Vermindering van uren ontslaag

Minnegirl
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

Vermindering van uren ontslaag

#1 , 16 mar 2016 07:02

Mijn werkgever wil dat ik vrijwillig uurvermindering doe van 25 naar 16 uur, maar ik heb reeds aangegeven dat ik dit niet wens , nu dreigt hij er mee, mij te ontslaan en slechte referenties te geven? Mag dit? Het is niet de eerste maal dat mijn baas dreigt ( heeft dit na een ziekte periode nog eens gedaan) " als je nog 1 keer ziek bent kan je je c4 kolen halen" heb het gesprek opgenomen welke stappen kan ik ondernemen als hij mij daadwerkelijk ontslaat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 mar 2016 07:53

Hij mag je perfect ontslaan indien je niet vrijwillig van uren wil verminderen. Die vraag is immers wel idioot van hem (omdat jij héél dom zou moeten zijn om daarop in te gaan), maar hij kan wel economische redenen hebben om je maar 16 uur in dienst te willen houden, dus een ontslag is niet abnormaal.

Als hij je ontslaat om economische redenen is er dus wettelijk niks aan de hand. Is de reden echter onduidelijk, dan kan dat opgenomen gesprek handig zijn om een extra schadevergoeding te eisen, omdat hij (gezien de dreiging met slechte referenties) duidelijk misbruik maakt van het ontslagrecht.

TomStr
Berichten: 38

#3 , 17 mar 2016 12:58

Ik heb een tijd geleden hetzelfde voorgehad, maar wel een correcte werkgever. Ik ben ontslagen met mijn contract van + uren. (met bijhorende vergoedingen) en ik ben daarna onmiddellijk weer aangenomen met een contract met minder uren. Wel even langsgaan bij de vakbond ivm "behoud van rechten" .
Zo kan het dus ook!!

Tom

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”