Huis kwijt door gokverslaving

bloembolletje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Huis kwijt door gokverslaving

#1 , 05 mar 2016 19:21

Goedenavond, vorige week is mijn man op staande voet ontslagen omdat hij geld van zijn werkgever heeft gebruikt om te gaan gokken. Direct na zijn ontslag heeft de politie hem van het treinspoor gehaald omdat hij zelfmoord wilde plegen. We zijn inmiddels een heftige week verder en nu eist de advocaat van zijn werkgever dat we een soort hypotheek aan die werkgever geven dat zodra ons huis is verkocht de opbrengst naar de werkgever gaat. We hebben ingestemd maar nu blijkt die akte ruim 6000 euro te kosten en dat geld hebben we niet. Is er een andere oplossing om vast te leggen dat de opbrengst van het huis wordt gebruikt voor terugbetaling van de schuld?

Dank voor jullie reacties!
Bloembolletje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 05 mar 2016 19:26

Als de feiten vaststaan, is het alternatief een gerechtelijke uitspraak die waarschijnlijk tot hetzelfde resultaat gaat leiden, maar dan komen er nog gerechtskosten bij.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 05 mar 2016 19:53

Contacteer in eerste instantie zelf een advocaat (onafhankelijk van uw echtgenoot) en ga niet te snel in op de eisen van de tegenpartij, ook al heeft deze uiteraard reden tot klagen.

Wil deze een hypothecaire inschrijving: laat hem er dan zelf één pogen te nemen en de rechter ervan overtuigen dat dat noodzakelijk is om zijn rechten veilig te stellen. Onderzoek ook de situatie en vooral: stel uzelf en uw deel van het vermogen veilig, het klinkt hard maar uw echtgenoot heeft dit over zichzelf uitgeroepen, tracht in de mate van het mogelijke te vermijden ook onder te gaan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 05 mar 2016 20:00

Hangt ook een beetje af van uw huwelijksstelsel en tekent zeker nooit als borg.
Neem zeker ook contact op met www.caw.be uit uw omgeving ...ik dacht dat de vzw Altox specifiek gokverslaafden opvolgt maar CAW zal u zeker kunnen helpen.
Ook de sociale dienst OCMW kan mogelijk helpen.

Gerechtelijk is het huisdiefstal art.464 Strafwet... persoonlijk verzwarende omstandigheid.
Probeer uw vermogen en dat van de kinderen zo snel mogelijk veilig te stellen.
Trek in elk geval al alle volmachten van uw echtgenoot in.
Mochten er schulden bij de bank zijn haal spaargeldkinderen af en zet het bij een andere bank.
Best zelf ook ergens anders een bankrekening openen.

Mijn ervaring gescheiden ouders - man veel schulden - vrouw terug gehuwd - bij fusie banken komen spaarboekjes kinderen bij de bank waar de man schulden heeft. Plots waren die leeg gezien hij nog steeds de wettige vader was.

bloembolletje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 mar 2016 19:05

Dank voor alle raad. Heb bij de werkgever aangekaart dat ik een akte van recht op hypotheek niet kan betalen. Nu stelt hij een notariële schuldbekentenis voor. Ons huis zijn we kwijt dat is zeker maar als we die schuldbekentenis tekenen wat kan de tegenpartij dan nog meer doen? Beslag leggen op mijn salaris?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 09 mar 2016 19:31

Teken zelf in geen enkel geval mee een schuldbekentenis of een document waarin u zich persoonlijk akkoord verklaart om iets terug te betalen of een borgstelling.

Ga naar een advocaat! Nu een fout maken kan u nog jaren achtervolgen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

bloembolletje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 mar 2016 21:12

Beste Xenophon, was ik ook niet van plan maar omdat ik in gemeenschap van goederen ben getrouwd kunnen ze mijn dan niet dwingen om te tekenen? Als ze beslag leggen op mijn salaris kan ik mezelf noch de kinderen meer onderhouden

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#8 , 09 mar 2016 21:32

Die term 'gemeenschap' is zeer onfortuinlijk gekozen. Bedoelt u het gewone wettelijk stelsel (dus gehuwd zonder iets speciaals op papier te zetten bij de notaris) of het stelsel van algehele gemeenschap? Ik vermoed het eerste.

Niemand kan u dwingen om wat dan ook te tekenen en ik zou u beslist adviseren om eerst en vooral alleen, dus zonder uw echtgenoot, naar een advocaat te trekken om de situatie te bespreken en een aantal opties te overlopen om de schade te beperken voor u en uw kinderen want er zijn wel degelijk mogelijkheden, alleen hangen die af van een aantal keuzes die u maakt, o.a. of u bereid bent om te gaan voor een echtscheiding en de door uw echtgenoot veroorzaakte schade aan het gemeenschappelijk vermogen op hem trachten te verhalen. Een andere mogelijkheid is alvast uw echtgenoot beheersbevoegdheid te ontnemen.

Enfin, dat moet u allemaal zelf uitmaken maar ik herhaal mijn advies: ga eerst en vooral -alleen- praten met een advocaat en denk aan uw eigen patrimonium en uw kinderen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

bloembolletje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 mar 2016 23:00

Wellicht ten overvloede heeft volgens mij België meer mogelijkheden dan Nederland op dit gebied. Wij wonen in België maar werken beiden in Nederland dus is er volgens mij geen uitweg voor mij. Het principe van buitensporige schuld kennen ze daar niet. Maar ik ga zeker een advocaat raadplegen.

bloembolletje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 mar 2018 12:00

Inmiddels zijn we twee jaar verder. Eiser is failliet gegaan en vordering is overgenomen dus gisteren hebben we de zitting gehad. Alhoewel we een verklaring van een psycholoog hebben dat mijn man gokverslaafd is twijfelt de rechter daaraan en kan hij de hele som van de schuld gaan eisen.
Ik heb afschriften van bankafschriften waarin zijn gokken duidelijk is aangegeven dus die kunnen we, als het vonnis de hele som betreft bij het hoger beroep gaan gebruiken. Aangezien de kantonrechter heeft verklaard dat ik geen partij in deze zaak ben is het dus een eigen schuld van mijn echtgenoot. Tot nu toe is het de tegenpartij niet gelukt te bewijzen dat ons gemeenschappelijk vermogen is verrijkt door door zijn handelen.
Volgende maand is de strafzitting en via de reclassering hebben we al vernomen dat het een voorwaardelijke straf gaat worden, waarschijnlijk zonder boete en zonder werkstraf zo dat vond onze advocaat heel gunstig.

Mijn vraag is nu. Op ons huis en goederen ligt beslag alhoewel dit allemaal gemeenschappelijk bezit is. Als het vonnis nu is uitgesproken kan de tegenpartij dan meteen gaan uitwinnen ook al heeft de tegenpartij geen bewijs van verrijking van het gemeenschappelijk vermogen en gaat onze advocaat hoger beroep instellen.

Dank je voor jullie raad

Bloembolletje

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 15 mar 2018 12:52

Dat kan indien het vonis "bij voorraad uitvoerbaar" is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”