Onrechtvaardig ontslag

Sharytjjh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Onrechtvaardig ontslag

#1 , 29 feb 2016 12:55

Hallo,

Ik heb een groot probleem met mijn werkgever en de vakbond zegt hier niets aan te kunnen doen. Kan iemand mij hier meer informatie geven zodat ik weet dat ik zelf nog verdere stappen kan ondernemen of eventueel een andere vakbond aanstellen?

Ik ben op 30/10/2015 ziek geworden op mijn werk maar ik had vanaf 1/11/2015 ouderschapsverlof aangevraagd. Nu moest ik op 17/11/2015 geopereerd worden en heb ik dus mijn ouderschapsverlof bij RVA geanuleerd. Dit was allemaal goedgekeurd door RVA. Ik bel op 3december mijn werkgever op om te zeggen dat ik terug kom werken en vraag wanneer ik moet beginnen en ze zegt mij woensdag moet je niet komen want je ouderschapsverlof is niet geanuleerd dit loopt gewoon verder omdat je mij geen aangetekende brief hebt gestuurd met de vraag voor annulering. Oke goed hier ben ik in de fout gegaan maar niemand heeft mij gezegd dat ik dit ook bij de werkgever moest annuleren. Dus wat heeft mijn werkgever gedaan achter mijn rug weliswaar zonder dat ik een aangepast contract of een bijlage aan mijn contract had getekend mijn contract veranderd naar een 4/5e contract. Hierop heb ik dus een aangetekende brief gezonden naar mijn werkgever dat ik niets getekend had en dat ze mijn contract terug wou veranderen. Tot op dat moment was ik nog steeds niet terug aan het werk. (Complicaties na de operatie) op 22/12/2015 krijg ik een brief waar in mijn werkgever goedkeurd om het contract opnieuw te veranderen naar een voltijds contract. Die dag daarna op 23/12/2015 krijg ik mijn ontslagbrief met als reden 'reorganisatie' naar mijn gevoel en waar ik ook 99%zeker van ben heeft ze mij ontslagen wegens mijn ziekte . Nu ben ik naar mijn vakbond gegaan en hebben ze het allemaal nagekeken en zeggen ze mij dat ik niets kan doen enkel een brief sturen naar mijn werkgever nadat ik terug kom uit ziekte en vragen naar de motivatie van het ontslag. Ook ben ik inlichtingen gaan vragen bij een andere vakbond en die zeggen mij dat ik die brief nu al kan sturen en dat ik misschien ook een beschermd werknemer was omdat ik ouderschapsverlof had aangevraagd maar dit zou een discussie zijn omdat ik dit geanuleerd heb... Ik vind niet dat mijn werkgever hier zo maar mee kan wegkomen.
Kan iemand mij hier helpen?? Heeft er iemand tips?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 feb 2016 15:40

Als de werkgever u een verbrekingsvergoeding , gelijk aan de opzegvergoeding uitbetaald, dan ga je daar zeer weinig kunnen aandoen, en heeft je vakbond gelijk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sharytjjh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 feb 2016 16:56

Mijn werkgever gaat mij helemaal niets uitbetalen... Enkel als ik mij opzeg doe krijg ik een ontslagpremie. Maar voor de rest krijg ik niets van haar

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 mar 2016 22:03

U kan schriftelijk de motivatie van het ontslag vragen. U kan eventueel een kennelijk onredelijk ontslag bepleiten en zo een extra vergoeding bekomen. Er is tot nu toe 1 rechtspraak die ik gelezen heb die een ontslag kennelijk onredelijk vindt als het over een ontslag na ziekte gaat terwijl de ziekte tijdelijk opgevangen kon worden door collega's.

Werkgever kan reorganisatie pleiten, maar zal ook de reorganisatie moeten bewijzen. Check dus of er toevallig niet een vacature bestaat voor je job.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”