Fout pensioenberekening door vakbond

Sofie5890
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Fout pensioenberekening door vakbond

#1 , 26 apr 2016 22:18

Beste,
Al jaren ben ik bezig met X om te kunnen in brugpensioen te gaan. Altijd was er een reden waardoor ik niet kon gaan. Dit terwijl leeftijdsgenoten met evenveel jaren dienst wel met brugpensioen kunnen. Vele zijn reeds thuis van in 2014. Maar ik kon niet.... tot op een gegeven moment ik wel kon, maar zou nog als bediende vooropzeg moeten doen tot in 2018. (Sinds oktober 2014 gestart met vooropzeg)

Tot ik bij Y ging informeren. Zij hebben berekend dat ik eigenlijk al met pensioen kon zijn. Nu zou ik volgens hen kunnen gaan op 12/12/16.
MAAR ik zou nu toch nog mijn volledige opzeg van 37 maanden en 7 weken moeten uitdoen....Dit doordat het x altijd verkeerde berekeningen heeft gemaakt. Ik kon al langer mijn vooropzeg begonnen zijn dan in 2014, en nu eind dit jaar stoppen, maar dit kon niet volgens het x. ...Achteraf blijkt dat ik dus eigenlijk 2 jaar langer moet werken doordat het x een foute berekening maakte!!!
Wat kan ik hier tegen doen ?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 apr 2016 22:51

Welk paritair Comité? Wanneer is je opzeg ingegaan? Waar en hoelang heb je gewerkt voor je huidige werkgever? Wat is je geboortedatum?

Sofie5890
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 apr 2016 18:57

Beste,

Mijn geboortedatum is 11/12/58.
Het Paritair Comité 330.01.10 van de ziekenhuizen is van toepassing. (Bediende barema 1.30)

Ik werk sinds 1975.
In 1975 had ik 81 werkende dagen volgens mijn prestatielijst. (Toen gestart met werken bij mijn huidige werkgever.)
In 1976 had ik 291 werkdagen. In 1977 had ik 15 werkdagen daar ik toen mijn legerdienst heb gedaan.
Na mijn legerdienst ben ik terug naar mijn huidige werkgever gegaan. Reële datum in dienst = 19/01/1977.

Op 15/05/2012 kreeg ik een bevestiging van mijn eerste aanvraag. Ik zou in eerste instantie kunnen gaan in september 2014.
X had me dit bevestigd (heb ik op papier staan).
Wetten zijn veranderd en ik kon blijkbaar plots toch niet meer gaan. Al sinds 2012 ben ik hiermee bezig !!!

Ik kreeg pas goedkeuring van X om mijn opzeg te beginnen in oktober 2014. Zodat ik pas met brugpensioen kon eind mei 2018.
Op 17/10/2014 is mijn vooropzeg van 37 maanden en 7 weken ingegaan.
Ik ben al 'gestraft' omdat ik zolang voor dezelfde werkgever werk ? Een collega van mij moest slechts 9 maanden doen... Begrijpen wie begrijpen kan!

Wat nu blijkt, bij berekening van Y, kon ik toch al veel vroeger starten met mijn vooropzeg. Want eigenlijk zou ik volgens hen met brugpensioen kunnen op 12/12/16.

Daar het X dus een foutieve berekening maakte, mocht ik pas later beginnen aan mijn vooropzeg. Waardoor ik nu toch tot mei 2018 zou moeten werken ?
Mensen die later gestart zijn met werken en even oud zijn dan mij, kunnen vroeger met pensioen gaan of ik ?!

Mvg

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 30 apr 2016 07:42

nog even wat extra vragen, omdat het toch wel enkele berekeningen zijn waar details belangrijk kunnen zijn:
- hebt u in een stelsel met nachtarbeid gewerkt?
- heb je een idee of je een berekening van de RVA gekregen hebt met het officieel aantal dagen (dus niet enkel van je vakbond)? Wanneer zou je dat gekregen hebben (met welke einde opzegtermijn) en hoeveel jaar staat daar op?
- wat bedoel je met "kunnen gaan in september 2014": dat je opzeg kon starten of dat je laatste arbeidsdag in september 2014 ging zijn?

Onthou dat brugpensioen een middel was om ontslagen mensen aan een hogere uitkering te komen. Je opzegtermijn moet dus je dus volledig uitdoen, omdat dit (voor mensen die verplicht in brugpensioen gezet worden) in je eigen voordeel is. Een zo lang mogelijke opzeg is mss niet wat jij wil, maar volgens de bedoeling van de wetgeving niet meer dan normaal. Met je 37 jaar zal je idd een lange opzeg hebben, wegens lang in dienst.

Sofie5890
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mei 2016 19:17

Beste,

- Ik heb nooit in een stelsel van nachtarbeid gewerkt.

- Ik heb een document 'aanvraag berekening van het beroepsverleden voor de toepassing van het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag'
gekregen van de RVA op 15/05/2012. Daarop staat er 'gewenste datum aanvang stelsel werkloosheid met bedrijfstoeslag': 09/2014. Dit toen op
basis van minstens 56 jaar oud met minstens 40 jaar beroepsverleden.

Met datum aanvang stelsel werkloosheid met bedrijfstoeslag 09/2014 werd bedoeld dat ik toen mijn laatste dag zou kunnen werken. Want nu staat
hetzelfde genoteerd, maar met datum 12/12/16. M.a.w. dit zou mijn laatste werkdag geweest zijn, na het doen van mijn vooropzeg.

Volgens mijn prestatielijst die ik kreeg van de RVA op 8/5/2012 werkte ik tot en met het jaar 2010, 10 997 dagen + 1 197,44 uren. Daar is mijn jaar
legerdienst niet bijberekend.

- Ik begrijp dat brugpensioen een middel was om ontslagen mensen aan een hogere uitkering te helpen, en dat een lange opzegtermijn een voordeel
is voor mensen die verplicht in brugpensioen gezet zijn.
Maar ik moet niet verplicht met brugpensioen, ik wil een minder lange opzegtermijn. Hier is de wet dus in mijn nadeel...
Dit vooral omdat ik volgens Y en RVA op 12/12/16 met brugpensioen mag. Door een foute berekening van het X ben ik te laat aan mijn
vooropzeg begonnen.
Kan er in onderling overleg met de werkgever geen verminderde opzegtermijn overeengekomen worden, zonder dit mij een financieel nadeel
oplevert?

Dank voor Uw informatie.

Mvg

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 12 mei 2016 20:54

[gelieve geen namen te noemen van bedrijven, dit is tegen de forumregels]
Beste,

- Ik heb nooit in een stelsel van nachtarbeid gewerkt.

- Ik heb een document 'aanvraag berekening van het beroepsverleden voor de toepassing van het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag'
gekregen van de RVA op 15/05/2012. Daarop staat er 'gewenste datum aanvang stelsel werkloosheid met bedrijfstoeslag': 09/2014. Dit toen op
basis van minstens 56 jaar oud met minstens 40 jaar beroepsverleden.

Met datum aanvang stelsel werkloosheid met bedrijfstoeslag 09/2014 werd bedoeld dat ik toen mijn laatste dag zou kunnen werken.
U was op 30/09/2014 nog geen 56 jaar oud. Dat document dat u toen kreeg met de berekening zou dus moeten eindigen met de opmerking dat u niet voldeed aan de voorwaarden om op brugpensioen te gaan in dat stelsel (mogelijks wel dat u aan het beroepsverleden voldeed, maar niet aan de leeftijdsvoorwaarden).
Stond er iets anders op de berekening van de RVA (het document C17-beroepsverleden?). Dan zou de RVA in de fout zijn.
Want nu staat
hetzelfde genoteerd, maar met datum 12/12/16. M.a.w. dit zou mijn laatste werkdag geweest zijn, na het doen van mijn vooropzeg.

Volgens mijn prestatielijst die ik kreeg van de RVA op 8/5/2012 werkte ik tot en met het jaar 2010, 10 997 dagen + 1 197,44 uren. Daar is mijn jaar
legerdienst niet bijberekend.
Indien u voltijds werkte, zou u dan idd aan de ancienniteitsvoorwaarden moeten voldoen en ook eind 2014 aan de leeftijdsvoorwaarden. Uw opzeg kon toen in 2012 starten. Als u de goedkeuring kreeg, wie zou toen gezegd hebben dat je niet op brugpensioen kan gaan? Indien het iemand van X is, zie ik niet in waarop die persoon zich baseerde. Als het de werkgever was, kan die gelijk hebben indien de werkgever u liever niet zag gaan;

- Ik begrijp dat brugpensioen een middel was om ontslagen mensen aan een hogere uitkering te helpen, en dat een lange opzegtermijn een voordeel
is voor mensen die verplicht in brugpensioen gezet zijn.
Maar ik moet niet verplicht met brugpensioen, ik wil een minder lange opzegtermijn. Hier is de wet dus in mijn nadeel...
dat nadeel is niet objectief. Indien u claimt dat u uw brugpensioen wil, dan zou de RVA kunnen oordelen dat u het werk zélf wou verlaten en u geen uitkeringen toestaan. Ik vermoed dat u dus toch tégen uw wil op brugpensioen gezet wordt, zelfs al vindt u dat absoluut niet erg :).
Dit vooral omdat ik volgens het Y en RVA op 12/12/16 met brugpensioen mag. Door een foute berekening van het X ben ik te laat aan mijn
vooropzeg begonnen.
Kan er in onderling overleg met de werkgever geen verminderde opzegtermijn overeengekomen worden, zonder dit mij een financieel nadeel
oplevert?
dat laatste kan niet, gezien u de kost van uw ontslag dan afwimpelt op de overheid. U kan wél, indien de werkgever dat wil, met verbrekingsvergoedin ontslagen worden maar dan moet de werkgever u willen uitbetalen.

Terug naar “Weetjes”