Bescherming als kandidaat sociale verkiezingen.

Spruitje
Topic Starter
Berichten: 19

Bescherming als kandidaat sociale verkiezingen.

#1 , 19 feb 2016 18:10

Binnenkort zijn het sociale verkiezingen. Ik was al ’n tijdje van plan om op te komen voor de komende verkiezingen maar een rare kronkel in de wetgeving weerhoudt mij om op te komen bij de volgende verkiezingen. Ik heb raad gevraagd aan de vakbondsafgevaardigde maar ik vind zijn antwoord maar zo-zo en ik lees dat niet in de diverse artikels die ik overal kan lezen.

Even een schets:
Ik ben te werk gesteld in een helpdesk-cel met vijf werknemers in een bedrijf van circa 250 werknemers. Door de sombere economische toestand zijn er tal van besparingen op til en in de wandelgangen is er ook sprake van 'een reorganisering'. Nu, wanneer je opkomt bij de verkiezingen geniet je ontslagbescherming, maar er zijn uitzonderingen. nl bij:
1) sluiting van de gehele onderneming;
2) sluiting van een afdeling van de technische bedrijfseenheid (bv. een atelier, een magazijn…);
3) ontslag van een welbepaalde personeelsgroep (bv. het onderhoudspersoneel).

Ik heb de vraag gesteld aan de vakbondsafgevaardigde: “Wat als ik ontslagen word en wat als ze mijn afdeling sluiten of zelfs geheel sluiten?”
Die antwoordde mij dat je dan een soortgelijke (evenwaardige) job gaat aangeboden krijgen (behalve bij een volledige sluiting) OF dat men jou de gehele beschermde periode moet uitbetalen en daarboven (in cumul dus) de reguliere ontslagvergoeding die je normaal zou genieten.
Klinkt me raar en ik kan dat nergens terugvinden.

Nu wat echter, indien men beslist om dan maar (in het kader van die bovenstaande uitzonderingen) gans mijn afdeling te gaan outsourcen? Houdt een kandidatuur van mij dan gevaren in voor mijn collega's? Door die uitzonderingen (bovenstaand puntje 2) zou men gemakkelijk van mij af kunnen raken.
Dan staat gans de cel op straat en welke bescherming heb ik dan? (financieel of recht op vervangende job)

Waar ik dus voor vrees is dat bij een eventuele kandidaatstelling de werkgever eerder gaat beslissen om de ganse afdeling te schrappen (en te vervangen door outsourcing) om mij persoonlijk dan niet te hoeven ontslaan.

Ps: Ik ben in de cel de 'ancien' (50+), de rest van de collega's zijn er max. 2 jaar.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 feb 2016 10:24

het antwoord van de vakbondsafgevaardigde klopt idd

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”