erfenis tante

missregenboogje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

erfenis tante

#1 , 10 mar 2016 08:37

Beste, mijn moeder heeft het huis van haar nog levende zus verkocht, deze zus, mijn tante is 92 en in het rusthuis. Mijn moeder is zelf weduwe en enige erfgename van haar zus.mijn moeder erft alles, het geld staat reeds op haar naam zegt ze maar met een clausule van als zij eerst sterft gaat alles terug naar tante. Het geld van het verkochte huis staat nog op tante haar naam.
nu is mijn vraag, gezien ik enige erfgename ben van mijn moeder, wat gebeurd er met tantes geld als mijn moeder eerst komt te gaan? Moet ik dan iets doen want je hoort dikwijls dat de nonnekes er dan mee weg zijn in de instelling... mijn tante is niet echt op de hoogte van al haar zaken gezien ze geestelijk niet echt goed meer is.

mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 mar 2016 12:46

U erft van uw moeder datgene wat ze bezit op ogenblik van haar overlijden.
Sterft ze voor haar zus dan gaat het geld dat ze geschonken heeft gekregen van haar zus terug naar die zus.
Dat zit -in dat geval- dus NIET in de erfenis van uw moeder want het gaat terug naar de schenkster.

Wat voor snode plannen "de nonnekes" gaan uitvoeren dat weet ik niet, dat moet je aan hen vragen, het zijn er niet zoveel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mjers

#3 , 10 mar 2016 13:30

Dat "die nonnekes" ermee weg zijn in de instelling is simpelweg foutieve informatie. Is ook niet meer van deze tijd. Als uw tante geen kinderen heeft, en geen andere erfgenamen, dan komt het geld na overlijden van uw moeder en tante naar jouw (op voorwaarde dat je geen broers, zussen of neven en nichten hebt)
Dus jij hoeft hier niets voor te doen. Hou er wel rekening mee dat de erfenisbelastingen heel hoog gaan liggen.

Reclame

Franciscus

#4 , 10 mar 2016 14:51

Als uw tante nog handelingsbekwaam is kan ze een lasthebber (heeft ze zelf gehandtekend) of een wettig vertegenwoordiger (in authentieke akte van notaris) aanstellen.
Ben dat zelf twee jaar geweest voor een aangetrouwde familielid.
Persoonlijk had ik geen toegang tot haar financiën, dat was iemand anders maar al haar post wordt wel naar mij gestuurd.
Met met VME's, ,bank, zorgcentrum en ziekenfonds geen probleem gehad maar met ziekenhuis wel die deden hun goesting tegen de afspraken met de behandelende geneesheer en daar heb ik 'enkele malen eventjes' op mijn strepen moeten staan.
Ik heb weet van een testament.

missregenboogje
Topic Starter

#5 , 10 mar 2016 21:18

Mijn moeder heeft voor alles een volmacht om handelingen uit te voeren voor mijn tante en haar geldzaken in de bank te beheren.

Franciscus

#6 , 10 mar 2016 22:29

Dan kan uw moeder controleren of er verdachte geldoverschrijvingen zijn die niet door haar gedaan zijn.
Tevens dat ze eens met zus afspreekt of er een testament is en zorgt dat er notaris langsgaat.

j.demoor

#7 , 11 mar 2016 11:34

‘Het geld van het verkochte huis staat nog op tante haar naam...wat gebeurd er met tantes geld als mijn moeder eerst komt te gaan?’

Bij moeders vooroverlijden blijft DAT geld waar het is.

Bij tantes later overlijden bent u haar enige wettelijke erfgename.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus

#8 , 14 mar 2016 01:18

En als neef ent u geen bevoorrechte erfgenaam en valt u in de hoogste schijf ( van tante).
Praat er met haar en met notaris over schenkingen ( aan u) waarvan de kosten betaald worden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”