toegang tot persoonlijke bestanden/mail na ontslag

divus2001
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

toegang tot persoonlijke bestanden/mail na ontslag

#1 , 18 mar 2016 21:22

Hallo,

Enkele weken geleden gaf ik mijn ontslag en momenteel dus in opzegperiode.
Werkgever was hiermee niet echt blij gezien ik heel wat jaren daar gewerkt heb en bij veel projecten betrokken ben en aldus veel kennis heb.
Hoe meer tijd voorbij gaat, hoe zenuwachtiger men wordt en hoe meer men mij nog wil laten in orde brengen. Sfeer is dus nogal... gespannen.
Heb ook de indruk dat ze wel eens, via IT, toegang tot mijn persoonlijke mappen en mail zouden kunnen aanvragen... want uiteraard zit daar ook veel info, logischerwijze.
Nu ja; mag dat zomaar? Heeft de werkgever hier recht om dat zomaar te doen achter mijn rug?
Ik heb gelezen dat, als men een dringende reden heeft of vermoeden, dat kan, maar dat is wel een zeer rekbare context (kan men altijd aanhalen om z'n gelijk te halen...).
En ik zal dat dan allicht moeten kunnen aantonen, maja, hoe kan ik dat ooit achterhalen dat men zit mee te volgen.
Nu ja, geen probleem voor mij, ik heb niks te verbergen maar gaat eerder om principe.

Andere vraag hierbij: mag ik sollicitatieverlof opnemen, ook al heb ik ontslag gegeven en weten ze dat ik al nieuwe job heb?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 mar 2016 07:37

Werkgever mag je PERSOONLIJKE mails niet lezen, maar mag wel de info eisen van je werkgerelateerde prestaties, dus ook het doorsturen van alle mails die je voor het werk gepresteerd hebt.

Achter je rug kan dat niet. Tenzij je geen persoonlijke e-mailaccount hebt (maar bvb "boekhouding@koninklijkespinnenkwekerij.be")

divus2001
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2016 16:49

Wat als ik vermoedens heb dat men toch meeleest of aan mijn persoonlijke bestanden is gaan snuffelen zonder mijn toestemming?
Wat kan ik dan doen?

Reclame

Sperwer87
Berichten: 133

#4 , 19 mar 2016 17:40

Wat als ik vermoedens heb dat men toch meeleest of aan mijn persoonlijke bestanden is gaan snuffelen zonder mijn toestemming?
Wat kan ik dan doen?
Wat bedoel je met persoonlijke bestanden?

divus2001
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 mar 2016 18:28

Een mapje op het bedrijfsnetwerk waar ik alleen toegang tot heb. Hierin kan je dus alles plaatsen dat alleen voor uw eigen ogen bestemd is.
Dat kunnen documenten zijn waarin je dingen voor jezelf bijhoudt of voorbereidende documenten die niet zomaar door iedereen al gelezen mogen worden. Maar evengoed persoonlijke documenten kunnen hier staan (ja, in de loop der jaren bewaar je al eens het één of ander bv iets van een bijscholing of aantekeningen van een bijscholing).
Misschien niet slim dan op dat op die locatie te zetten, maar ja, werkgerelateerde documenten die je nodig hebt, maar niet voor ieders ogen bestemd zijn, kan je nu éénmaal moeilijk allemaal op een usb-stick bewaren.
Wil liever niet dat men zomaar alles kan kopiëren en gebruiken, vooral als dat zaken zijn die niet rechtstreeks met eigenlijke werk te maken hebben bv een samenvatting van een bijscholing die ik heb gevolgd ooit.
Vandaar de vraag.

giserke
Berichten: 2434

#6 , 19 mar 2016 19:27

Op het bedrijfsnetwerk en computer heb je geen'eigen mapje'. Het is van uw werkgever.

giserke
Berichten: 2434

#7 , 20 mar 2016 00:54

Werkgever mag je PERSOONLIJKE mails niet lezen, maar mag wel de info eisen van je werkgerelateerde prestaties, dus ook het doorsturen van alle mails die je voor het werk gepresteerd hebt.

Achter je rug kan dat niet. Tenzij je geen persoonlijke e-mailaccount hebt (maar bvb "boekhouding@koninklijkespinnenkwekerij.be")
Toch wel een correctie, wanneer het bedrijf in zijn algemeen arbeidsreglement (die je ook ondertekend) schrijft dat bij ernstige gevallen de email mag worden ingezien en het IT materiaal van het bedrijf uitsluitend mag worden gebruikt voor werk gerelateerde zaken, dan mag hij dit wel.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 20 mar 2016 07:13

Zelfs dan niet systematisch, zoals het hier lijkr

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”