Nieuwe job opzeggen voor start ( ambtenaar)

Carlavdh
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Nieuwe job opzeggen voor start ( ambtenaar)

#1 , 03 mar 2016 23:16

Eind vorig jaar kwam ik als eerste uit selectieproeven voor een job als statutair ambtenaar.
Mondeling en via email liet ik weten de job aan te nemen.
Er werd overeengekomen dat ik de job pas op 16 aigustus zou aanvangen, na opzegtermijn huidige job.
Ik kreeg intussen een bevestigingsbrief dat mijn 6 maand stage als statutair ambtenaar aanvangt op 16/8. Verder werd nog niets officieel geregeld of in orde gebracht.
Deze week kreeg ik op mijn huidige werk een schitterende uitdagende nieuwe jobaanbieding die ik graag met beide handen zou grijpen.
Kan ik de job die ik toegezegd heb als statutair ambtenaar met ingang van 16/8 nog opzeggen zonder gevolgen? Of moet ik deze job sowieso aanvatten? Of moet een vergoeding betaald worden?
Hoe kan ik dit best regelen?
Alvast dank je wel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 04 mar 2016 06:11

In praktijk kan u gewoon bellen, eea uitleggen en daarna schriftelijk bevestigen dat u niet in dienst wenst te komen. Opgelet: die stap is irreversibel: u wordt dan ook geschrapt uit de wervingsreserve en het is net alsof u nooit geslaagd bent voor dat aanwervingsexamen dus indien de andere job u toch niet mocht liggen kan u niet meer terug, dat moet u wel beseffen.

Voor statutair ambtenaren wordt er overigens niets 'geregeld'; u krijgt een brief met de vraag of u in dienst wenst te komen, u antwoordt bevestigend en daarna wordt u opgeroepen: gelieve u op dag x om uur y op plaats z aan te bieden. Een contract zal u nooit tekenen, na uw stage (indien ok) wordt een eed afgelegd en eea gepubliceerd in het Staatsblad en voilà.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”