Moeder gaat niet akkoord met verblijfs co-ouderschap

Mister84
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Moeder gaat niet akkoord met verblijfs co-ouderschap

#1 , 19 jan 2016 08:51

Sinds kort woon ik samen met mijn nieuwe vriendin die ook twee kinderen heeft.
Nu had ik aan mijn ex voorgesteld om de kinderen week om week bij te houden.
Maar zij gaat hier niet mee akkoord omdat een gezin met.vier kinderen (slechts vier dagen per week) te druk zou zijn voor mijn zoon met ass.
Nu is het zo dat als ze bij mij zijn ze nooit naar de opvang hoeven en bij haar quasi elke dag ( met ongeveer 40 andere kinderen).
Kan ze dit weigeren en welke stappen moet ik ondernemen om dit te verkrijgen ik wil namelijk mijn kinderen evenveel zien als zij
.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Adriana
Berichten: 396

#2 , 19 jan 2016 09:47

Is er al een vonnis?

Mister84
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2016 10:19

Nee nog niks uitgesproken daarom dat ik zou willen weten welke stappen ik kan ondernemen.

Reclame

Adriana
Berichten: 396

#4 , 19 jan 2016 10:56

Best is om een onderling akkoord te bereiken, deze in een EOT verwerken en indienen bij de rechtbank (EOT kan opgesteld worden met hulp van een notaris, advocaat, maar jullie kunnen dat ook zelf)
Als het niet lukt om een akkoord te bereiken, een bemiddelaar inschakelen.
Als uw domicilie minstens 6 maanden op uw nieuw adres staat, kan je eenzijdig de scheiding aanvragen.

De Familierechtbank is bevoegd.

Zolang er geen vonnis is, hebben jullie evenveel rechten én plichten tegenover de kinderen.

Mister84
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jan 2016 11:12

We zijn niet getrouwd of wettelijk samenwonend.

Adriana
Berichten: 396

#6 , 19 jan 2016 11:16

Jullie hebben samen kinderen. Familierechtbank bevoegd (sinds september 2014)

Adriana
Berichten: 396

#7 , 19 jan 2016 11:21

Ik twijfel nu toch...indien niet getrouwd of wettelijk samenwonend, kan het zijn dat de Jeugdrechtbank bevoegd is.

Anderen zullen hierop beter kunnen antwoorden.

Je moet wel een regeling treffen voor de kinderen.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 19 jan 2016 13:52

Bij feitelijk samenwonend is er geen specifieke regeling qua goederen
Uitzondering voor alles wat kinderen betreft is het de afdeling jeugdrechtbank van de familierechtbank ( drie kamers bemiddeling - burgerlijke - jeugdrechtbank).
Tracht idd met andere ouder overeen te komen.
Standaard is het zo wie zo nu ook al gezag co-ouderschap dus beide ouders hebben nu ook al evenveel te zeggen qua wat er moet gebeuren met de kinderen.
Verblijf - co-ouderschap is in principe ook 50-50 maar hier kan van afgeweken worden. Indien geen overeenkomst zal effectief de jeugdrechtbank moeten beslissen.

Enkele knelpunten de officiële documenten ==> steeds bij kinderen blijven dus moeten steeds mee
> Zorg voor een over en weer schriftje zodat beide partijen steeds weten waaraan en waaraf.
> Verlofperiodes duidelijk afspreken wanneer begint groot verlof ..zijn de verlofperiodes een afzonderlijke regeling ...dan gebeurt de wissel mogelijk in het midden van een week.
> Ook de definitie van pare en onpare weken kan problemen geven, tot mijn spijt zijn overeenkomsten - vonnissen en arresten niet altijd zo duidelijk voor de gewone burger.
> Als men in een shiftsysteem werkt zet dat zeker in de overeenkomst dat de overeenkomst daar rekening mee houdt.
(Ik raadde dat altijd aan mijn medewerkers aan - zeker de laatste jaren waar men pas twee maanden op voorhand wist wanneer men moest werken) - was een hel voor gescheiden ouders.
> Bij 50/50 is er (meestal) geen alimentatie te betalen voor de kinderen quid bijzondere kosten.
> Bijzondere kosten ook goed omschrijven er is nu wel een wet ter zake ( kan die gegevens hier niet opzoeken) duidelijke afspraken van wie betaald wat wanneer de facturen voorleggen en copie aan andere partij en op welke rekening dient betaald te worden.
> Kindergeld naar kinderrekening is niet altijd een goed idee gezien één partij rekening kan leeghalen.
> Wie haalt de kinderen wie brengt en wie mag kinderen ook nog komen brengen of halen vb de nieuwe partner en de grootouders of ooms en tantes of goede vrienden
> beslissingen over extra dokterszorgen psycholoog of psychiater zonder samenspraak enz enz

Terug naar “Echtscheiding”