#4 , 31 jan 2016 11:45
U (enfin, de grootmoeder) zit met een potentieel probleem maar groot is het niet.
Indien het verblijf een bezetting ter bede is kan u de bezetter (nicht en gevolg) vragen te verkassen binnen een redelijke termijn (een maand) en indien nodig naar de vrederechter gaan om de uithuiszetting te laten bevelen.
Echter, er wordt/werd betaald. Indien de nicht opwerpt dat het om een mondelinge huur gaat kan er een probleem zijn. Elementen die voor bezetting ter bede zouden spreken: afwezigheid van contract, abnormaal lage vergoeding die wordt betaald voor het genot van het goed, familiale relatie, eventueel verbod (indien contract tussen u en de grootmoeder) van onderverhuur.
Indien uw nicht echter kan aantonen dat ze een 'normaal' bedrag betaalt dan is er mogelijk een probleem. Alleen heeft uw grootmoeder dan geluk dat ze de afgelopen maanden NIET werd betaald want dan kan indien bezetting ter bede wordt verworpen een zware tekortkoming aan de huurverplichtingen worden opgeworpen.
Wat ik zou doen:
- praten met de nicht en haar zeggen op te krassen; eventueel aangetekend schrijven van uw grootmoeder om haar 3 weken of een maand te geven
- Vertrekt ze niet: naar de vrederechter en bezetting ter bede argumenteren + verzoek tot uithuiszetting.
- Subsidiair, indien onderverhuring mocht worden geargumenteerd en weerhouden, ernstige tekortkoming wegens niet betalen van de huur argumenteren en ontbinding van de overeenkomst ten laste van de huurder vorderen, dan kost het de nicht nog geld ook.
Er zijn nog andere mogelijkheden maar in eerste instantie zou ik eens een goed familiaal gesprek hebben met de nicht, kwestie van de sfeer rond het tv-toestel niet meer dan nodig te bedrukken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.