collectie meer dan 10duizend artikels

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: collectie meer dan 10duizend artikels

#46 , 04 mar 2016 11:20

Inderdaad zeer regelmatig elke dag een stuk of drie aan 0,10€ per stuk bijvoorbeeld.
Opstaan, ontbijten, drie fotootjes maken en de postzegels in de webschop plaatsen, een uitgebreide toelichting schrijven, afscheid nemen van de eventueel verkochte en opsturen ook eventueel kennismaken met de nieuwe verzamelaars en een praatje doen over de Hobby.
Mijn vriend hier in de straat die heeft een paar duizend bierviltjes maar dat is mijn verzamelgebied niet ik doe liever postzegels bidprentjes en sigarenbandjes.
Wat u ook kan doen, is uw postzegels (en andere verzamelstukken) gratis aanbieden, natuurlijk. Wat u er voor krijgt is sowieso verwaarloosbaar. Stel dat u een "webshop" maakt waar u al uw stukken tentoonstelt en erbij zegt: "Iemand mag gratis poszegels / sigarenbadjes hebben, onder deze voorwaarden: 1. Persoon moet er zelf omkomen, 2. Maximum 5 stuks per persoon, dan bereikt u hetzelfde doel: u komt in contact met verzamelaars en maakt mensen blij met uw verzameling. Maar u verkoopt niets, dus u hebt geen handelsactiviteit en bent verlost van alle administratieve rompslomt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JANPIETER
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Spiere

#47 , 04 mar 2016 12:34

Daarover heb ik op voorhand lang nagedacht maar voor niets weggeven doe ik niet. Als kind heb ik dat wel gedaan ruilen en zo met vrienden.
Maar met ruilen vermindert de boel ook niet hé...weggeven daar voel ik mij niet goed bij.
Pinten dat is om weg te geven maar mijn zorgzaam verzamelde prullaria niet, aan elk stuk hangt een stukje geschiedenis of herrinnering.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#48 , 04 mar 2016 12:41

Tja, Janpieter, dan kunnen wij u niet helpen, hé. Om het samen te vatten:

1. U wil uw collectie verkopen door op héél erg regelmatige basis stuks van zeer lage waarde te koop aan te bieden (dagelijks enkele postzegels, bijvoorbeeld).
2. U wil dit doen op een manier die juridisch 100% in orde is.
3. Men zegt u dat dit niet kan, aangezien dit zeer sterk lijkt op "opzettelijk een verlieslatende zelfstandige activiteit opzetten". Wat in praktijk ook zo zal zijn: u hebt zelf uitgerekend dat u meer kosten dan opbrengsten zal hebben, dus u zal met opzet een verlieslatende activiteit beginnen.
4. Weggeven wil u niet doen.

Tja... welke opties zijn er dan nog?

De collectie in een aantal grotere delen (alle postzegels samen, alle sigarenbandjes samen, etc...), en occasioneel verkopen (één collectie per jaar of per twee jaar, en telkens de verkoopprijs aangeven bij uw personenbelasting als occasionele inkomsten). Als dit ook geen optie is voor u, zijn we out of options, denk ik...

"Ondernemen" is niet hetzelfde als "op juridisch correcte manier en over lange termijn afscheid nemen van uw verzameling" als ik het zo mag uitdrukken... Als je een zelfstandige activeit opzet, is dit in eerste plaats om toch break-even te draaien of een beetje winst te maken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

JANPIETER
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Spiere

#49 , 04 mar 2016 13:26

Ik ben dus geschareld om het in het Westvlaams te zeggen!
Binnen tien jaar ik in de oven en mijn verzameling op het containerpark...
Mijn generatie werd aangemoedigd om heel zijn leven dingen te kopen en het huis vol te stapelen met vanalles, de vlaamse schouwen en kasten staan vol met prullaria en ieder kind was vroeger geacht iets te verzamelen maar men kan nooit meer verkopen want er bestaat geen juridische correcte oplossing voor en je riskeert enorme sancties als je eigen spullen "regelmatig" van de hand doet, het was nochtans nooit geen probleem om regelmatig bij te kopen.
En een duidelijke waarschuwing op elk artikel in alle winkels opgelet u mag dit artikel kopen maar als U het ooit weer in een verre toekomst verkoopt dan moet je het opnieuw bij je inkomen voegen!
Men zegt dat er nochtans nooit bij als een mens iets koopt hoe gevaarlijk het wel is!
Hopelijk is dat een les voor de volgende generaties, alleen wegwerpartikelen en vooral nooit niets duurzaaams bijhouden want het kan je zuur opbreken!

jef007
Berichten: 1679

#50 , 04 mar 2016 13:36

nu begint ge serieus te zeveren :
ik denk dat niemand uw generatie aangemoedigd heeft om prullaria te hamsteren
om u een fiscaal juist advies te geven :
stap naar een ondernemingsloket met uw attest bedrijfsbeheer, vraag een ondernemingsnummer
stap dan naar uw BTW controleur en laat dat nummer activeren
koopt u een dagboek van ontvangsten en schrijf daarin al uw ontvangsten per dag
maak een beginstock, maak later een eindstock op 31.12
schrijf al uw onkosten op
trek uw uitgaven van uw inkomsten
het resultaat is uw netto winst of uw nettoverlies

jef007
Berichten: 1679

#51 , 04 mar 2016 13:37

en als ge niet met al deze last wil zitten : rij naar het containerpark en dump daar uw prullaria

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#52 , 04 mar 2016 15:56

maar men kan nooit meer verkopen
Héh? Dat zegt toch niemand? Ik zeg net dat als jij je héle postzegelverzameling te koop aanbiedt, je dit perfect kan. Maar dit wil je niet. Je wil zegeltje per zegeltje verkopen... Geen idee wat uw bedoeling hier is, maar u maakt eerlijk gezegd héél erg veel probleem om een collectie prullaria die hooguit €3000 waard is, hoor. Mijn verzameling aan filmprop-replica's is ongeveer 20 keer zoveel waard. Ik zou pas een probleem hebben als ik alles zou willen beginnen verkopen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#53 , 04 mar 2016 16:06

Ik heb een zeer grote verzameling van kookboeken, en ben sedert vorig jaar aan het kuisen, ik geef ze weg gratis voor niks, de mooiste exemplaren voor mijn kleinkinderen, de ene geeft les koken in het ASO, haar broer leert voor kok, dus aan die twee gaan de grote en belangrijke exemplaren, de rest aan buren en kennissen.
Mijn EX schoondochter geeft ook les koken in de grootkeuken, en zij geeft ook al een paar kartons gekregen .

De kooktijdschriften gaan stelselmatig mee met het papier !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JANPIETER
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Spiere

#54 , 07 mar 2016 14:52

Inderdaad Lowie je bezit weggeven is juridisch gemakkelijker dan verkopen alhoewel ben er nog niet zo zeker van ...dure boeken en schenkingen?
In ieder geval wordt ik overal vriendelijk ontvangen!
Ondernemersnummer, verzekeringsfonds, dat is eenvoudig en je wordt er ook prima bij geholpen
Boekhouding dat wordt moeilijker ze raden mij een online enkelvoudige boekhouding aan maar beter is een dubbele maar die is wat duurder.
Blijkbaar kan het ook schriftelijk met een Inkoopboek, verkoopboek en kasboek dat moet ik nog grondiger bekijken.
De mijnheer van de btw heeft geen probleem met een E-commerce filateriehandel maar hij zei dat ik dan eerst materiaal moet inkopen om daarna te verkopen.
Ik,zeg maar ik heb al materiaal gekocht 45 jaar geleden...
Je kunt van je eigen niets kopen om dan te verkopen als zelfstandige handelaar in bijberoep zegt hij.
Alleen wat ik vanaf de oprichting aankoop kan in inkoopboek en dan verkocht worden en zo naar het verkoopboek.
Wat ik al heb en bijvoorbeeld het sigarenbandje wat ik voor 45 jaar van mijn grootvader heb gekregen ter waarde van 0,20€ als het verkocht wordt via de shop is omzet zonder inkoop dus winst!
Misschien gewoon als particulier mijn verzameling weggeven aan iemand en dan direkt terugkopen als handelaar in bijberoep om te starten?
Drie raadgevingen zal ik in ieder geval opvolgen
1.Er nog eens heel goed over nadenken!
2. Alhoewel ik het brevet bedrijfsbeheer gekeregen heb via mijn vakschooldiploma zal ik mij inschrijven voor een avondcursus.
3. De raadgeving om het veel groter te zien en in te kopen om te verkopen daar moet ik nog eens goed over nadenken want ben al wat te oud daarvoor dan krijg ik nog meer materiaal en het doel is minder zelfs helemaal niets meer over te hebben ik wil gewoon geen aardse bezittingen meer maar hoe geraak ik ze in s'hemelsnaam verkocht.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#55 , 07 mar 2016 15:00

Janpieter, met alle respect, maar dit forum is om mensen met juridische PROBLEMEN te helpen. Jij hebt niet echt een probleem, jij wenst gewoon een "boekhoudkundige case" te onderzoeken en daar uw tijd in te steken. Het staat u uiteraard vrij dit te doen op gelijk welke manier, maar ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat je de tijd van de vrijwilligers die hier mensen echt vooruit willen helpen, aan het verspelen bent. With all due respect, maar uw juridische vraag is al lang beantwoord, hier. Case closed, zou ik zo denken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “E-commerce”