Niet-concurrentiebeding

olivier1986
Topic Starter
Berichten: 10

Niet-concurrentiebeding

#1 , 13 feb 2016 15:12

Beste juristen,

In mijn arbeidscontract werd een ongeldig concurrentiebeding ingevoegd.

Betekent dit dat ik er sowieso recht op heb, ook al staat mijn functie niet in de sectorale CAO vermeld?
Indien de functie toch doorslaggevend zou zijn, waar kan ik de CAO van IT sector vinden?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 feb 2016 17:12

Beste juristen,

waar kan ik de CAO van IT sector vinden?

Bedankt!
Via je P.C nummer die op je loonbrief staat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

olivier1986
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 14 feb 2016 10:56

Zoals de meeste bedienden heb ik PC200, maar dit is toch niet de sectorale CAO?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 feb 2016 10:58

Als je onder pc 200 zit is de CAO van 200 van toepassing, je kan even na zien als er een sub sector voor je is en al een aparte cao, dit weet ik niet .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 feb 2016 12:13

Zoals de meeste bedienden heb ik PC200, maar dit is toch niet de sectorale CAO?
http://www.werk.belgie.be/resultsCAO.as ... pwoSCbEtFi
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 15 feb 2016 07:08

Beste juristen,

In mijn arbeidscontract werd een ongeldig concurrentiebeding ingevoegd.

Betekent dit dat ik er sowieso recht op heb, ook al staat mijn functie niet in de sectorale CAO vermeld?
Indien de functie toch doorslaggevend zou zijn, waar kan ik de CAO van IT sector vinden?

Bedankt!
Een ongeldig concurrentiebeding is relatief nietig, enkel in te roepen door jou. Werkgever kan er dus niet van afzien, behalve natuurlijk als hij binnen de 15 kalenderdagen ervan afziet (zoals hij altijd het recht heeft). JIj kan de nietigheid inroepen, maar hoeft dat niet. Roep je de nietigheid in, dan bestaat dat beding niet en moet je je er ook niet aan houden. Roep je de nietigheid niet in, dan moet je je er wél aan houden, maar heb je ook recht op de vergoeding...

Als PC 200 is, dan is dat je sector. Er bestaat geen aparte CAO voor de IT-sector.

olivier1986
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 16 feb 2016 11:36

Beste juristen,

In mijn arbeidscontract werd een ongeldig concurrentiebeding ingevoegd.

Betekent dit dat ik er sowieso recht op heb, ook al staat mijn functie niet in de sectorale CAO vermeld?
Indien de functie toch doorslaggevend zou zijn, waar kan ik de CAO van IT sector vinden?

Bedankt!
Een ongeldig concurrentiebeding is relatief nietig, enkel in te roepen door jou. Werkgever kan er dus niet van afzien, behalve natuurlijk als hij binnen de 15 kalenderdagen ervan afziet (zoals hij altijd het recht heeft). JIj kan de nietigheid inroepen, maar hoeft dat niet. Roep je de nietigheid in, dan bestaat dat beding niet en moet je je er ook niet aan houden. Roep je de nietigheid niet in, dan moet je je er wél aan houden, maar heb je ook recht op de vergoeding...

Als PC 200 is, dan is dat je sector. Er bestaat geen aparte CAO voor de IT-sector.
Bedankt iedereen voor in de info.

@JPV: ik vind er niets over terug in de PC200/218 COA's.
Betekent dit dat het niet-concurrentiebeding geen uitwerking kan hebben ook al ziet de werkgever er niet van af?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 16 feb 2016 11:59

wat is je jaarloon?

olivier1986
Topic Starter
Berichten: 10

#9 , 16 feb 2016 19:38

wat is je jaarloon?
Mijn jaarloon is tussen 33.221 en € 66.441. :)

"het beding is maar geldig wanneer een collectieve arbeidsovereenkomst werd gesloten die de functies aanduidt waarvoor een niet-concurrentiebeding kan worden toegepast. Dergelijke collectieve arbeidsovereenkomst bestaat bij voorbeeld in de sector van het hotelbedrijf."
=> Vandaar m'n zorg.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 16 feb 2016 19:43

geen CAO in pc 200

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”