Eigen vermogen vs Gemeenschappelijk vermogen

LUVEM
Topic Starter
Berichten: 5

Eigen vermogen vs Gemeenschappelijk vermogen

#1 , 20 jan 2016 23:23

Hallo,

Ik ben de aangifte van nalatenschap aan het invullen nadat mijn vader overleden is.
Ik doe dit voor mijn moeder.

Wat moet ik bij Eigen vermogen zetten en wat moet ik bij Gemeenschappelijk vermogen zetten ?


alvast bedankt,

Lode.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 20 jan 2016 23:29

Was er een huwelijkscontract?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 21 jan 2016 07:01

Als er geen huwelijkscontract was, dan staat in de meeste gevallen alles bij het GV en niets bij het EV.
Moet echter wel in het EV staan:
- wat iemand bezat voor het huwelijk (die spullen bestaan meestal niet meer of/en zijn niets meer waard
- wat iemand geërfd heeft tijdens het huwelijk; of wat hij/zij als schenking heeft gekregen tijdens het huwelijk.

Je ziet dus al eens een onroerend goed staan bij het EV, meestal geërfd en meestal een breukdeel (en dikwijls alleen de blote eigendom).

Een notaris zal meestal in het EV aangeven: "de kledij, de juwelen en gelijkaardige persoonlijke voorwerpen van de overledene" voor 50 euro

Reclame

LUVEM
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 21 jan 2016 18:50

Er is een huwelijkscontract. Enkele jaren geleden gewijzigd naar een keuzebeding.

Dus als de aangever (van de aangifte van nalatenschap) mijn moeder is ....
zet ik alle bezittingen (onroerende en roerende goederen) in het gemeenschappelijke vermogen ?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 21 jan 2016 20:07

Om te antwoorden moeten we eerst de inhoud van het huweljkscontract kennen.
We kunnen zo niet weten of er persoonlijke bezittingen waren en wie er de eigenaar van is/was.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 22 jan 2016 11:50

En vergeet ook niet te vermelden wat de keuze dan is geweest van uw moeder.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 22 jan 2016 21:16

Er is een huwelijkscontract. Enkele jaren geleden gewijzigd naar een keuzebeding.

Dus als de aangever (van de aangifte van nalatenschap) mijn moeder is ....
zet ik alle bezittingen (onroerende en roerende goederen) in het gemeenschappelijke vermogen ?
Als alles gemeenschappelijk is de helft onderwerp van de erfenis. De andere helft is al van uw vader.

Het keuzebeding geeft je vader de mogelijkheid om moeders helft in volle eigendom te verwerven (en navenant successierechten te betalen). Hij kan ook delen uitkiezen. Als hij dit niet doet (wat t goedkoopste uitkomt qua successie) betaalt hij successie op de waarde van het vruchtgebruik en de kinderen op het bloot gedeelte.

Als dan later uw vader overlijdt vormt zijn helft onderwerp van de nieuwe erfenis. Mocht hij indertijd gekozen hebben om alles te nemen dan is nu alles op ieuw te vererven.

Reactie natuurlijk onder voorbehoud van ontbrekende informatie.

LUVEM
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 24 jan 2016 10:20

Idd had niet alle info doorgestuurd Maar dit is duidelijk voor mij nu.

Alvast bedankt.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”