na hoeveel tijd maak je kans op uitkering na interim job

peterd13
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

na hoeveel tijd maak je kans op uitkering na interim job

#1 , 07 mar 2016 19:44

Hallo ,
vraagje , na hoeveel dagen kan ik mijn werkloosheid uitkering aanvragen .
heb gehoord dat je na 20 dagen interim terug kan je aanvraag indienen klopt dit ?
ik ben er nu een maand te werk gesteld in 3ploegen in een fabriek ,maar heb de voorbij 5 jaar in de bouw gewerkt
En nu onder vind ik toch dat het niets voor mij is .
wie kan mij hier enige duidelijkheid in scheppen ???

alvast bedankt .

mvg peter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mar 2016 20:10

wat is de einddatum tewerkstellingsperiode van 5 jaar ?

als het uitzendkantoor de rva meedeeld dat je een arbeidsovereenkomst (weekcontract) hebt geweigerd heb je een probleem met de rva wegens vrijwillig werkloos
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 09 mar 2016 21:44

maar anders idd 20 dagen.

Reclame

neetro
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mar 2016 19:42

Je dient 4 weken onafgebroken gewerkt te hebben. Dus concreet komt dit neer op 20 werkdagen.
Indien je zelf ontslag neemt, kan, je interim bureau dat vermelden op je C4. Het overgrote deel van kantoren zal echter per definitie 'einde tijdelijk contract' noteren.

Op een goede manier afscheid nemen van je interim bureau is dus aangewezen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 11 mar 2016 20:07

als je een contract niet verlengt, is er geen ontslag, maar gewoon einde contract. Een andere vermelding is niet correct en dan kan je een nieuwe C4 vragen, in het slechtste geval met de hulp van de inspectie.

neetro
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mar 2016 20:08

als je een contract niet verlengt, is er geen ontslag, maar gewoon einde contract. Een andere vermelding is niet correct en dan kan je een nieuwe C4 vragen, in het slechtste geval met de hulp van de inspectie.
Hey JPV, wat met het weigeren van een jobvoorstel?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 11 mar 2016 23:03

dat moet niet op de C4, maar kan het interimkantoor wel op een aparte brief/mail vermelden. Bewijslast is daar echter moeilijk, weinig interimkantoren die op voorhand aan mensen vragen of ze hun contract willen verlengen. En aantonen dat ze het contract op tijd opgemaakt hebben en verder met alles in orde zijn is voor veel interimkantoren ook niet evident.

MENW
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 apr 2016 09:58

Beste,

Dient deze periode van 4 weken onmiddellijk aan te sluiten op het ontslag bij de vorige werkgever? Of Mogen daar ook enkele dagen tussen zitten?

Stel dat je 4 weekcontracten krijgt (= 20 werkdagen) en dat je tijdens deze periode enkele dagen verlof neemt (terwijl je onder interimcontract bent), tellen deze verlofdagen dan ook als werkdagen? Of tellen enkel de werkelijk gepresteerde dagen?



Alvast bedankt!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 26 apr 2016 10:12

je krijgt uitkeringen NA de 20ste werkdag. Ervoor krijg je dus geen uitkeringen. Het moeten dagen zijn waarvoor RSZ afgedragen is, afaik.

MENW
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 apr 2016 10:42

Een jurist zei me dat als mijn laatste werkdag (na vrijwillig ontslag) op woensdag viel dat mijn interimcontract onmiddellijk op donderdag moest starten. Indien er enkele dagen zouden tussenzitten zou de RVA mijn dossier na mijn interimperiode ook niet aanvaarden voor een uitkeringsaanvraag.... Graag had ik dus zeker geweten of dit inderdaad het geval is...

Voor de werkdagen kan ik dus inderdaad best tellen obv gewerkte dagen.

Alvast bedankt

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 26 apr 2016 11:28

er mogen gerust enkele dagen (zelfs maanden) tussen zitten. Zolang je maar aan de toelatingsvoorwaarden (X aantal dagen gewerkt in de laatste Y maand) voldoet.

jojojo
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 mar 2018 19:09

ii deze wet nog steeds van kracht

Foody
Berichten: 76

#13 , 23 mar 2018 09:07

Nee nu is het 13 weken interim voor je uitkeringsgerechtigd bent

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 mar 2018 13:55

Nee nu is het 13 weken interim voor je uitkeringsgerechtigd bent
bewijs eens

→ de gewerkte periode komt hier na een ontslag om dringende reden, zie andere vraag.
die (mogelijke) sanctie vervalt niet door een (korte) periode te werken.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Foody
Berichten: 76

#15 , 23 mar 2018 16:40

Sorry 13 weken na zelf ontslag te nemen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”