) dat gedaan hebben , zich profileren als moreel baken van mijn familie. De andere kinderen hebben geluk dat ze de wet veranderd hebben op 5 maart 2014. Als het alles geregeld is, ga ik een bedankje aan de indieners van de wet sturen :-) http://www.radio2.be/inspecteur-decaluw ... erzekering

erasmus123
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 apr 2016 17:40

Ik heb een goede site gevonden voor berekenen erfbelasting. http://www.kapitalevragen.be/simulator- ... berekenen/. Het bizar dat mijn (niet-gehandicapte ) broer en zus 1200 P.P. MINDER en de gehandicapte kinderen 600 P.P. MEER moeten betalen volgende die site.Mijn berekeningen zeggen hetzelfde als de site. Als je 5 keer een rekenfout maakt en het voordeel is gunstig voor de (ex)-klant (mijn broer) wekt de indruk de notaris (eigenlijk zijn zuster) partijdig is .

wolf2
Berichten: 2071

#7 , 26 apr 2016 20:58

Om de berekening juist te kunnen maken hebben we nodig:
- hoeveel actief zit er in de erfenis
- hoeveel en welk passief zit er in de erfenis (*)
- wie zijn de erfgenamen en in welke verhouding (breuk)
- wie is gehandicapt en hoe oud zijn die op datum overlijden
- hoeveel bedraagt de levensverzekering; aan wie komt ze toe.


Maar omdat U ook nog een inkorting van levensverzekeringen vermeldt:
zijn er nog andere schenkingen gebeurd?

(*) ik heb van in het begin moeite met "ik erf 59.000 euro". Om zoiets te kunnen zeggen, moet er al een berekening gebeurd zijn...

erasmus123
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 apr 2016 03:32

Je hebt gelijk , wolf2 . De berekening is al gedaan en het is 59 000 euro berekent door de assistente van de notaris. Mijn excuses dat ik niet duidelijker was. Ik heb een afasie zodat ik geen lange verhalen kan vertellen. Ik heb niet echte problemen met de verdeling maar met de erfbelasting. Ik krijg andere cijfers dus ik heb op verschillende sites info verzameld voor de zekerheid . ik heb het met de hand berekent en ik krijg dezelfde uitkomst als ik het online bereken. Toeval ? Morgen ga neer de belastingen in Leuven voor meer info. nogmaals mijn excuses , waar het hart vol is , loopt de mond over ....

erasmus123
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 apr 2016 20:30

Sorry , ik was verkeerd. Die 59 000 komt van 67000 minus de kosten de begraving. Mea Culpa :-) Het voordeel is dat ik heb veel geleerd over erfrecht ;-)

Terug naar “Successie- & Registratierechten”