MATERIELE SCHADE FIETS

rowina
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

MATERIELE SCHADE FIETS

#1 , 26 apr 2016 12:50

hoi ik heb een fiets ter waarde van 2500 en heb onlangs een fiets ongeval ondergaan. Een ongeval met een vrachtwagen die geen voorrang heeft gegegeven.
Er is een proces verbaal opgemaakt waarbij de tegenpartij hun fout hebben toegegeven.
De schade bleef beperkt tot enkel materieel schade waar een bestek van de fietsen winkel is opgesteld van een bedrag van 150 euro met geen lichamelijk schade.
De afspraak is dat wij ons rechtsbijstand van ons familiale verzekering aanspreken die op hun beurt de auto verzekering van de tegen partij aanspreken om de materiële onkosten te vergoeden.
Helaas is het niet zo evident gezien ons verzekering met een forfait van 250euro werken alvorens een dossier op te maken en hun advies is dat wij zeker recht hebben om de materiële onkosten maar wij moeten zelf de verzekering van de tegen partij aanspreken.
Dit is ook zo gebeurd maar helaas zeggen zij dat dit via ons verzekering (familiale) moet gebeuren.
Dus tot nu toe is het een kat en muis spel waarbij geen van beide partijen enige inzet vertonen.
Kan iemand ons verder advies geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 apr 2016 12:59

Schrijf een (aangetekende) brief naar de betrokken persoon dat u de tegenpartij bent en niet de verzekering. Dat u dus uw schade zélf wenst af te regelen en bij gebrek aan respons van de tegenpartij tegen 30 mei de zaak voor de rechtbank zal brengen met de nodige gevolgen.

Dat hij eventueel zijn verzekering kan inschakelen om in zijn naam te spreken, maar dat ook die verzekering alles met hem moet regelen of bij gebrek daaraan opnieuw u hem voor de rechtbank zal dagen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2016 13:17

Dit is ook zo gebeurd maar helaas zeggen zij dat dit via ons verzekering (familiale) moet gebeuren.
Wat voor "zever" is dat nu weer. Dus iemand zonder familiale verzekering (want dit is geen verplichte verzekering in België) zou nooit zijn schade kunnen vergoed krijgen? Slaat nergens op. Raad van JPV opvolgen, dus...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 26 apr 2016 13:34

Waarom wordt de BA-verzekering van de vrachtwagenchauffeur niet aangesproken ? Familiale verzekering aanspreken is toch alleen maar als de fietser in fout is en de schade aan de vrachtwagen moet betalen ?

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 26 apr 2016 13:34

@Gebruiker21: als fietser neem je maar beter een familiale verzekering.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 apr 2016 13:48

@Gebruiker21: als fietser neem je maar beter een familiale verzekering.
Je neemt sowieso best een familiale verzekering, denk ik. Maar bon, het is geen verplichte verzekering. Blijft dus dikke zever wat die verzekeringsmaatschappij aan de topic starter meegedeeld heeft...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 26 apr 2016 14:25

Waarom wordt de BA-verzekering van de vrachtwagenchauffeur niet aangesproken ? Familiale verzekering aanspreken is toch alleen maar als de fietser in fout is en de schade aan de vrachtwagen moet betalen ?

Familiale verzekering omvat meestal ook een soort tegenverzekering, ttz. dat de familiale kan optreden namens verzekerde (voor recuperatie van de schade) , als aan deze verzekerde een schadegeval - in recht- overkomt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 apr 2016 14:38

Familiale verzekering omvat meestal ook een soort tegenverzekering, ttz. dat de familiale kan optreden namens verzekerde (voor recuperatie van de schade) , als aan deze verzekerde een schadegeval - in recht- overkomt.
Is mogelijk, maar ik denk niet dat de topic starter verplicht kan worden door de verzekering van de tegenpartij, om zijn eigen familiale in te schakelen, hiervoor. Indien de topic starter zelf zijn schade wil recupereren bij de tegenpartij, dan moet dit kunnen. Raad van JPV blijft dus beste oplossing...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bartvdv
Berichten: 1911

#9 , 26 apr 2016 14:46

Mij lijkt het eerder dat de vrachtwagenbestuurder zijn eigen verzekering niet wil aanspreken.

Terug naar “Verkeersongevallen”