Info nalatenschap

sprint65
Topic Starter
Berichten: 12

Info nalatenschap

#1 , 26 jan 2016 18:16

Een koppel (midden 70- tigers) dat kinderloos is mij hun woning nalaten na hun overlijden.
Ze zijn geen familie.
Schenking wil ik niet aanvaarden. Ze kunnen dit huis nog nodig hebben om later hun eventuele rusthuisfakturen te kunnen betalen.
De woning is ong 250.000 euro waard.
Wat is in dat geval het voordeligst voor mij, een legaat of duo legaat.

Alvast dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 jan 2016 12:17

Duo legaat is niet van toepassing bij een onroerend goed.
Misschien is kopen op lijfrente de oplossing, zowel voor hen als voor u. U betaalt de woning af zolang één van beiden leeft. Dit kan wel tegenvallen. daarom wordt meestal een maximum termijn voorzien.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 27 jan 2016 13:15

Zelfs een duo-legaat kost nog belachelijk veel, en dat gaat enkel met roerende goederen. Lijfrente kan, maar zou ik persoonlijk niet voor opteren.

De enige (fiscaal vriendelijke) opties zijn eigenlijk, moesten ze dit willen:

1. De woning verkopen en de gelden onderbrengen in een maatschap, waar ze controle over houden tot hun overlijden

2. Een lening aangaan met het onroerende goed als onderpand voor bv. 80% van de waarde (best interessant in tijden van lage rente). Vervolgens schenken ze de gelden aan jou, en worden deze ingebracht in een maatschap. Dan is er natuurlijk wel een (lage) rente te betalen. Maar op het moment van overlijden trekt men voor de berekening van de successierechten schulden af van vermogen.

Aangezien het feitelijke vermogen laag zal zijn, zullen er dus ook weinig successierechten te betalen zijn. Na verkoop van het huis betaal je dan gewoon de openstaande lening terug.

3. Volgens mij is dit niet kostenefficiënt (jaarlijkse kost) voor €250.000, maar een laatste optie kan zijn het oprichten van een stichting waar het onroerend goed wordt aan geschonken dmv. testament bij overlijden. Successierechten zijn dan 7%. Stichtingen kunnen als doel hebben "het onderhouden van persoon X", en uitkeringen zijn normaal gezien niet belastbaar. Maar daar moet je wel opletten met fiscaal misbruik wetgeving.

Langs de andere kant, als het alternatief €125.000 in de vuilbak gooien is, dan kan men al is proberen zou ik zeggen!

Zie ook http://www.ey.com/BE/en/Newsroom/News-r ... t-zich-uit
en http://www.berquinnotarissen.be/public/ ... ing_ES.pdf

Reclame

sprint65
Topic Starter
Berichten: 12

#4 , 28 jan 2016 13:43

Ok,
dit is duidelijk.
Bedankt voor jullie reactie.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”