ontslag tijdens ziekte

gebruiker22
Topic Starter
Berichten: 5

ontslag tijdens ziekte

#1 , 15 feb 2016 17:25

Beste,

Ik ben momenteel thuis wegens ziekte, depressieve symptomen. De depressieve symptomen zijn gedeeltelijk te wijten aan het werk, mijn huisarts kan dit zeker bevestigen. Ik wil graag stoppen met werken bij mijn huidige werkgever, maar ik heb wel inkomsten nodig. Kan u mij aub zeggen of deze de mogelijkheden zijn? Of zijn er nog andere?

1. Ontslag geven met verlies van ziekte-uitkering:
In dit geval heb ik geen recht meer op een ziekte-uitkering en heb ik bovendien ook geen recht op een werkloosheidsuitkering.
Deze optie is in mijn ogen dus uitgesloten.
Kan ik in dit geval mijn ontslag indienen tijdens mijn ziekteperiode?
Kan ik in dit geval onderhandelen dat ik geen opzegtermijn moet doen? Ik wil er eigenlijk echt niet meer werken.

2. Ontslag geven ZONDER verlies van ziekte-uitkering:
In dit geval moet ik laten bevestigen door een arts dat mijn functie een te zware inspanning vraagt voor mijn mentale gezondheid.
Bij welke dienst/arts kan ik hiervoor terecht? Zal dit in mijn geval lukken (owv depressie)? Mijn huisarts kan zeker een adviesbrief opstellen.
Heb ik in dit geval 100% zekerheid op een ziekte-uitkering na mijn ontslag?
Kan ik in dit geval mijn ontslag indienen tijdens een ziekteperiode?
Kan ik in dit geval onderhandelen dat ik geen opzegtermijn moet doen? Ik wil er eigenlijk echt niet meer werken.

3. Ontslag krijgen:
Kan ik vragen aan mijn werkgever om mij te ontslaan? In dit geval heb ik achteraf recht op een werkloosheidsuitkering.
Ik weet in dit geval natuurlijk niet of de werkgever mij zal willen ontslaan?
Om welke reden zal de werkgever mij dan ontslaan (zodat ik recht heb op een werkloosheidsuitkering)? Welke bedrijfseconomische reden kan de werkgever gebruiken?
Kan ik in dit geval vragen om mij te laten ontslaan tijdens mijn ziekteperiode?
Kan ik in dit geval onderhandelen dat ik geen opzegtermijn moet doen? Ik wil er eigenlijk echt niet meer werken.

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 3, ik hoor graag uw advies.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 feb 2016 19:37

eerste vraag: werk je in de privé of bij de overheid
tweede vraag: welk contract: statutair, contractueel van bepaalde duur of onbepaalde duur?
derde vraag: arbeider of bediende?

Opmerking: als een toekomstige werkgever je naam nu googlet, zal hij altijd zien dat je ooit depressieve klachten had. Niet direct de beste manier van werken, lijkt me. PM gerust "webmaster" als je je gebruikersnaam wil aanpassen :).

gebruiker22
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 22 feb 2016 18:19

Hallo,
Ik werk in de privé / contract van onbepaalde duur / als bediende.
Ja inderdaad, is niet zo slim om mijn naam toe te voegen.
Hoe kan ik mijn naam aanpassen? "webmaster" :)

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 feb 2016 21:29

1. Ontslag geven met vehrlies van ziekte-uitkering:
In dit geval heb ik geen recht meer op een ziekte-uitkering en heb ik bovendien ook geen recht op een werkloosheidsuitkering.
Deze optie is in mijn ogen dus uitgesloten.
Kan ik in dit geval mijn ontslag indienen tijdens mijn ziekteperiode?
Kan ik in dit geval onderhandelen dat ik geen opzegtermijn moet doen? Ik wil er eigenlijk echt niet meer werken.
je kan altijd ontslag indienen tijdens ziekteperiode, onderhandelen KAN je, maar best is dan gewoon je opzeg zo te laten berekenen dat die eindigt op eht einde van je ziekteperiode. Als je "gewoon" ontslag neemt, kan je ziekteuitkering echter na ontslag nog altijd doorlopen.

Deze manier van werken is echter niet interessant wegens geen uitkering.
2. Ontslag geven ZONDER verlies van ziekte-uitkering:
In dit geval moet ik laten bevestigen door een arts dat mijn functie een te zware inspanning vraagt voor mijn mentale gezondheid.
Bij welke dienst/arts kan ik hiervoor terecht? Zal dit in mijn geval lukken (owv depressie)? Mijn huisarts kan zeker een adviesbrief opstellen.
Heb ik in dit geval 100% zekerheid op een ziekte-uitkering na mijn ontslag?
Kan ik in dit geval mijn ontslag indienen tijdens een ziekteperiode?
Kan ik in dit geval onderhandelen dat ik geen opzegtermijn moet doen? Ik wil er eigenlijk echt niet meer werken.
1. Eerst naar huisarts die dit bevestigt.
2. Dan naar werkgever, die je naar arbeidsgeneesheer zal sturen.
3. arbeidsgeneesheer zal controleren en het verhaal van huisarts bevestigen/ontkennen.
4. werkgever kan dan, bij positief oordeel, je arbeidsovereenkomst beëindigen wegens medische overmacht. Dit is officieel geen ontslag.

Ziekteuitkering stopt daardoor ook niet noodzakelijk, werkloosheid kan je daarna wel krijgen. Bij een "einde arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht" is er géén opzeg, gezien er officieel ook geen ontslag is (ontslag is eenzijdig en zonder overmacht, bij overmacht is er niemand die ontslag neemt.

3. Ontslag krijgen:
Kan ik vragen aan mijn werkgever om mij te ontslaan? In dit geval heb ik achteraf recht op een werkloosheidsuitkering.
Ik weet in dit geval natuurlijk niet of de werkgever mij zal willen ontslaan?
Om welke reden zal de werkgever mij dan ontslaan (zodat ik recht heb op een werkloosheidsuitkering)? Welke bedrijfseconomische reden kan de werkgever gebruiken?
Kan ik in dit geval vragen om mij te laten ontslaan tijdens mijn ziekteperiode?
Kan ik in dit geval onderhandelen dat ik geen opzegtermijn moet doen? Ik wil er eigenlijk echt niet meer werken.
je kan alles vragen, maar werigere hoeft daar niet op in te gaan... En hij zal je de opzeg moeten laten presteren OF uitbetalen. Niet evident bij een bediende dus :).

Optie 2 is dus het meest logische...

(ik heb voor je nickname een bericht verstuurd naar de webmaster, die je nick kan aanpassen.

gebruiker22
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 26 feb 2016 16:19

ok, is al veel duidelijker, maar nog net volgend scenario:
Stel: ik dien mijn ontslag in in de loop van maart. De opzegtermijn van 3 maanden (in mijn geval) loopt dan vanaf 1 april tem eind juni.
Vraag 1: kan ik dan via mijn huisarts een verlenging van het ziekteverlof krijgen tem eind juni?
Vraag 2: kan ik ook overeenkomen met mijn werkgever dat de opzeg bvb maar 2 maanden zal zijn, en dus dat mijn ziekteverlof tem eind mei loopt?
alvast bedankt

gebruiker22
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 26 feb 2016 16:20

Het is dus zo dat ik in bovenstaand geval niet meer terug moet naar mijn huidige werkgever?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 27 feb 2016 16:42

Opzegtermijn gaat niet meer van maand tot maand, maar start nu altijd op een maandag. Los daarvan is het antwoord op je vragen tweemaal ja.

gebruiker22
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 29 feb 2016 09:41

ok duidelijk
hartelijk dank

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”