Mondelinge arbeidsovereenkomst bindend?

Tessa1987
Topic Starter
Berichten: 4

Mondelinge arbeidsovereenkomst bindend?

#1 , 28 jan 2016 12:28

Beste,

Even de situatie schetsen:

ik ben Tessa, 28 jaar oud en werk in de toeristische sector waar er steeds met seizoenscontracten gewerkt wordt van ongeveer +- 8 maanden.
Half november 2015 liep mijn seizoenscontract af en had ik een evaluatiegesprek met mijn leidinggevende, de financieel directeur. Hij gaf me een positieve evaluatie met wat werkpunten, maar gaf mij zijn woord dat ik volgend seizoen (2016) zeker terug mocht starten in diezelfde functie. Ik herinner mij nog dat ik vroeg of hij daarvan niks op papier kon zetten ofdat ik mijn volgend contract al niet mocht tekenen, maar hij beloofde mij zijn woord te houden. Ook mijn verantwoordelijke en collega zat bij dit gesprek en heeft dus duidelijk gehoord dat de financieel directeur zijn woord gegeven heeft hierover. Ik heb dus deze wintermaanden geen ander werk gezocht omdat ik ervan uitging dat de werkgever zich wel zou houden aan hun belofte. Sinds december 2015 valt mijn functie niet meer onder het financiële departement waardoor ik nu een andere leidinggevende heb. Mijn nieuwe leidinggevende stuurde mij een mailtje dat hij niet zomaar akkoord kan gaan met de 'voorgestelde belofte' van de financieel directeur om mij terug te laten starten en ging voorlopig nog even wachten om mij aan te werven. Hij excuseerde zich in de mail ook voor dit 'misverstand'. Ik heb nagevraagd op het werk wie de hoogste functie in rang heeft en dat is de financieel directeur.Natuurlijk ben ik nu heel erg boos en teleurgesteld.

Wat zijn mijn rechten? Is deze mondelinge verbintenis bindend? Kan ik iets doen?
Volgende week zit ik met mijn nieuwe leidinggevende samen voor een gesprek, dus graag advies en inlichtingen!

Alvast bedankt!

Mvg,

Tessa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jan 2016 13:05

wat staat er EXACT in de brief? eventueel via pm.

Tessa1987
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 28 jan 2016 13:25

PM verstuurd.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 jan 2016 15:23

gezien er in die tekst over het gesprek van november als "een voorzichtige belofte" gesproken wordt, lijkt me, hoe voorzichtig dat ook mag zijn, dat er een belofte gemaakt is. Dus een arbeidsovereenkomst.

Strikt genomen kan u dus ervan uitgaan dat u terug in dienst kan gaan en een schadevergoeding kan eisen. Zal een opzeg van 2 weken zijn. Of dat de moeite is, zal je zelf moeten uitmaken.

Tessa1987
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 28 jan 2016 18:11

Bedankt voor de info!
Ik had zelf inderdaad nog niet opgemerkt dat er zwart op wit gesproken wordt over een 'voorzichtige belofte'.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jan 2016 17:58

gezien er in die tekst over het gesprek van november als "een voorzichtige belofte" gesproken wordt, lijkt me, hoe voorzichtig dat ook mag zijn, dat er een belofte gemaakt is. Dus een arbeidsovereenkomst.

Strikt genomen kan u dus ervan uitgaan dat u terug in dienst kan gaan en een schadevergoeding kan eisen. Zal een opzeg van 2 weken zijn. Of dat de moeite is, zal je zelf moeten uitmaken.
een belofte op zich is nog geen arbeidsovereenkomst, er is pas een overeenkomst als dat aanbod is aanvaard tot zolang die aanvaarding niet is gebeurd kan het aanbod worden ingetrokken, hetzelfde geld voor een winkelier die een vest in de etalage hangt tegen 50€ kan tot zolang niemand die vest koopt het aanbod van die vest tegen 50€ intrekken.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 29 jan 2016 19:28

de aanvaarding blijkt uit de mail.

Tessa1987
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 30 jan 2016 09:48

We zijn inderdaad wel samen overeengekomen dat ik terug ging starten in het nieuwe seizoen. Alleen wist hij nog niet goed juist welk mijn startdatum was. Vandaar dat ik mijn nieuwe leidinggevende gemaild het met doodgewoon de vraag wanneer ik mocht starten en kreeg ik die mail terug die ik verstuurd heb aan JPV. Had ik nu zelf niet gemaild met de vraag wanneer ik zou starten, had ik waarschijnlijk nog steeds niks geweten en werd ik in de waan gelaten dat ik zonder problemen terug ging starten.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”