Ben ik eigendom van deze designs?

lnotaert
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ben ik eigendom van deze designs?

#1 , 20 apr 2016 12:16

Ik werkte voor een bedrijf met een non-designer gerelateerde functie. Na enkele maanden startte ik hen (mijn bedrijf) echter te helpen met enkele designs/ontwerpen, aangezien ze geen binnenshuis design team voor marketing materiaal hadden. Ik heb iconen ontworpen, brochures, flyers, posters, etc. Het ding is dat ik hiervoor steeds mijn eigen computer en software gebruikte, aangezien mijn bedrijf de nodige instrumenten die ik nodig had om dat werk te doen, weigerde te betalen. Aangezien ik dit graag deed, en aangezien ik wist dat het mijn toenmalig bedrijf zou helpen, maakte ik daar geen probleem van. Nu ik weggegaan ben bij het bedrijf, claimen ze het volledige eigendomsrecht van sommige design materialen, ook al dragen deze niet hun bedrijfsnaam, en ook al waren enkele dingen gewoon simpelweg een 'proof of concept'. Sommige design materialen/ontwerpen waren ook deel van mijn persoonlijke designs en ik heb ze enkel gebruikt voor marketing prototyping doeleinden. 90 procent van deze designs/ontwerpen maakte ik tevens in mijn vrije tijd, en de meeste van deze ontwerpen zelfs nog voor ik begon te werken voor dit bedrijf. Nu ik weggegaan ben, zit ik vast, wat hiermee te doen?
1. Ben ik eigenaar van de ontwerpen? Ik heb mijn eigen software en hardware gebruikt, en ik werd nooit extra betaald/gecompenseerd om zo'n functie uit te oefenen, die geen deel was van mijn jobbeschrijving. Ik werkte hieraan ook buiten mijn werkuren.

2. Kan ik hen een 'cease and desist'-brief sturen opdat ze zouden stoppen met het gebruiken van mijn ontwerpen op hun website en geprinte materialen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lnotaert
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 apr 2016 12:17

Ik werkte voor een bedrijf met een non-designer gerelateerde functie. Na enkele maanden startte ik hen (mijn bedrijf) echter te helpen met enkele designs/ontwerpen, aangezien ze geen binnenshuis design team voor marketing materiaal hadden. Ik heb iconen ontworpen, brochures, flyers, posters, etc. Het ding is dat ik hiervoor steeds mijn eigen computer en software gebruikte, aangezien mijn bedrijf de nodige instrumenten die ik nodig had om dat werk te doen, weigerde te betalen. Aangezien ik dit graag deed, en aangezien ik wist dat het mijn toenmalig bedrijf zou helpen, maakte ik daar geen probleem van. Nu ik weggegaan ben bij het bedrijf, claimen ze het volledige eigendomsrecht van sommige design materialen, ook al dragen deze niet hun bedrijfsnaam, en ook al waren enkele dingen gewoon simpelweg een 'proof of concept'. Sommige design materialen/ontwerpen waren ook deel van mijn persoonlijke designs en ik heb ze enkel gebruikt voor marketing prototyping doeleinden. 90 procent van deze designs/ontwerpen maakte ik tevens in mijn vrije tijd, en de meeste van deze ontwerpen zelfs nog voor ik begon te werken voor dit bedrijf. Nu ik weggegaan ben, zit ik vast, wat hiermee te doen?
1. Ben ik eigenaar van de ontwerpen? Ik heb mijn eigen software en hardware gebruikt, en ik werd nooit extra betaald/gecompenseerd om zo'n functie uit te oefenen, die geen deel was van mijn jobbeschrijving. Ik werkte hieraan ook buiten mijn werkuren.

2. Kan ik hen een 'cease and desist'-brief sturen opdat ze zouden stoppen met het gebruiken van mijn ontwerpen op hun website en geprinte materialen?

Alvast bedankt!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 20 apr 2016 12:36

- aangezien u dat werk voornamelijk tijdens de diensturen hebt gedaan is het resultaat ervan eigendom van uw werkgever die uw loon betaalde
- het tegendeel zal eventueel door u bewezen moeten worden
- wij beheersen de NL taal voldoende, het is niet nodig Engelstalige uitdrukkingen te gebruiken
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

lnotaert
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 apr 2016 12:56

Bedankt voor uw antwoord.
De opmerking omtrent de Nederlandse taal was echter niet nodig. De termen die ik gebruikt heb, zijn deel van onze spreektaal en worden in dergelijke omgeving vaker gebruikt. Ik wist ook geen correctere Nederlandse vertaling, en wilde dus foute interpretatie vermijden.
En als u dan toch zo hamert op het Nederlands, ik schreef 2 maal dat de designs BUITEN de werkuren of in de vrije tijd werden gemaakt.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 20 apr 2016 13:04

Indien u beweert dat ze niet werden gemaakt in dienstverband dan hebt u deze prestaties voor het bedrijf geleverd als zelfstandige.
Het komt er dan in de eerste plaats op aan om dat aan te tonen met een correcte facturatie van eerder bestelde opdrachten.
Hierbij komt dan onmiddellijk ook de hele problematiek van correcte BTW aangifte, sociale bijdragen als zelfstandige, enz.. ten berde.
Indien u die informatie kunt voorleggen maakt u een kans.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#6 , 20 apr 2016 14:11

De overdracht van auteursrechten moet uitdrukkelijk zijn overeengekomen.
Er is wel een soepeler regime voor die overdracht.
  • Art. XI.167 §3, lid 1 WER:

    "Wanneer een auteur werken tot stand brengt ter uitvoering van een arbeidsovereenkomst of een statuut, kunnen de vermogensrechten worden overgedragen aan de werkgever voor zover uitdrukkelijk in die overdracht van rechten is voorzien en voor zover de creatie van het werk binnen het toepassingsgebied van de overeenkomst of het statuut valt."
Voor het recht op tekeningen en modellen is er wel een afwijkende regeling:
  • Art. 3.8. (1) BVIE:
    "Indien een tekening of model door een werknemer in de uitoefening van zijn functie werd ontworpen, wordt, behoudens andersluidend beding, de werkgever als ontwerper beschouwd."
Je kan dus een C&D sturen met de vraag het gebruik van het auteursrechtelijk materiaal te stoppen. Vermeld zeker het eerste artikel dat ik citeerde.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#7 , 20 apr 2016 14:40

Inotaert, het is niet de bedoeling dat je dezelfde post 3 x op het forum plaatst... Dat zorgt voor verwarring en verloren tijd.
- aangezien u dat werk voornamelijk tijdens de diensturen hebt gedaan is het resultaat ervan eigendom van uw werkgever die uw loon betaalde
- het tegendeel zal eventueel door u bewezen moeten worden
- wij beheersen de NL taal voldoende, het is niet nodig Engelstalige uitdrukkingen te gebruiken
Klopt niet. => zie mijn antwoord op het forum onder "intellectuele eigendomsrechten"
Indien u beweert dat ze niet werden gemaakt in dienstverband dan hebt u deze prestaties voor het bedrijf geleverd als zelfstandige.
Het komt er dan in de eerste plaats op aan om dat aan te tonen met een correcte facturatie van eerder bestelde opdrachten.
Hierbij komt dan onmiddellijk ook de hele problematiek van correcte BTW aangifte, sociale bijdragen als zelfstandige, enz.. ten berde.
Indien u die informatie kunt voorleggen maakt u een kans.
Waarom je een correct BTW-aangifte zou moeten bewijzen om aan te tonen bij wie de auteursrechten liggen, ik zou het niet weten :-).

Ook bij auteurswerken op bestelling blijven de auteursrechten in beginsel bij de auteur, hier zijn wel meer uitzonderingen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 20 apr 2016 14:46

Sorry maar u schrijft net hetzelfde als ik!
Auteursrechten bewijzen met BTW hoeft niet,
maar in de contractuele situatie van TS waarbij hij beweert dat hij deze werkzaamheden buiten zijn werktijd als loontrekkende
heeft verricht heeft dat wel belang. Want hij kan dat dan enkel als zelfstandige gedaan hebben en daaraan zijn wettelijke verplichtingen verbonden.

Mijn antwoord was dus breder dan het zuivere auteursrecht.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12816

#9 , 20 apr 2016 14:54

Asperger heeft ergens wel een punt, van zodra u de intentie hebt zelfstandige activiteiten te verrichten, hebt u een btw-nummer nodig. Bij gebrek daaraan, zou men dus kunnen stellen dat u enkel in loondienst werkt en dat bijgevolg alles "part of the job" is.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 20 apr 2016 15:02

Inderdaad;
Ik zeg altijd: Bekijk het hele plaatje alvorens te spreken!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#11 , 20 apr 2016 15:09

Het punt blijft dat zowel bij een auteurswerk (daar gaat het in dit geval over) gecreëerd in dienstverband, als een auteurswerk gecreëerd op bestelling de werkgever of opdrachtgever slechts in tweede orde de rechten in handen kan krijgen. Er moet een overeenkomst zijn die bepaalt dat de auteursrechten overgedragen worden.

Het in orde zijn met je btw-aangifte heeft geen invloed op dit alles.

Verkondigen dat alle ie-rechten of auteursrechten steeds toekomen aan een werkgever is daarenboven gewoon fout.

bartvdv
Berichten: 1911

#12 , 20 apr 2016 15:44

Lijkt me simpel. Je hebt die vrijwillig gemaakt voor het bedrijf, voor bepaalde doeleinden, terwijl je in dienst was. Of jij die nu op je eigen computer met eigen programma's hebt gemaakt is van geen tel. Ik zie niet in waarom het bedrijf zou moeten stoppen hiervan verder gebruik te maken.

bartvdv
Berichten: 1911

#13 , 20 apr 2016 15:50

Er is helemaal geen overdracht van auteursrechten vermits niet uitdrukkelijk in die overdracht van rechten is voorzien.

lnotaert
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 apr 2016 16:03

Even voor alle duidelijkheid:

- ik ben nooit aangenomen om deze designs te maken
- ik deed het het om hen te helpen, aangezien wij binnenshuis geen mensen hadden om deze designs te maken
- ik werd hier nooit voor betaald of vergoed, niet in overuren, noch in betaling
- initieel deed ik het gewoon voor het plezier (buiten de werkuren, niet op de werkplaats), maar dan werd het stilaan wel serieus; ik kreeg meer en meer design opdrachten en moest de taken van mijn werkelijke functie hiervoor opzij schuiven, overwerken ed (waarvoor nooit gecompenseerd)
Uiteindelijk heb ik besloten het bedrijf te verlaten, aangezien zij mij op geen enkele manier wilden vergoeden voor mijn gedane werk

Mijn doel is niet om geld te krijgen. Ik wil enkel bereiken, ik wil gewoon dat ze stoppen met gebruik te maken van mijn designs en ontwerpen (aangezien hun logo er niet op vermeld staat en het ook ontwerpen bevat die ik zelfs voor mijn carrière bij dat bedrijf reeds ontworpen had/heb)

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#15 , 20 apr 2016 16:45

Voor mij is het redelijk simpel: indien er geen overeenkomst is die bepaalt dat de auteursrechten werden overgedragen aan je werkgever, zijn de auteursrechten op de originele werken die je toen gemaakt hebt jouw eigendom. Dat is de wet. Beweren ze anders, dan staat het hen vrij een schriftelijke overeenkomst voor te leggen die het tegendeel bewijst.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”