ontslag door werkgever

Ayrton
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

ontslag door werkgever

#1 , 17 mar 2016 17:10

Ik ben sinds eind januari thuis gevallen wegens ziekte. Ik werd gepest, vernederd, belogen en noem maar op. Het begon eigenlijk veel eerder. Ik werkte altijd te veel en had elk jaar teveel aan overuren en verlofuren. Sinds januari 2015 had mijn werkgever hier een oplossing voor. Aangezien wij met drie werkten en wij maar 1 maal per jaar 2 weken collectief sloten, moest er wel een oplossing komen. Ik droeg elk jaar mijn teveel aan uren over; Ze hadden een nieuw systeem uitgevonden. 1 maand minder werken, de volgende meer, om zo de overuren niet te doen stijgen. Wat is er nu in werkelijkheid gebeurt. We moesten soms tijdens de dag 3 uur minder werken. dus 's morgens komen en 's avonds, en tijdens de dag niet. Zo spaarden we overuren uit. Ik vroeg elke maand hoe het zat met mijn uren, maar kreeg nooit een gedetailleerde fiche. Ik kon dus niet nagaan of ik overuren kwijt was. Natuurlijk wist ik, zelf wel dat ik te weinig werkte, maar van zodra we in min uren zouden staan zouden we meer werken. Onze oversten gingen dit bijhouden. In november 2015 hebben ze dan eindelijk mijn uren doorgegeven. Dus 11 maanden na nieuw systeem. Wat bleek ik had sinds de zomervakantie heel veel verlof genomen. Ik mocht geen verlof nemen, dit werd geweigerd. Maar ik heb nooit verlof aangevraagd op papier en nooit een goedkeuring gekregen! Zij schreven te weinig aan gewerkte uren in als verlof. Zonder mijn toestemming. Heb dit ook nooit schriftelijk aangevraagd. Ook ziekte en feestdagen stonden ingeschreven als verlof. Ik heb mijn oversten hiervan op de hoogte gebracht. Er gebeurde niets. Ik kreeg enkel te horen dat ik mijn overste aan het stalken was en bedreigen; Wat pure onzin was. Ik kon toen niet anders dan naar de vakbond te stappen. Ik werd toen in januari op het matje geroepen door het bestuur. Daar ben ik opnieuw beledigd en vernederd.
Mijn andere twee collega's waar ik een goede band mee had hadden ook gelogen over mij; Later bleek waarom. De ene had nog geen vast contract en de andere wou uren bij. Dus deden ze alles wat de bazen vroegen. Ik ben toen thuis ziek gevallen en de vakbond is begonnen met een dossier tegen mijn werkgever. Tot vorige woensdag ik plots mijn ontslag kreeg tijdens mijn ziekte. Wat staat er in als reden. Het vertrouwen is weg en ik kon niet meer samenwerken met collega's. Tijdens mijn ziekte had mijn werkgever contact gezocht met mijn school. Ik studeer via afstandsonderwijs. Ze vroegen gegevens van mij op. Mijn werkgever had hier geen zaken mee, ze waren een reden aan het zoeken om mij te kunnen ontslaan. Volgens mij hebben ze mij dan ook onrechtmatig ontslaan. Ik heb nog sms berichten van mijn collega tijdens mijn ziekte, heb nog foto's van als we samen uit zijn geweest twee weken voor mijn ziekte. Dus ik had totaal geen slechte band met mijn collega's. Kan ik hier een zaak tegen beginnen? Ik ben officiëel sinds 11/3/16 niet meer tewerkgesteld bij mijn werkgever. Er stond op dat ik een ontslagvergoeding zou ontvangen, maar heb deze nog niet gekregen. Ook mijn c4, tewerkstellingsattesten ea heb ik nog niet ontvangen. Mag dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 mar 2016 20:09

Welk paritair comité, welke datum indiensttreding en wat is de datum van de ontslagbrief. Is deze aangetekend opgezonden?

Ayrton
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mar 2016 20:15

Par com. 952, in dienst sinds 27/8/12, datum ontslagbrief 8/3/16, aangetekend verstuurd, ontvangen op woe 9/3/16, einde contract 11/3/16

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 mar 2016 20:59

Paritair comité 952 bestaat niet.

Welk soort werk deed je en was dat als arbeider of bediende?

Ayrton
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 mar 2016 21:07

P com 952 staat er. Ik was kinderbegeleidster in buitenschoolse opvang. Ik was bediende die aan ocmw werkte.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 18 mar 2016 08:52

scan eens een van je loonbrieven of weddefiches in en stuur me die in pm door.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 mar 2016 11:51

P com 952 staat er. Ik was kinderbegeleidster in buitenschoolse opvang. Ik was bediende die aan ocmw werkte.
u spreekt over werken bij het ocmw en u zegt ook mijn werkgever, er is een groot verschil tussen werken voor de overheid en privé
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Ayrton
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 mar 2016 12:13

Mijn werkgever is het ocmw

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”