Fiscaal attest misbruiken?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Fiscaal attest misbruiken?

#1 , 30 mar 2016 14:08

Een vraag.
Ikzelf en enkele collega's organiseren regelmatig bepaalde zaken voor het goede doel.
We verkopen spulletjes waarvan de opbrengst naar het goede doel gaat, we bakken koekjes,wassen auto's, e.d.

We hadden telkens een opbrengst van enkele honderden tot net geen duizend euro, in cash.
Die maakten we dan over aan het goede doel. Een collega deponeerde dit dan op de bank op haar rekening en schreef dit over.

Nu heeft deze collega een fiscaal attest ontvangen voor de storting van deze centen. Ze geeft onomwonden aan ons toe dat ze dit gaat inbrengen op haar personenbelasting, want het speelt toch geen rol van waar de bijdrage komt, enkel dat zij deze van haar rekening heeft overgemaakt.

Mag dit wel? Is dit geen fraude?

Aan de andere kant : een fiscaal attest voor ons bedrijf zou ook niet kloppen, want we hebben verschillende entiteiten die hieraan meewerken, elk met hun eigen bedrijfsgegevens. Het zijn eigenlijk de medewerkers die bijdragen, maar die bijdrages zijn te klein om fiscale attesten voor te krijgen.

En als we het niet inbrengen dan lopen we het volledig mis en blijft het geld bij de staat ...

Graag jullie mening hierover.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 30 mar 2016 14:14

Ik ga er vanuit dat er geen vzw-structuur is? Is jullie feitelijke vereniging wel geregistreerd? De kans is groot dat dit wel eens onderzocht kan worden door de Fiscus als ze zo'n bedrag inbrengt. Zeker met betrekking tot btw zie ik hier een groot probleem..

eylis
Berichten: 8836

#3 , 30 mar 2016 14:22

Hoe dan ook het klopt niet, want die gedoneerde som heeft ze niet uit haar eigen middelen verstrekt. Anderzijds hebben jullie de fout begaan haar het bedrag via haar bankrekening te laten doorstorten naar het goede doel. Dat had via de rekening van jullie bedrijf moeten gebeuren en dan was het voordeel voor jullie bedrijf geweest. Werkgever had dan bijvoorbeeld een leuke attentie kunnen aankopen voor de deelnemers. nu zitten jullie in een eigen tangconstructie. Enerzijds kan en mag die ene persoon dit niet als aftrekpost ingeven. anderszijds is het niet mogelijk voor het bedrijf om dit te doen. dus voor dit jaar blijft dit voordeel voor vadertje staat. Ach, dat is ook een goed doel. En volgend jaar regelen jullie je goede-doel-project op een waterdichte wijze. Om mevrouw te stoppen in haar intenties: vertel haar dat dit aan de fiscus gemeld zal worden. Dat jullie de datum kennen én het bedrag dat ze cash op haar rekening heeft gezet. Een bedrag van om en bij de 1000 euro dat ineens cash op een rekening verschijnt is voor de fiscus altijd interessant studiemateriaal...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 30 mar 2016 17:58

We verkopen spulletjes waarvan de opbrengst naar het goede doel gaat, we bakken koekjes,wassen auto's, e.d.
Dan kan je die geldelijke giften VZVIW ook niet inbrengen ... er is immers een tegenprestatie voor geleverd.

We hadden telkens een opbrengst van enkele honderden tot net geen duizend euro, in cash.
Die maakten we dan over aan het goede doel. Een collega deponeerde dit dan op de bank op haar rekening en schreef dit over.

Nu heeft deze collega een fiscaal attest ontvangen voor de storting van deze centen. Ze geeft onomwonden aan ons toe dat ze dit gaat inbrengen op haar personenbelasting, want het speelt toch geen rol van waar de bijdrage komt, enkel dat zij deze van haar rekening heeft overgemaakt.
Waarna zij 45% van dat bedrag terugkrijgt via de belastingen ... Wat gaat daar mee gebeuren ?

Anders gezegd: bijna de helft van de opbrengst van uw goed doel, gaat naar collega X
Ik denk niet dat er nog veel animo zal zijn om nadien nog aan dergelijke acties deel te nemen in uw bedrijf, als ze dienen om één collega belastingsvoordeel te bezorgen.

Je moet in dergelijke -fishy- situatie 181% van het eigenlijke bedrag laten storten, niet het bedrag zelf.

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#5 , 31 mar 2016 17:57

Zij heeft de storting altijd gedaan omdat het voor onze boekhouding relatief ingewikkeld is om dit te doen, we zijn namelijk geen klein bedrijf (nv), hebben onze boekhouding niet op dezelfde locatie en er gaan quasi geen mensen van ons bedrijf tot bij de boekhouding, alles gebeurt per telefoon en mail.

We gaan altijd rond in het bedrijf, waar nog andere 'bedrijven' zitten, weliswaar onder dezelfde globale naam (echt groot bedrijf met verschillende takken).
Wij steken er een paar centjes in, of het bedrijf koopt de grondstoffen aan, maar de opbrengst gaat integraal naar dit goeie doel.

Ik wil maar vermijden dat ze in de problemen komt. Ze is nogal onbezonnen en eerlijk gezegd op geld belust dat ze hiermee geen rekening houdt.

Ik zal hiermee hopelijk voldoende motivatie hebben om haar te overtuigen het niet te doen.

bedankt.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 31 mar 2016 19:47

Wij steken er een paar centjes in, of het bedrijf koopt de grondstoffen aan, maar de opbrengst gaat integraal naar dit goeie doel.
Integraal :?:
Bij deze manier van werken gaat 45% naar de werkneemster die de betaling uitvoerde en er belastingsvoordeel uit haalt .

Ze is nogal onbezonnen en eerlijk gezegd op geld belust dat ze hiermee geen rekening houdt.
Betrokkene is op geld belust ?
Dan mag je er rustig van uitgaan dat het weloverwogen is ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 mar 2016 21:27

kunnen jullie niet overeenkomen om ombeurten dit geld te storten dan heen jullie wat voordeel voor jullie werk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#8 , 31 mar 2016 21:31

Dat klopt ook niet he, we zitten hier met een feitelijke vereniging of een NV (was mij niet helemaal duidelijk of het op de NV wordt aangekocht/verkocht of niet).

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#9 , 01 apr 2016 13:11

Als het echt items zijn dan worden deze aangekocht voor de nv als promotiemateriaal op factuur, dat zijn dan dingen die rond de 2 euro kosten en voor 5 worden verkocht.
Als dat koekjes e.d. zijn betalen we dit ofwel zelf, meestal ik, grondstoffen kosten een paar euro's. En per koekje/muffin vragen we dan tussen de 2 en 5 euro. Afhankelijk van de ingredienten.

Ja, ze is nogal onbezonnen, ze is uit op geld, ze draait er haar hand niet voor om om haar werk e-mail te gebruiken voor haar eigen zaak, ze gebruikt programma's op haar computer voor massmailings voor haar eigen bedrijfje, enz. Dat gaat dan tegen de regels van de compliance, waar ze hier erg op drukken, maar hoe vaak ik haar al heb verwittigd, ze lijkt het maar niet te snappen.

Ik kan niet meer doen dan het haar nog eens te zeggen. Moesten de leidinggevenden ontdekken waar ze mee bezig is, dan volgt er ontslag denk ik.
Maar ze denkt steeds maar dat het zover niet zal komen.

LeenW
Berichten: 12813

#10 , 01 apr 2016 13:24

Als het echt items zijn dan worden deze aangekocht voor de nv als promotiemateriaal op factuur, dat zijn dan dingen die rond de 2 euro kosten en voor 5 worden verkocht.
Als dat koekjes e.d. zijn betalen we dit ofwel zelf, meestal ik, grondstoffen kosten een paar euro's. En per koekje/muffin vragen we dan tussen de 2 en 5 euro. Afhankelijk van de ingredienten.
En de verkoop, wordt die dan ook aangegeven door de NV? Wie betaalt de btw op de verkoop? Sorry als dit niet echt een antwoord op uw vraag is, maar ik heb de indruk dat u uw bedrijf wel eens in de problemen kan brengen met de Fiscus.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 apr 2016 14:41

Je koopt goederen aan op het ondernemingsnummer van jullie werk ??

Niet goed bezig, dit komt ooit uit hoor na een fiscale controle want dit komt op hun aankooplijsten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 01 apr 2016 22:50

Als het echt items zijn dan worden deze aangekocht voor de nv als promotiemateriaal op factuur, dat zijn dan dingen die rond de 2 euro kosten en voor 5 worden verkocht.
Als dat koekjes e.d. zijn betalen we dit ofwel zelf, meestal ik, grondstoffen kosten een paar euro's.
Dus de grondstoffen komen op factuur voor de firma, worden ingebracht als onkosten voor promomateriaal,.

En de winst uit de verkoop van die spullen, gaan jullie nadien nog eens inbrenggen als een fiscaal aftrekbare geldelijke gift aan de te steunen vereniging.

Dat is geen gift, maar fraude ...

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 01 apr 2016 23:15

Tja en zo zijn er nog enkele bedrijven die via vzw's en o.a. zorgcentra en andere huishoudinstanties een leuke bijverdienste hebben.
De Bvba heeft registraties in geloof het of niet in Spanje - Gibraltar en Ltd in GB.

eylis
Berichten: 8836

#14 , 02 apr 2016 09:24

beste poster, maar dan heb je toch alle touwtjes in handen om de collega te stoppen met haar lucratieve activiteiten op de werkvloer, (werkmail gebruiken voor promomail eigen bedrijf) je meldt haar rustig en vriendelijk dat je graag de fiche belastingsaftrek voor deze gift overhandigd wil zien om voor te leggen aan de meewerkende collega's om gezamelijk te kunnen beslissen wat er mee te doen, of dat je anders genoodzaakt bent dit én haar andere activiteiten (gebruik werkmail etc) aan de leidinggevende te melden.

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#15 , 04 apr 2016 13:25

Zover laat ik het niet komen. Ik heb zelfs geen idee dat de grondstoffen aankopen door de firma en nadien verkopen voor een bepaald bedrag en de volledige winst hierop door te storten aan een goed doel niet mag.
Wij kopen zoveel promotiemateriaal op jaarbasis. Als we dan eens een unieker stuk kopen en dat verkopen, geen haan die daar naar kraait, zelfs de fiscus niet. Sommige zaken gaan sneller de deur uit door ze weg te geven aan relaties dan door ze te verkopen voor het goede doel.

Ik bedoel, dan zijn we niet de enige met problemen.

Ik heb geen hiërarchie boven haar, dus ik kan haar enkel zeggen dat mag en wat niet, wat ze nadien zelf beslist te doen is volledig haar eigen keuze.

Maar in't vervolg denk ik wel eens goed na voor ik zoiets terug op poten zet ...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”